Direktlänk till inlägg 15 december 2011

Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Av Anna Larsson - 15 december 2011 22:48

Nu i dagarna var det planerat att Flynn skulle parat Fly, men när jag & Malin åkte till Strömsholm för att ögonspegla dem, blev vi vips påminda om att man aldrig kan ta något för givet. Både Flynn & Fly är ögonspeglade UA som valpar men detta var första gången som de speglades som vuxna. Bägge hundarna visade sig ha små, väldigt icke-typiska förändringar. I Flynns fall en liten prick i högerögat och i Flys fall ett streck i vänsterögat. Vi hade två ögonexperter som tittade på Flynn men de kunde inte säga exakt vad det var. Det enda kunde säga var att det är INTE CEA, PRA eller retinopati. Det såg inte ut som någon av border colliens ärftliga ögonsjukdomar (satt på fel ställe) och troligtvis skulle det inte varit något bekymmer att para dem, men eftersom bägge visade på (om än olika) förändringar så diskuterade vi en massa och skippade planerna på att para Flynn & Fly.


Jag frågade självklart om pricken på något sätt kunde påverka Flynn själv, om det är något som påverkar hans syn "Han vet inte ens om att han har den" blev svaret och nej, det påverkar inte hans syn. För mig är självklart Flynns egen hälsa det absolut viktigaste så det svaret var i allafall hoppfullt!


I dagsläget kunde veterinärerna inte avgöra om förändringen är ärftlig eller ej. Jag frågade hur jag borde göra framåt med Flynn och fick rådet att spegla honom igen, det kommer jag också att göra om 6-12 månader för att kunna få ett säkrare besked på vad jag ska tro om detta.


Nu kommer bedömningen bara bli (detta är vad man kan fylla i på SKKS blanketter så de har standardformuleringar bara) "Diagnos: Katarakt, ej medfödd, partiell, cortex, punktformig. Grad: Lindrig. Visar symptom på Katarakt, ärftlighet kan för närvarande inte bedömas." På vallreg och i Hunddata kommer han stå som "katarakt ÖP". Om jag speglar om honom om 6-12 månader är det mycket möjligt att de då kommer att bedöma förändringen som "sannolikt ej ärftlig" -i så fall har han grönt ljus från rasklubbens sida för att användas i avel (finns välanvända hanhundar med den anmärkningen). Tills dess att jag fått ett klarare besked från veterinärerna kommer jag inte låna ut Flynn för avel utan den som är intresserad kommer få vänta tills Flynn är närmare tre år i så fall. Jag kommer sedan att spegla honom (oavsett om han används i avel eller ej) varje år för att själv vara på säkra sidan.


Det ironiska i allt sånt här är, att det är bara när man är nogrann och öppen som "fel" påträffas. Det riktigt skittråkiga är däremot att jag vet hur snabbt skitsnack och falska rykten sprids i hundvärlden. Jag tvekade därför länge kring hur jag skulle skriva om detta, men eftersom jag själv verkligen hoppas på en Flynn-avkomma om några år om rätt tik med rätt linjer och samma höga kvalité som Flynn i vallningen dyker upp, så valde jag att lägga ut allt i bloggen. Jag hoppas verkligen jag så småningom får ett bättre och tydligare besked.


Självklart känns diagnosen idag som ett väldigt hårt slag för mig. Jag har svårt att inte oroa mig, jag vet att jag är sådan som lätt målar upp "worst-case scenario" inte minst för att Flynn betyder så otroligt mycket för mig. Förnuftsmässigt inser jag att detta troligtvis är en ren bagatell, men vad hjärnan vet är inte samma sak som hjärtat känner. Så, just nu, trött, deppig, sliten och inför julen (som är en högtid som jag personligen tycker är jävligt jobbig) så ÄR detta nonsens jättestort och jättejobbigt för mig. Jag är övertygad om att det kommer kännas på ett helt annat sätt när det gått lite tid och i vår när Flynn bjuder mig på högtidsstunder i fårhagen kommer jag inte att "se" hans eventuella prick. Jag kommer att se en hund som blivit precis allt jag önskade mig och hoppades på när jag första gången såg honom och det är långt viktigare än en sketen diagnos. En hund full av tallang, vilja och samarbete.


That´s it. Nu ska vi ut på promenad.



 
 
Mia

Mia

16 december 2011 10:32

Förstår att det är ett "stort slag" att få veta att det är något som inte är helt rätt med sin hund, hur liten förändringen än är. Och som nojjig hundägare vet jag hur lätt det är att "måla fan på väggen", men förhoppningsvis är det bara en liten "skönhetsfläck" i ögat på din fina Flynn!

Och stor eloge att du går ut och är så rak och ärlig med fakta om vad som skett. Önskar att alla uppfödare/ägare till potentiella avelshundar (i ALLA raser) skulle vara likna öppna och ärliga, det skulle gynna aveln och rasen(erna) så otroligt mycket :)!

http://k9konsulten.wordpress.com

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

16 december 2011 10:40

Skittrist när det uppenbarar sig, jag känner igen känslan och vi har tyvärr även anledning att misstänka att donnan själv får stora problem i en inte alltför hög ålder men efter att jag brutit ihop bestämde jag mig för att vi ska leva livet ihop så länge vi har möjligheten o njuta av varje dag o det var skönt när jag mentalt hade bestämt mig för det.
Njut av nuet o alla härliga stunder tillsammans o som sagt var med Flynnkan kanske det inte ens är ett problem på sikt!!
Kram <3

http://zetterljungs.hundstudio.se

 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

16 december 2011 11:07

Förstår din känsla men jag tycker att du ska ha all heder som är öppen och ärlig! Det är sådant som för en ras framåt! Håller tummarna att det inte är något att bry sig om och att du kommer få en härlig Flynn valp sedan :-) Kram från oss

http://www.starsweepers.se

 
Anna - med hund i hälarna

Anna - med hund i hälarna

16 december 2011 12:07

Bra inställning där Anna! Om fler vore så noga och ärliga skulle hundaveln se helt annorlunda ut!

http://www.hildings.com

 
Anna

Anna

16 december 2011 12:47

För att förtydliga ytterligare (fick just en fråga skickad till mig om detta): Flynn har INTE CEA. Han är Optigentestad med resultat "Carrier. This dog will NEVER develop CEA/CH." Pricken i ögat har INGET med CEA att göra. Flynns pappa är gentestad normal = fri och Flynn kan aldrig få sjukdomen, han bara bär på anlagen.

http://www.3vallare.se

 
Ingen bild

Lena Särnstedt

16 december 2011 13:25

En eloge till dig för att du är öppen med detta och klokt att du avstår från avel i detta läge.Önskvärt vore ju att fler tar ansvar för rasen.

 
Tanja

Tanja

16 december 2011 16:05

Jag kan bar hålla med föregående kommentarer!en eloge till dej om ändå alla andra i hundvärlden tänkte likadant som du!
vi hållertummarna!

http://www.hundkonsulten.net

 
Sandra & Keep

Sandra & Keep

16 december 2011 16:21

Så jäkla tråkigt, håller tummarna för att det inte är något. Förstår hur du känner dig, jag är exakt lika nojig när det gäller mina hundar.

Starkt och moget av dig att vara helt öppen i det och att inte använda honom. Skickar en stor styrkekram.

http://www.keepiteasy.se

 
Ninni

Ninni

20 december 2011 10:48

Kan bara säga som alla andra redan skrivit. Trist att det inte var helt u.a, men trots att jag själv inte har BC (eller har några som helst planer på att någonsin köpa en :p) så känns det jätteskönt att läsa om så ansvarsfulla och duktiga hundägare som dig!

http://salukitrix.wordpress.com

 
Monica

Monica

21 december 2011 20:05

Modigt av dig att våga skriva om detta i din blogg! Håller alla tummarna för att det inte kommer ge Flynn problem i framtiden och håller helt med alla som ovan skriver att det skulle behövas mer ärlighet och öppenhet i (hund-)världen istället för allt skitsnack!

http://www.tassistanshundar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards