Alla inlägg under april 2012

Av Anna Larsson - 30 april 2012 15:00

Störningsträning/överträning/självbehärskning eller doggiezen, kärt barn har många namn! Jag pratade på de senaste elitlydnadssamlingarna om vikten av att hundar kan släppa tanken på externbelöningar om dessa ska kunna användas effektivt i träningen. Vad hunden behöver upptäcka är att det är bara genom att släppa fokus på den utlagda godisskålen eller leksaken och istället till fullo fokusera på uppgiften som den kommer att ha en chans att få gå till externbelöningen. Jag vill inte heller att hunden på det första klicket automatiskt springer till sin externbelöning utan jag vill kunna ha en leksak utlagd och själv välja om jag efter klicket kommer att belöna med något från mig eller skicka hunden på den externa belöningen.


Inte minst border collies har väldigt lätt för att fixera sig så mycket vid de utlagda externbelöningarna att de låser sig, antingen så mycket att de faktiskt bara blir stående, eller så utför de momenten men långsamt och med hela tanken på belöningen, inte på uppgiften! Att kunna prestera lika bra trots synliga heta belöningar är viktigt att träna på hundar som har tendens att låsa sig, men det fungerar även bra som störningsträning och överträning för de som gärna tjuvstartar mot belöningar eller som har svårt at inte först kolla in vilka föremål som finns på träningsplanen innan de kan koncentrera sig på träningen (inte helt ovanligt att på tävling se hundar som störs av var apporterna, betygsskyltarna etc förvaras!).  


Vägen dit kan vara att överträna detta med föremål på planen. Min egen Fonzie ÄLSKAR leksaker, alla leksaker. Men än svårare är det med apporter... När jag tog över honom, kunde han vädra sig till apporter på långa avstånd och kuta iväg och sno dem ut folks träningsväskor! Så när jag preparerade träningsplanen idag för att överträna lite följa-övningar, så la jag ut inte bara leksaker & godisskålar utan även ett par apporter.


Idag låg fokus på att bara följa mig (på både vänster och höger sida) mellan, runt och över de leksaker och föremål som fanns på planen. Det viktiga i träningen idag var att han släppte tanken på föremålen och hade rätt attityd, däremot fokuserade jag inte på att han skulle ha perfekta positioner i övningen. Så här såg träningen ut:



Av Anna Larsson - 28 april 2012 17:47

Vår årsdebut i vallningen blir uppskjuten. Tävlingen nästa helg på Breviksnäs har tyvärr ställts in och det känns så retligt när vi hade turen att komma med i lottningen bägge dagarna -och inte minst för att det vore så roligt att komma ut på banorna igen! Jaja, inte mycket att göra. Nu ser det ut som årets första valltävling blir först i juni för mig & Flynn, förutsatt att vi har samma tur i lottningen då dvs. Jag hoppas det blir tävlingen en annan gång på Breviksnäs för det är fina djur och en fin plats att vara på!


Idag har jag varit på Djurmagazinet i Strängnäs på deras Hundens Dag och svarat på frågor om klickerträning och pratat hund, trevligt!


Jag har också börjat planera in lite fler kurser framöver, bland annat har jag lagt ut ett till tävlingslydnadsläger i sommar eftersom det första fort blev fullbokat. Ny chans finns den 10-12/7, se mer info & anmäl dig här: http://www.canis.se/hundeskolen/kurspres.php?mid=274&s=1&avdid=23&kursid=3605







Av Anna Larsson - 27 april 2012 19:22

Idag har jag varit på Mörkö igen :-) Först höll jag privatlektioner i vallning i Annelis paddock (unghundar/nybörjarhundar) och när vi var klara tränade jag & Anneli nere vid Skansundet igen. Flynn fick två rejäla pass med bra hämtträning (några på 250-300m där han var helt styrbar i framdrivningen) och mycket långa fråndrivningar kors och tvärs över det 8 hektar stora fältet. Grymt fin plats att träna på, inte minst nu när vi hade SOLSKEN! Anneli körde Kate i paddocken och Ids & Fog vid Skansundet. Kan vi fortsätta så här kommer Flynn utvecklas massor under försommaren. Han är så rolig att träna och jobba med, har inte haft någon hund som varit så bra på att växla mellan att helt självständigt sköta sin bit av arbetet -och att lyssna och ta styrning när jag säger något. Han passar mig så bra och gör mig så glad!   


En annan riktigt rolig nyhet -det är nu bekräftat med ultraljud att Fay är dräktig, så någon gång i slutet av maj kommer det födas små Race-Fay-valpar! Jag blir bara mer och mer förtjust i Fay under de träningspass som jag & Carina haft tillsammans och det ska bli så spännande att se vad kombinationen Race-Fay kommer att ge.  





Av Anna Larsson - 25 april 2012 17:05

Så kan man väl sammanfatta de senaste dagarnas träning, om man får sno en rad från Lars Winnerbäck ;-) Känns som jag äntligen börjar komma igång igen med den egna hundträningen efter en rejäl svacka när hundarna var skadade och jag tappade precis all motivation att ens tänka framåt utan helst bara ville ligga och deppa framför någon film när jag inte jobbade. Men nu så börjar våren så sakterliga få fart även på mig! Har varit iväg ett par gånger och tränat vallning dels ihop med Carina på Agdala och med Anneli på Mörkö.


Idag träffades Anneli, Carina, Kicki och jag och transporterade ner ett gäng av Annelis träningstackor till Skansundet och körde där ett par timmar. Härligt! Flynn fick öva sig på att köra längre hämt och jag satte upp hinkar som grindar och körde en IK II-bana (minus fålla) med honom, gick fint men det var svårt för hundarna att höra visslorna bitvis i den starka blåsten in från vattnet. Samma fenomen som vi märkt tidigare -vissa punkter på fältet tycks bli helt stumma, jag gissar att vinden där för ljuden långt över hunden. Fokus detta pass var på att få en bra utgång, upptag, låta honom starta upp fåren och ta dem en liten bit mot mig och sen flanka ut till 9 eller 3 och knuffa in dem som på en cross och sedan ta honom upp till balans igen och därifrån mot mig på den nya linjen osv. Det mesta gick riktigt fint men vi behöver få till mycket mer träning och bli mer samspelta -och få mer erfarenhet helt enkelt. Så, inte där än -men på väg! ;-)


Delningarna kändes riktigt fina idag, fick fåren på rulle, tog av de två sista och Flynn jobbade grymt med att parera upp dem när den ena tackan ideligen ville bryta sig loss. Duktig hund!


Vi kom med bägge dagarna på IK I tävlingarna i Breviksnäs, får se hur samkörda vi hinner bli tills dess men det ska hur som helst bli nyttigt att komma ut och tävla igen. Jag hoppas vi ska kunna starta riktigt mycket detta år och fokus är att lära oss så mycket vi kan på tävlingarna och skaffa mer erfarenhet. Vi får se när det blir dags för IK II, kanske i sommar eller så blir det i höst. Hur som helst ska vi ha jäkligt kul ihop på vägen dit!



Av Anna Larsson - 23 april 2012 19:00

I helgen tävlade vi rallylydnad igen. Lördagen var vi i Vallentuna och Fonzie gjorde sin andra start i nybörjarklassen. Det gick strålande, han fick 100p (maxpoäng), blev uppflyttad och delad seger i klassen! Fonzie var så otroligt glad att få vara med mig på tävling igen, riktigt rörande. "Snygg 360, snygga fronter. Jättesnygg runda!" fick vi som kommentar. Domare: Emma Berg.

  


Flynn gjorde sin debut i fortsättningsklassen, han skötte sig finfint och slutade på 98p och en 4:e placering. "Jättesnyggt, fin kontakt!" skrev domare Katarina Strömberg.


 


Dagen efter tävlade vi i Uppsala. Det var regnigt och ruggigt men långt värre för en frusen matte än för hundarna som tog det hela med en klackspark. Fonzie startade först (jag hade valt att inte gå upp i nästa klass utan låta honom ta en start till i nybörjarklassen för att istället sikta på ett diplom) och vi var nära att göra en till 100p-runda men så var jag lite för nära en skylt och när han skulle göra ingången runt mig så kom han åt skylten med rumpan, det gav -3 poäng. Så vi slutade på 97p men det räckte för att Fonzie åter igen skulle stå som segrare! I och med det här resultatet fick han sin RLD N -titel också. "Följsamt och trevligt ekipage, snyggt!!!"


 


Flynn startade senare på dagen och jag skrattade gott när jag såg utformningen på banan -vi skulle bla gå en åtta runt två tennisbollar (Flynns absoluta favoritleksaker!) och vi skulle gå långsam marsch fram till hopphindret och direkt långsam marsch efteråt, en utmaning för Herr Långben. Roligt! Flynn skötte sig jättebra, jag såg att han tänkte på ena tennisbollen men han behärskade sig fint och släppte aldrig fokus. Allt annat på banan gick bra utom ställandet som blev väldigt snett av någon anledning, där drogs den enda poängen under hela rundan och surt nog så hamnade vi på 99p och missade uppflyttningen med en futtig poäng, men resultatet placerade honom som 2:a i klassen! "Jättesnyggt! Snygg bakdelskontroll!"

Jaja, får hoppas vi hinner med en tävling till och att han efter det kan vara uppflyttad till avancerad klass. Jag tänker att efter uppflyttningen ska Flynn få vila från rallyn och då ska vi ta tag i tävlingslydnaden igen på allvar istället under en lång period. 


 


Folk som har sett oss tävla har börjat fråga när jag ska hålla kurser i rallylydnad, så håll utkik, det kommer säkert rallylydnadskurs med klickertänk någon gång framöver.

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards