Alla inlägg under mars 2012

Av Anna Larsson - 27 mars 2012 15:22

Vår gk vallh pr Kronvallaren Race har valts ut att få bli pappa till gk vallh pr Agdalavallarna Fays blivande valpkull! Det känns jätteroligt då Fay är en tik som jag fått mycket gott intryck av när jag sett henne som unghund och jag är också mycket förtjust i det jag sett i praktiskt arbete på gården av hennes pappa Bud. Ska bli väldigt spännande att se vad kombinationen Race & Fay kommer att ge! Är du nyfiken på kombinationen kontakta Agdalavallarnas kennel.


   Gk vallh pr Kronvallaren Race, HD -A, ögon UA, 2:a pris IK I.


Gk vallh pr Agdalavallarnas Fay, HD A, ögon UA.


     

Fay som 11 månader gammal.


 Pappan till FayGk vallh pr Måsarps Bud, HD B, ögon UA, 1:a pris IK I, tävlat IK II.

  
Mamman till Fay: Gk vallh pr Lerkulans Lizzy, HD B ögon UA, 2:a pris IK I.

   Pappan till Race: norske Tim, HD A, deltagit Norgesserien 2009/2010/2011, NM 2009 & Nordic Nursery Final 2010.

  

Mamman till Race: Gk vallh pr Emma, HD A, ögon UA, deltagit SM-final, deltagit EM & VM.

Av Anna Larsson - 12 mars 2012 13:00

Igår steg jag upp i ottan (03:40!) för att tillsammans med Petra åka och tävla rallylydnad i Hedkärra, Fagersta. Det var Fagersta BK som arrangerade tävlingen och de ska ha en eloge för ett mycket trevligt arrangemang. Tävlingen var i Fagersta Ryttarklubbs ridhus, det var tre banor igång samtidigt och sammanlagt sex klasser under dagen.


 

Interiörbild från det stora ridhuset där nybörjarbanorna gick. På andra sidan läktaren ser man in till det mindre ridhuset där fortsättningsklasserna hölls.


 

Banvandringen på rallylydnad ser nästan lika komisk ut som på agilityn. Skillnaden är att man blir inte lika lätt knuffad eller påsprungen ;-)


När jag anmälde mig till Fagersta var det framför allt med tanke på att Fonzie skulle tävla och Flynn anmäldes mest för att jag ändå skulle åka dit. Men så blev ju Fonzie sjuk och vi fick stryka oss, så vips hade jag bara Flynn att köra. Tur i oturen att det var två starter (en tävling på förmiddagen och en på eftermiddagen), annars hade det kännts långt att åka med bara en hund.


Flynn var lottad till grupp A i nybörjarklassen och så här såg förmiddagens banskiss ut:


 

Skyltarna var alltså Start - Sitt - 270 vänster - Spiral höger - Sitt framför, vänster ingång, framåt - Enkel slalom - Sidosteg höger - Sväng vänster - 360 vänster - Sitt, ligg, gå runt - 270 höger -"Tysksvängen"- Sväng höger - Sitt framför, höger ingång, sitt - Hunden framför, 1 steg bak, 2 steg bak, 3 steg bak - Mål.


Roligt att vi nu fick köra våra "fronter" (sitt framför med olika fortsättningar) så det kändes lite mer som moment denna gång! Flynn startade som nr 2 i klassen och var jättefin, glad (svansen gick non stop!) och lyhörd och alldeles lagom i allt. Vi fick 100p = maxpoängen och kom på delad 1:a plats med omdömet "Mycket trevligt ekipage!". Vips var vi alltså uppflyttade till fortsättningsklassen i och med fullpoängaren! Men uppflyttningen får ske först till nästa tävling, så vi kunde inte byta till fortsättningsklasen på eftermiddagen utan då fick målet bli att vi skulle sköta oss lika bra på eftermiddagens nybörjarbana och då kunna ta första rallydiplomet istället (= tre kvalificerande resultat med minst 70p vardera).


Eftermiddagens banskiss såg ut så här:


 

Skyltarna på eftermiddagen var: Start - 360 vänster - Sitt framför, höger ingång, sitt - 270 vänster - Sitt, ligg - Dubbel slalom - Spiral vänster - Sidosteg höger - Sitt framför, vänster ingång, framåt - Helt om vänster - Sväng höger - Sitt, 1 steg fram, 2 steg fram, 3 steg fram - 270 höger - Sitt, stå - Mål.


Flynn var lite tröttare tyckte jag på eftermiddagen (många intryck och lång dag för honom) och det blev en lång väntan (startade näst sist denna gång) men som alltid ställer han upp och även om jag själv tyckte att vi hade en bättre känsla i första banan så skötte vi oss så bra att vi åter igen knep 100p och kom på delad 1:a plats! Vips hade vi både uppflyttning & första titeln (RLD N) bärgad!"Jättetrevligt ekipage" blev kommentaren denna gång.


 

Flynn 2 x 100p , SEGER och RLD N ! Bra utdelning på den resan!


Det var över huvud taget en himla trevlig dag, jag träffade flera tidigare elever bla två tidigare klickertränarelever som knep uppflyttningar & fina placeringar med sina hundar både i nybörjarklassen & fortsättningsklassen! Stötte även ihop med gamla tävlingskompisar jag inte sett på länge, mycket roligt! Klubbkompisen Monica gick det också finfint för i de flesta av starterna med sina två hundar och Petra och Vega var retsamt snubblande nära uppflyttning i bägge sina starter (=deras debuttävling) att jag är övertygad om att de fixar det galant nästa gång.


Enda smolken i bägaren var att när jag kom hem så berättade Krille att Fonzies rörelsestörning kommit tillbaka och att han hade haft ont i ryggen igen :-( Jag tror tyvärr jag får ställa in mig på en längre viloperiod än jag först ville tro.


Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards