Alla inlägg under april 2011

Av Anna Larsson - 20 april 2011 13:10

Äntligen börjar vi vara igång igen med agilityträningen! Det känns att både jag & Fonzie är lite ringrostiga efter vintern och att vi bägge behöver få bättre kondis dessutom... Jag har börjat köra hoppteknikövningar, hunnit med något pass i dubbelboxen, och så har vi börjat fräscha upp mionnet av kontaktfälten. Så här såg Fonzies stopp på a-hindret ut för ett par dagar sedan:  


Jag filmade också lite av de hoppteknikövningarna som jag körde. Insåg när jag tittade på filmen att hundarna, ffa Flynn, var rätt trötta. De hoppade bättre & hade mer klipp i benen dagen innan. Jag kände själv att jag var stum & tung i benen efter att vi börjat cykla, träna mer & valla mer! Jaja, bara att kämpa vidare.


Flynn har äntligen fått återuppta slalomträningen som vi påbörjade i vintras! Så här såg det ut när vi startade upp träningen igen! (Självklart ska hunden inte få vanan att gå tillbaka genom slalomen när det blir fel = slarvig hundtränare! Men håll med om att det ser lite coolt ut när det blir fel, jag gör ett omedvetet framförbyte & Flynn tar slalomen från andra hållet -rätt!)



Men allt är ju inte bara träning, ibland ser det ut så här hemma också:




Av Anna Larsson - 7 april 2011 14:40

Vi har varit på vallhundskurs i tre dagar för den norske vallhundsföraren Jo Agnar Hansen. Kursen var inbokad av Fanny & Thomas men hölls på underbara Lekeberga gård som har både marker & får som är suveräna att få träna på. Det var andra gången vi gick kurs för Jo Agnar och det var precis som förra gången mkt givande.


Vad jag uppskattar mest är att träningen är väldigt genomtänkt, med tydliga steg och gradvis svårighetsökning och att man med rätt upplägg av träningen kan få en mer avslappnad hund då man redan från början tänker på att minimera fel/för hög förväntan hos hunden på att få utföra vissa saker, samt att grundtanken är att vi först tydligt visar och lär hunden vad vi vill att den ska göra innan vi (eventuellt) lägger press på den. Jo Agnar gick bla igenom system för flankeringsträning ifrån första övningarna i balans till olika steg för att få hunden bekväm med att arbeta ur balans, hämtträning i olika steg och med olika övningar för att kunna styra hunden i utgången (dra in hunden på kommando & få den att vidga & slå ut på kommando), tankar kring hur man kan dela upp träningen vid delning/singling/sortering och olika övningar för detta mm.


Flynn -på väg att bli en riktigt fin vallhund! (foto: Fanny Gott) 


Ledord i hela utbildningen av hunden är -VAR TYDLIG. Vi ska veta VAD vi ska träna på, HUR vi ska göra det, och hur vi ska kunna veta att det FUNGERAR (utvärdering). Vikten av att träna tillräckligt ofta / tillräckligt mycket återkom Jo Agnar ofta till under de tre dagarna (plågsamt att höra för mig som inte kan träna alls så ofta som jag vill & inser att jag behöver...). Att man med unghundar ofta har bättre effekt av att träna mkt intensivt i perioder och sedan låta dem vila (om det behövs för hundens skull eller om vårt övriga arbete tvingar oss till det) för att sedan åter igen ha en intensivare träningsperiod. Att träna för sällan är värre än att inte träna alls, för träning bara någon gång ibland skapar lätt stora spänningar i hunden som vi då måste arbeta med att ta bort varje gång vi tar den till fåren. Ju mer "vardagsmat" träningen blir för hunden, desto lättare att få till en avslappnad inställning till djuren och hanteringen av dem.


Detta med träningsmängdens inverkan känner jag definitivt igen. Skillnaden som var när vi hade egna får = kunde träna ofta men också att hundarna bara "var med" till djuren utan att det blev träning, kontra nu när de vips förväntar sig träning vid åsynen av får! Det får mig också att än mer tvivla på meningen med att låta hunden valla "någon gång ibland" som många gör som själva inte egentligen är intresserade av vallning men ändå tycker att hundarna "mår bra av att valla". Jag tror allt mer att det är både meningslöst & ofta bara stressande för både hunden & djuren med en sån inställning. En utbildad vuxen hund kan självklart tåla träning mera sällan utan att hetsa upp sig, men en ung hund som inte kommit så långt i utbildningen har jag svårt att tro att vallning någon gång ibland är att rekommendera, tvärt om. Träna vallning om du vet att du vill utbilda din hund, annars kan du med gott samvete låta bli & istället träna andra grenar menar jag!


Vikten av att vara lugn, tydlig och att passa på sig själv och vilka känslor jag själv har under träningspasset, togs också upp. Jag behöver vara medveten om vilka känslor träningen sätter hos mig och hur dessa påverkar min hund. Vallning sätter lätt känslorna i gungning även hos annars vana hundtränare! 


Det blev också en del prat om tävlingsstrategier, hur jag kan hitta & utnyttja de platser på banan där jag kan få fatt på min hund & lugna ner racet och hur jag kan förbereda inför olika moment.


Kort sagt, vi han gå igenom ett vitt spektra av både olika moment & olika stadier i utbildningen av en vallhund, nu är jag taggad att träna vidare utifrån de tips jag fått och jag hoppas verkligen jag har möjlighet att gå kurs för Jo Agnar igen senare i år. Detta är vallhundsträning som passar mig & Flynn perfekt!


Nu ska vi träna flitigt i vår och sedan, kära vänner, kommer vi och klår er på banorna!  




Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards