Alla inlägg den 25 januari 2011

Av Anna Larsson - 25 januari 2011 21:40

Busväder idag med blåst & snödrev men det märks ju inte om man tränar innomhus! Eller nästan inte iallafall, det blev lite kyligt på slutet i fårhuset. Tog med Flynn, Race & Fog idag också och körde ett par pass var med dem med ungefär samma upplägg som igår. Roligt att se hur en del saker som igår var svåra vips tycktes fallit på plats efter nattens vila! Jag tog upp iPhonen men fick inse att varken ljus eller fokus blev så bra när jag försökte filma & träna samtidigt, bara att lägga ner dokumentationen och satsa på träningen istället. Vallning är en mental utmaning både för hund och förare haha!


Idag har jag skickat in en anmälan för mig & Flynn till Obedience Rules 2011, fem dagar proppfulla med lydnadsträning & seminarier första veckan i augusti! Jag hoppas vi kommer med men besked om det får vi inte förrän i början av mars. Håll tummarna!


Två andra lydnadsinspirerade anmälningar har jag också gjort; en ansökan om att gå som åhörare på en tvådagarskurs med Anne Dahlin i mars (återstår också att se om jag kom med där) och så har jag & Flynn anmält oss till SHK:s landslagsuttagning 2011. Det blir träningar & träffar under vår/sommar och uttagning till laget senare i augusti. Själva landskampen är i september och går i Morokulien, bara namnet gör ju att vi måste ta oss dit! (Namnet kommer sig av det norska ordet moro och det svenska ordet kul som har samma betydelse; moro & kul i en = moro-kul-i-en. Namnet uppfanns av Bertil Perrolf.)


Jag har äntligen fått tummen ur och bokat in rabiesvaccinering för alla hundarna. På måndag ska de få sin första spruta och sedan ytterligare en om en månad. Så får vi hålla tummarna att de alla får tillräckligt med antikroppar! I så fall blir det kanske en tripp till Danmark senare i sommar. Arvid stackaren måste dessutom chippas för reglerna ändras i juli så vanlig tatuering gills inte längre. Jag ser det som att vi ska uppgradera honom till version 2001:01 och hopas att den versionen ska vara bugfri!


Av Anna Larsson - 25 januari 2011 07:01

Efter att skaren & isen kom, går det inte att valla utomhus någonstans i våra trakter. Så, vad gör man när det kliar i fingrarna att få sätta igång unghundarna, jo man kontaktar sina snälla vänner! Meril, som har Race finfina brorsa Rookie, visade sig bo nära ett ridhus som man kunde få hyra ett par timmar så i söndags fraktade vi dit några av Merils tackor och tränade! Åtta tackor fick följa med, vi tränade på fyra åt gången och de övriga stod i en fålla i ena hörnet av ridhuset vilket skapade ett rätt kraftigt drag så unghundarna fick lite att jobba med för att hålla träningsfåren på plats. Förutom Meril & Rookie kom Monika förbi med några av sina hundar och hennes Rolle (på mammans sida släkt med min Arvid) är så fin att se.


Flynn var rätt övertänd första passet men andra vändan kändes han superfin. Ser så mycket hos honom som jag gillar och det ska bli ett sannt nöje att utvecklas ihop med denna hund under våren och sommaren!

  

Flynns långa ben kommer ta honom långt här i livet :-)


Race gick grymt fint inne i ridhuset, draget och de snabba tackorna tog fram hans allra bästa sidor. Det är en hund som har löjligt lätt för att läsa får och placera sig rätt. Han såg grymt fräck ut och Krille var jättenöjd.


  

Stilfull och mkt fokuserad Race.


Igår var jag uppe på Nöckna hos Annelis fårbesättning och tittade till djuren och tränade hundarna innei hennes fårhus. Jag hoppas kunna köra mycket inomhusträning i trånga utrymmen nu då jag tror det kommer ge en finfin grund hos unghundarna (och för Fog: att man måste röra sig lugnt om man inte ska ha får klättrandes uppe på väggarna! Fog är en extremt snäll hund men också mycket orädd och med mycket vilja vilket gör att allt kan gå mycket fort om han inte dämpar sig och visar upp en behagligare attityd). Inne i fårhuset blir allt mycket mer avslöjande än utomhus med stora ytor, hunden påverkar djuren snabbare och dålig attityd och dåliga rörelser avslöjas brutalt tydligt. Skillnaden på bra och dåligt blir tydligt för tränaren vill jag lova!


Med Flynn & Race jobbade jag mest på deras attityd, fina flanker, att trycka upp fåren mot hörn och hålla dem där och sedan kunna släppa och ta ut dem lugnt & trevligt från hörnet. Fog fick nästan bara träna mjuka flanker men han fick också göra en del praktiskt jobb när jag skulle flytta och skilja av träningsfåren från de övriga, samt hålla borta hela flocken med lamm ifrån mig när jag utfodrade. Hungriga får trycker på bra!


Så här kan det se ut hos en del av fåren inne på Nöckna (fotat tidigare i höstas):


  


Och en tidigare bild på Fonzie uppe i fodergången mellan två av avdelningarna:


  


Ska bli så kul i vår när man kan göra mera. Ser också fram emot när lammningen drar igång hos Anneli då tänker jag försöka vara med och lära mig mera. Lite skillnad på när så många får ska lamma mot när vi själva hade våra 8-10 tackor!

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards