Alla inlägg den 27 januari 2011

Av Anna Larsson - 27 januari 2011 21:18

Hemma igen efter två timmars lydnadsträning i Kungsörs inomhushall!


Planen för idag var:

-stimuluskontroll på uppsitt (från frivilligt läggande i utgångsställning)

-inkallning med tävlingsledare

-hopp klass I med tävlingsledare

-fritt följ med tävlingsledare

-apportering med tävlingsledare (klass I)

-sittande i grupp

-platsliggning


De frivilliga läggandena & uppsitten på kommando gick finfint! Första gången jag provade dem i ny miljö.


Inkallningarna hade han jättefin attityd & tempo men slarviga avslut idag! En gång slängde han in ett hoppstå prick framför mig, en annan satte han sig snett först och sedan en riktig ingång. Där har vi lite fix att göra! Men sitta kvar, starta kvickt & verkligen ta i, det gör han!


Hoppet har varit en stor frestelse för Flynn så jag var mkt nöjd med att han nu kunde gå i helt OK fritt följ fram till rätt plats framför hindret utan att vilja tjuvstarta. En gång tjuvade han innan mitt kommando, jag bara avbröt & andra gången satt han fint & väntade & reagerade inte på tävlingsledaren.


Fria följet var han lite övertänd på så han fick en del höga benlyft :-) men jag gillade verkligen hans attityd och det var kul att se att han klarade av mer än jag trodde i längd & vändningar. Själv behöver jag öva mig på att bli kommenderad, jag gick inte så bra kände jag och missade att förbereda honom rätt inför en del vändningar & halter. Nyttigt att bli påmind om vad jag behöver träna på!


Apporteringen testade jag för första gången med tävlingsledare. Flynn hade lite för löst grepp för min smak, inget tugg men han kan nypa åt mkt hårdare om apporten. Där ska vi jobba vidare så att det blir ett lika bra grepp även i sittande & när någon annan står intill. Han grep direkt dock, ingen tvekan så men lite för löst tycker jag.


Sittande i grupp (nåja, med en hund till) var Flynn kalasfin på, blickstilla & rätt attityd. Samma sak på platsliggningen, den var mkt fin. Jag måste bara skärpa mig och öva de momenten oftare & sträcka tider o variera mig.


Summa sumarum är jag mycket nöjd med träningen! Jag fick se vad vi kunde bra och vad vi behöver träna mer på och det känns som vi kan få en riktigt rolig vår & sommar ihop jag & Flynn!

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards