Alla inlägg under juli 2011

Av Anna Larsson - 31 juli 2011 13:05

Igår kom vi hem efter att ha varit på resande fot i en veckas tid. Tisdag - torsdag hade jag ett litet agilityläger här hemma, sedan drog vi direkt efter kursens slut på torsdagen upp till Anneli och hjälpte till med att skilja av tackor & lamm. Flynn fick både jobba praktiskt & fick ett litet träningspass efteråt. Fredagen sedan inleddes med att vi på morgonen åkte till Anna W och tränade på hennes får, både Race, Flynn & Fog fick sig en genomkörare. Sedan gick turen till Fjugesta där vi skulle bo hos Fanny & Thomas under helgens tävlande i Pålsboda. Krille & Fog han med att träna på fredagkvällen och Fonzie fick jobba en massa med att ställa ut & hämta upp fåren när de andra tränade. Han gjorde utan problem riktigt långa hämt och tog styrning fint på håll! Flynn & Race fick vila däremot.


Tävlingen i Pålsboda var ingen höjdare för egen del. Första dagen bröt jag efter hämtet, dels för att jag inte tyckte Flynn hade fått någon bra start men ffa för att han när han skulle slå ut för att fånga upp djuren nere vid stolpen sprang rakt in i en väntande hund och fastande i dess koppel! Han kom loss fort men jag såg att ena benet sträcktes när han fastnade och valde att bryta ifall han skulle ha sträckt sig i tumulten. Bättre att kliva av än att riskera att han skulle skadat sig & förvärra det under resten av banan! Men vi hade tur, Flynn såg finfin ut efteråt och det var bara matte som blev skärrad av den underliga olyckan. Jag fick senare höra att han hade tur ändå, när han slog ut för att stoppa fåren sprang han runt hästsläpet som domaren satt i och han var en hårsmån från att slå i fästet mot dragkroken! När han girade undan för fästet, hamnade han istället i vägen för hunden och satt vips fast i kopplet. En mycket lindrigare "smäll"!


Dag två inledde Flynn med ett grymt bra hämt trots att fåren då vi gick fortfarande hade mkt drag & var krångliga för utställarna. 19 på utgången, 10 upptag och 19 på framdrivningen = 48p av 50 på hämtet! Så glad! Men sen strulade vi ändå till det och tappade nästan alla poäng på resten av momenten och vid delningen tog tiden slut. Flynn hade kämpat galet bra med en riktigt envis tacka som ideligen försökte sticka, han vände henne flera gånger och jag var så nöjd med att han på så utmanande djur inte tappade huvudet. Men det tog på orken och på poängen att kriga sig genom banan.


Race skötte sig strålande dessa två dagar, lite för svårt med draget i hämtet för honom så där tappade de poäng, men de gick runt bäge dagarna på 64 resp 69p. Sista sagen hade Race en helt grymt snygg fålla in, full pott och domáren skrev tom "Snyggt!" i kommentaren. Duktigt Fräs!


Tävlingen i Pålsboda fick mig att inse hur viktigt det är med nog med utrymme för hundarna att arbeta och bra & lugna utställare för att skapa en bra tävling. Fåren var nämligen mkt lyhörda för hundarna och det kunde varit en riktigt kalasbra tävling om det funnits mera utrymme (=mindre drag) och om det gått att få dem lugnare i utställningen. Sånt är naturligtvis svårt att veta innan och arrangörerna gjorde nog så gott de kunde. Omläggningen av banan till dag två tycker jag skapade en mycket bättre tävling.


En annan sak jag tänkt på under de olika helgerna vi tävlat nu i juli, är att det borde ändras detta med hur många gånger fåren får gå. När man ser skillnad i hur drag etc ändras bara från första till andra gången fåren går, tycker jag att det inte borde vara OK med att låta djuren gå tre gånger (vilket det alltså är enligt reglerna). Det sliter både på djuren och det är absolut inte lika förutsättningar första och tredje gången djuren får gå. Bättre att det är mindre startfält och att djuren går max två gånger (vilket är vanligast, jag tror flockarna gått max 2 ggr på alla tävlingar jag varit på nu i juli).


Efter tävlingen åkte vi vidare till Skåne. Där tillbringade vi sedan fem dagar fyllda med vallning! Vi träffade Flynns uppfödare Susanne (med syrran Kate & halvsyster Peg) samt Flynns syskon Bri, Taff & Kite med respektive mattar. Vidare kom Åsa (kennel Strömfors) också förbi och tränade, samt Anna W som också var i Skåne då. Jätteroligt har vi haft! Vi tränade både i Gessie, "hemma" hos Susanne, i Sjöbo och en dag i underbart vackra Andrarum hos kennel Seemework. Helt sagolik plats & fantastiskt bra djur att träna på var det!


Det har varit mkt roligt att få visa upp Flynn och få input på vår träning, samt att se utvecklingen hos hans syskon. Det är verkligen en himla fin kull. Den enda jag fortfarande inte sett är Tai men hon och Ann har debuterat med råge -två förstapris på de första två starterna i IK I! Hoppas se henne på ngn tävling framöver.


Nu i eftermiddag ska jag göra ett tvärt kast från vallning till lydnad och åka med Flynn på Obedience Rules 2011. Lydnaden har hamnat i skymundan så jag hoppas på att bli inspirerad till att komma igång bra där också. Nu är vi vääääldigt ringrostiga men jag hoppas vi ska kunna skärpa till oss under veckan.





Av Anna Larsson - 19 juli 2011 19:55

Igår startade jag Flynn på VP = vallhundsprov, hos Viktoria, Stjärnhov. Vallhundsprovet är tänkt att vara just ett prov, inte en tävling, även om de enskilda momenten poängsätts. För att bli godkänd måste en hund ha minst hälften av totalsumman i hämtet (minst 25 av 50 möjliga poäng), samt minst hälften av poängen i de övriga momenten (dvs totalt landa på minst 50p). Den måste vidare vara tillgänglig för att kunna godkännas. Maxpoängen på ett VP är 100.


Hämtet i ett VP är ca 100m, framdrivningen sker utan att ngn grind behöver passeras. Fösningen ska vara ca 100m (en rak sträcka som avslutas med en grindpassage), därefter vidtar ca 200 drivning (valfritt hur föraren placerar sig) där också en grindpassage ska genomföras. Sedan följer fålla in. När fåren är infållade vidtar fålla ut = föraren öppnar grinden på fållan, släpper in hunden, stänger grinden. Skickar sedan runt hunden bakom fåren, driver fram fåren till fållans grind, öppnar, driver ut djuren och efteråt ska hunden också ta kontroll över flocken på nytt. Sedan är provet klart.


Ett godkänt vallhundsprov (eller som titeln skrivs; gk vallh pr) krävs idag för att en border collie ska kunna få registrerade avkommor (både hanen & tiken måste ha gk vallh pr för att valparna ska kunna registreras). Dessutom krävs gk vallh pr för att hunden ska få deltaga i CK (certifikatklass), NN-2 (nordisk nöt klass 2) samt för att få deltaga på SM i får- respektive nötvallning.


Jag tycker det är BRA att vi i Sverige har kravet på gk vallh pr för att få registrera valpar, det har troligtvis varit den enskilda största orsaken till att vi (nästan) sluppit utställningsbordercollies & utseendeavel i Sverige. Jag tycker också att det är BRA att VP finns som en sporre för ffa nybörjare i vallningen att satsa på, det kan kännas som ett lagom mål för många. Vad jag däremot verkligen hoppas, är att ingen likställer "gk vallh pr" med att hunden per automatik är en självklar kandidat som avelshund. Jag hoppas innerligt att folk som sätter border collies i avel har långt högre mål med vad avelsdjuren ska kunna prestera än dagens mkt enkla VP. För valphänvisning i rasklubben krävs idag att tiken utöver gk vallh pr har lägst ett 2:a pris i IK I så där har man ett lite högre krav än vad som krävs för registreringen. Man kan självklart inte säga att en hög tävlingsmerit automatiskt borgar för att hunden är en bra avelshund, men det ger iallafall mer möjlighet till utvärdering än de hundar som efter sitt gk vallh pr varken arbetar som vallhundar eller fortsätter tävla i vallning. Ju mer man ser av en hund, desto bättre chans har man att bedömma dess egenskaper.


Det var en utvikning!   


VP:t hos Viktoria gav verkligen alla en bra chans att lyckas (kanske på gränsen till för bra), det var mkt snälla djur och extremt jämna djurgrupper som kom ut lugnt & fint hanterat av Åse & Anna W med hundar. Mkt lite drag om hunden bara skötte sig. Det enda som inte skötte sig var vädret -spöregn!


Flynn skötte sig fint tycker jag på VP:t. Jag kunde släppt på honom lite mer så han fått visa sina egenskaper bättre, men jag var mest inställd på att vi skulle genomföra en obligatorisk test och "få det gjort". Hans kvalitéer kommer nästa år synas mer även när vi tävlar tror jag! Vi fick iallafall detta: utgång: 18p, upptag 9p, framdrivning 16p = 43p på hämtet. Fösning 4p, drivning 17p, fålla in 8p och fålla ut (det enda "nya" mot våra IK I -starter) 10p. Summa = 82p och Flynn var självklart tillgänglig, så nu har han sin första officiella titel! "Arbetsvillig hund, lydig, ta vara på hundens kapacitet att arbeta."  blev kommentaren.

 

  

Gk vallh pr Strandängens Flynn med diplom & medalj!

 

Efter Flynns runda hjälpte jag till i djurhanteringen och sorterade får till de övriga tävlande.

Av Anna Larsson - 16 juli 2011 11:37

Igår eftermiddag var vi och tävlade vallning i Öllösa, Stjärnhov, hemma på Viktorias gård. Race & husse hade startnr 3 och vad vi hunnit se innan dess var att det var drag åt ena hållet i framdrivningen men att fåren i övrigt var styrbara & trevliga om än bitvis lite svårdelade. Krille skickade ut Race till höger (tror majoriteten gjorde det eftersom draget låg åt det hållet) och så här gick rundan: Utgång: 18p, stannar kort, upptag = 8p snett, framdrivning = 2p av linjen (draget, Race skulle behövt släppa riktigt i flanken, slå ut & tryckt till dem men det är svårt för en orutinerad unghund!) så hämtet = 28p. Fösningen jobbad Race finfint: 17p tappade på lite av linjen efter grinden. Drivningen skötte han kalasbra = 10p. Delningen har Race precis börjat lära sig, det gick fint = 9p. Fålla in blev lite knixande men där jobbade Race fint och verkligen hjälpte till = 8p. Summa = 72p och ett 2:a pris i IK I! Jätteroligt! Race hade finfin attityd i allt och Krille var verkligen mkt nöjd med hur det kändes att köra honom, fint samarbete!


Jag och Flynn hade startnummer 5. Tvärt emot de andra som gått valde jag att skicka vänster då jag tyckte terrängen på höger sida kunde inbjuda hunden att dra sig innåt. På vänster tänkte jag att Flynn då skulle kunna känna draget, slå över och ändå få ett bra hämt. Utgången var fin = 19p, upptaget = 9p sen blev ändå draget för svårt och jag fick samma trassel som Krille & Race hade haft så framdrivningen var vi av linjen och hade bara 3p kvar! Summa hämt = 31p. Fösningen kändes Flynn riktigt härlig i, jag tog ett par otaktiska beslut och vi fick 16p. Drivningen var grymt bra, jag kunde bara gå och Flynn jobbade på och justerade själv tempo & bromsade upp djuren = 10p. Sen slet jag som ett djur med att dela men idag ville det sig inte och tiden gick ut.   Så med både delning & fålla borta hamnade vi på mkt blygsamma 57p. Men jag är grymt nöjd med Flynns utgång, upptag, och hela attityden i hans arbete. Nu har vi två starter till i juli, sen ska vi ha tävlingsuppehåll för att sedan tävla igen tidigast i september. Det blir nog två tävlingar på hösten och sen ska vi ta tävlingspaus, summera vad vi lärt oss under den första sässongen och träna vidare inför nästa år.


Fog & Fonzie hjälpte till och jobbade på tävlingen, Krille & Fog var med & ställde ut och jag & Fonz hjälpte till och tog av flockarna efteråt.


  




Av Anna Larsson - 12 juli 2011 18:02

Nu i helgen var det dags för Flynn att tävla vallning igen, denna gång i Högbo Bruk, Sandviken. På sätt och vis kändes detta mer som den riktiga debuten än tävlingen vi deltog i på Jumsta Gård. Flynn har visserligen aldrig tidigare varit på Jumsta (och inte jag heller) men det kändes ändå mera som träning eftersom det var så nära Eknäs och eftersom jag kände var & varannan som var på tävlingsplatsen! Jag var därför nyfiken på om jag själv skulle få mera tävlingsnerver nu när vi åkt långt & skulle starta på en plats & en fårbesättning som jag aldrig sett. Vi kom upp kvällen innan och sov över på Kungsforsens Herrgård (låter flådigare än det var men det var trevligt särskilt som vi var de enda gästerna).


Tävlingen på lördagen var på ett platt fält, de flesta av fåren var korsningar av diverse rätt stora, tunga raser och de ställdes ut (mycket jämnt & föredömligt placerade) med kraftfoder vilket gjorde dem tröööögstartade. Hundarna var tvugna att trycka igång dem och seda hålla ett jämnt tryck och ett bra avstånd för att få till flyt genom banan. Låg de på för mkt blev det galet och låg de inte på nog blev det svårt att flytta dem. Utmanande & intressanta djur tycker jag! Men första dagen var det hela 10 av 25 hundar som antingen diskades eller där förarna bröt och det var väl lite i mesta laget. Mentalt tog det mkt på hundarna, de var trötta när de gick av!


Flynn startade som nr 16 och jag var mkt nöjd med att även på denna tävling hitta rätt uppladdning & fokus. Kändes verkligen lugnt & som inför träning när vi gick ut till stolpen. Flynn skötte sig strålande, han var lyhörd & styrbar och samarbetade jättefint med mig genom hela rundan. Jag lät honom ligga lite länge ibland när jag stoppat honom men jag vill verkligen nu i början försöka bibehålla känslan av lugn & ro, så hellre det även om det straffade sig lite i poängen genom att fåren då fick en chans att stanna. Jag var otroligt nöjd med vår runda och ffa känslan jag hade under tiden på banan, jag hade tid att njuta av min hund, berömma honom, lösa varje enskild uppgift lugnt. Den känslan var så mkt värd att jag faktiskt inte tänkte alls på poängen, men det skulle visa sig att vår "träning" räckte långt! Detta fick vi ihop: utgång = 17 (tog för säkerhets skull till ett DK på utgången & då slog han över), upptag = 10, framdrivning = 17, hämt = 44p. Fösning = 20 "strålande", drivning = 10, delning = 8, fålla in (öppen fålla) =8 så sammanlagt 90p, och vips hade min "lille" Flynn tagit ett 1:a pris i IK I och placerade sig 4:a bland många rutinerade ekipage! Wow!!! Snacka om roligt!!!! Kommentaren vi fick var "Föredömlig djurhantering! Duktig förare & mycket duktig hund!"

 

Dag två var både jag & Flynn trötta. På Flynn märktes det med att han även denna gång hade mkt svårare dag två att släppa riktigt i flankerna på framdrivningen, det blev lite som dag två på Jumsta att han hakade på och höll dem på sin egen linje istället för att släppa och trycka till dem. Mentalt trorjag lördagen tog otroligt mkt på honom för så trött har jag inte sett Flynn ngn gång innan! På mig märktes tröttheten att jag var seeeen med kommandona och vips började säga fel riktning! Jaja, vi genomförde så gott vi kunde men vid tratten tog tiden slut. Fram till dit hade vi fått ihop 69p, det kändes som en helt OK summa med ett moment missat. Att min unga, orutinerade hund hållit ihop så fint på två tävlingshelger efter varandra var långt mer än jag vågade hoppas på! Dag två kom vi på plats 17 av 25 och fick omdömmet "En ung & något orutinerad hund med föredömlig djurhantering. Väl förd!" 

 

Krille filmade mina rundor men när jag skulle ladda över dem visade det sig vara något fel på filmen och stora bitar av tävlingen ser man bara ett flimmer. Skittrist! Jag får se om det går att rädda något av den eller om hela helgen bara är att radera. Dags att skaffa en ny videokamera banne mig!


På fredag har vi tävling igen, fram till dess ska Flynn faktiskt få vila från vallningen för jag har valpläger här hemma och hinner inte åka iväg och träna under veckan. Vi får vila oss i form helt enkelt!

Av Anna Larsson - 7 juli 2011 12:18

Satt & gick igenom en del gamla filmer och hittade några tricks som jag tänkte dela med mig av. Favoriter i repris typ!


Först ut är Race med ett rätt coolt trick:



Och så tricket som Husse inte hade godkänt ;-)



 Och ett till av Arvids trick: att spela basket!



Ännu mera Arvid! Att fånga sin svans, att rulla in sig i en filt & ett litet omvänt apporteringstrick.



 Ett enkelt trick men som fick vara med för att lille Race var så sööööt! Race är här 12 veckor & har precis lärt sig att snurra:


Och till sist ett enkelt apporteringstrick som gör att man vips kan ha nytta av sin hund i tvättstugan!


Av Anna Larsson - 4 juli 2011 07:29

Första helgen i juli var det dags för Flynn att debutera i vallning! Mälarmårdens VK arrangerade två IK I:or på Jumsta Gård utanför Södertälje och jag hade turen att komma med bägge dagarna med Flynn.


På lördagen hade vi startnummer 45, dvs allra sist. Det blev en lååååång dag i värmen men fördelen var att om jag var nervös på morgonen så han det gå över under dagen. När de sista hundarna innan oss gick så var jag istället avslappnad och hade hittat precis det fokus jag ville ha -att se tävlingsdebuten som en del i Flynns träning. Vi skulle bara gå ut och genomföra varje del som om vi tränade och fokus skulle ligga på att ge honom en lugn och bra erfarenhet av tävlingsmiljön. Kändes helt rätt när vi gick fram till stolpen.


De flesta skickade vänster men jag valde att skicka höger. Flynn gjorde en OK utgång men saktade ner lite tidigt tyckte jag så för att vara på säkra sidan gav jag honom ett extrakommando. Vi fick 16p på utgången. Han skulle behövt mer djup för att få till ett bra upptag, där fick han 8. Framdrivningen gick helt OK, 16p så 40p sammanlagt på sitt livs första tävlingshämt är jag mkt nöjd med!


I fösningen tappade vi poäng på att jag gick på så mkt att Flynn i flankerna slog bakom mig, men med fokus på att han skulle ta det lugnt & att allt skulle vara lika noga som på träning snarare än att jag tänkte på linjerna så kändes det bra, 13p fick vi och det var mattes avdrag de som blev.


Drivningen gick finfint, 10p. Fålla in lika så 10p. (Första tävlingsdagen hade de fått dispense att ha delningen efter fållan.) Delningen satte vi på första försöket men jag backade inte ut utan blev kvar i luckan, så det blev bara en 8:a men jag är mkt nöjd med tanke på att de här fåren kan vara svårdelade!


Summa: 81p och placering 12 av 45. Finfin debut! Mest nöjd var jag att vi samarbetat fint genom hela banan, att Flynn var precis som när vi tränar och att han i närmare 30 graders tryckande värme (åskan låg & mullrade över oss sista timmen innan vår start) och efter en lång dags väntan var så fräsch genom hela rundan. Han hade lika mkt fokus & huvud kvar efter delningen som när vi startade, flåsade inte ens, imponerande!


Dag två hade vi fått startnummer 29 så vi gick ett tag efter lunch den dagen. Hämtet var på samma plats men sen var banan vänd + att det nu var delning före fållan (som idag var öppen dvs utan grind). Jag hade bestämt mig för att skicka vänster idag för att han skulle få en ny erfarenhet, Flynn slog ut bra men innan han kommit hela vägen upp började flocken röra sig mot den bortre utställarhunden och jag tror att det störde min gröngöling för han tightade in slutet då, 18p blev det på utgången och upptaget blev inte bra då fåren redan var i rörelse, 7p. Framdrivningen hade fåren bestämt sig för att sticka och där såg jag att Flynn inte hade rutin nog att med en sån strulig start slå ut och greppa dem tillräckligt utan han hängde på och höll dem på den linjen fåren startat på, vilket tyvärr var utanför framdrivningslinjen. 1p bara på framdrivningen och mkt blygsamma 26p på hämtet blev det denna dag.


Jag funderade kort om jag skulle gå av men när Flynn väl fått fatt på fåren och vänt dem rätt nere runt stolpen så såg jag att han var tillbaka i samma coola attityd som han brukar ha så jag tänkte att  nej, vi kör vidare och så får vi kanske till ett bra avslut som minne istället för ett för svårt hämt. Idag tyckte jag att Flynn skötte fösnigen bättre men vi slarvade mer med linjerna och det blev då bara 13p. Linjen på drivningen blev en miss av mig, bara 7p. Delningen tog tid & var svår idag, hade tre rörliga får och en tacka som bara stod stilla. De ville dela sig på tre, inte bra! Jag fick skäll efteråt att jag varit för passiv själv, kanske stämmer. Fick till slut en lucka & Flynn kom in men jag blev kvar i luckan 8p. Hopsamlingen gjorde att det blev en dålig linje till fållan så även om Flynn skötte fållan fint så blev det 9p där avdraget var pga linjen. Summa: 63p och placering 28 av 45.


Jag är mkt nöjd med Flynns första tävlingshelg, han har fått många nya erfarenheter och han har kännts cool och klok och löst sakerna så gott han kunnat. Vad vi behöver framöver är mkt mera rutin. Jag är också mkt nöjd med att han kunnat möta och gå förbi de flockar som gått av banan utan att ha någon som helst tanke tillbaka mot uttaget när vi väl gått ned mot stolpen. Han har varit duktig att på långt håll börja spana efter fåren och sett flockarna redan när de kommit ut från djurhanteringen, en bra egenskap sedan när hämten kommer att bli längre. Han har varit lugn & avslappnad när de andra ekipagen kört och han har varit social och minglat lagom mkt med publik & hundar. Kort sagt, hans attityd på tävlingen var strålande!


Hela detta år kommer jag bara se Flynns valltävlingar som träning med fokus på att lägga bra grunder och att ge honom bra erfarenheter. Sedan är målet att nästa år gå in för att plocka poäng och placeringar med mål att kvala till unghundscupen 2012.

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards