Alla inlägg under juli 2012

Av Anna Larsson - 31 juli 2012 17:57

I helgen var vi i Veddinge och tävlade vallning. Finfina får men ett rätt litet fält och mycket starkt drag på flera ställen på banan gav en rätt svår IK I-tävling där de bara blev ett enda 1:a pris under helgen (segrande hund dag 1) och där 12 stycken av 30 bröt dag två.


Race klarade sig bäst av Södertorparna, han placerade sig som 3:a dag två. Flynn och jag hade lite stolpe ut denna helg då vi bägge dagarna fick "tiden ute" innan vi fått in fåren i fållan. Vi placerade oss som 5:a dag ett och 7:a dag två. Mest nöjd är jag med fösningen & drivningen dag ett där Flynn var riktigt duktig på att hantera de snabba djuren och få ner dem i tempo, samt delningen dag två där vi satte en 10:a. Han hade också fullt på utgången dag 1 samt fullt bägge dagarna på upptagen som kändes bra.


Nu har Flynn 27p till unghundscupen och på det ligger han på 13:e plats. Race har 25p och ligger på 17:e plats så bägge grabbarna borde vara rätt säkra på att komma med tycker jag. Unghundscupen är öppen för hundar under 3 år, man får räkna 4 resultat i IK I och poängen ges till faktisk placering; en seger ger 10p, tvåan får 9p osv ner till 10:e plats som ger 1p. 30 ekipage kommer med till cupen som går i slutet av september.


Nästa vecka drar vi till Gotland och tävlar i fyra dagar! Då är planen att bägge grabbarna även ska debutera i IK II, spännande ska det bli!



Av Anna Larsson - 11 juli 2012 13:46

När jag anmälde Fonzie & Flynn till deras debuttävling i rallylydnaden den 11/2 tänkte jag mest att det skulle få bli en kul grej att göra eftersom det var vinter, jag var uttråkad och tävlingen arrangerades så nära (Södertälje). Sen när det gick bra för bägge tänkte jag att detta kanske får bli Fonzies nya gren (jag misstänkte ju redan då att han skulle bli pensionerad från agilityn). För att tycka att det skulle bli mer spännande så kollade jag upp när sista kvalet till SM skulle vara och så räknade jag på vilka tävlingar jag trodde vi skulle hinna åka på och beslöt för mig själv: målet ska vara att sikta mot SM!


Sen blev Fonzie sämre i ryggen och avställd över en månad. Då trodde jag att det skulle vara kört men körde vidare så fick målet med SM förpassas till "nästa år" istället. Men så tog Fonz en direkt uppklassning på första starten i avancerad klass och vips skulle vi i och med det hinna få in precis tre starter i mästarklassen innan kvalperioden tog slut. (det är tre rseultat som räknas) Det KUNDE gå!


Första starten gick fint, ett missat moment men 87p hade varit helt OK som lägsta resultat om vi kunde peta in två riktigt höga sedan.


Nu i söndags var det sista chansen, en dubbeltävling i Linköping. Jag vet inte om Fonzie tog ljuden i bakgrunden som början på åska, men något gjorde honom låg och inte alls som han brukar vara (spöregnet räknar jag inte in som problem, regn är han mer än van vid att träna i!). Krille som tittade på tyckte inte Fonz såg påverkad ut men jag hade inte samma känsla av kontakt och fokus som vi brukar ha. Skumt. Galen Fonzie har jag tävlat med men "lätt avstängd" Fonzie har jag aldrig upplevt förut, jag hoppas verkligen det var en enågångsföreteelse. Hur som helst, vi var inte samspelta, jag stressade över att inte känna igen min hund och var mycket otydligare som förare. Och vid sändandet till konen noterade jag inte att man skickade snett mot hindret de nyligen hoppat... Där försvann Fonzie över hindret och där försvann min fokus och definitivt alla chanser till SM. Jag var övertygad om att vi var diskade (och en annan domare som själv tävlade och såg detta sa att jo, så är reglerna) men jag tänkte att vi kör väl klart banan. Men min fokus var borta och vi drog på oss fler fel. Döm om min förvåning när jag efteråt inser att vi tydligen fått poäng ändå? Nu var det ändå ett uselt resultat (icke meriterande) men skumt. Jag har försökt läsa reglerna i efterhand men det kanske är en tolkningsfråga?


Hur som helst valde jag att stryka mig från den andra starten på eftermiddagen. Möjligheten till SM var borta, jag var dyblöt (hade regnat igenom ända in på t-shirten) och jag var framför allt orolig över att Fonzie skulle bli kall och bli stel i ryggen om regnet fortsatte, så vi tackade för oss och åkte hem istället. Ta fler meriter i mästarklassen kan vi ju göra en annan gång, det var mindre viktigt.


Å, så retligt att snubbla så att säga på mållinjen! Men man lär sig ju av sina missar och detta är några av de faktorerna som gjorde att vi inte nådde fram:


  • Först och främst: för få tävlingar. Vi saknade både rutin i och med att vi bara hade 6 starter på vägen upp i klasserna innan mästarklassen och ffa för få chanser i mästarklassen där vi skulle vara tvugna att sätta höga poäng varje start för att klara gränsen. Det kan alltid bli ett missförstånd när man tävlar med hund, för att klara att kvala in hade vi behövt "ha råd med" ett par sånna starter, det fanns nu noll marginaler för fel eftersom vi bara han starta tre ggr och det krävs tre resultat.

  • För lite banträning. Jag har prioriterat att träna enskilda moment men varit dålig med att ta reda på hur banläggning i mästarklassen kan se ut. Jag skulle som förare behövt vara bättre förberedd och van vid att köra hela banor.

  • För mycket lydnadsförare! Jag tänker, beter mig och för hund som om det var tävlingslydnad. Det gör att jag inte räddat moment som jag kunde gjort om jag varit inställd på att "DK" är ok så att säga.

  • För lite träning. Vi har bägge för lite träning både i momenten och i helheter. Snabbinlärning kommer man långt med men man måste vara beredd på att det också lätt kan brista :-)

  • För lite respekt. Med det menar jag inte att man ska intala sig att något är svårt, men jag har varit för slapp i min inställning till denna tävlingsgren vilket inte mindre än tre gånger gjort att jag på tävlingsdagen på domargenomgången insett att jag missat/missuppfattat hur en del moment ska utföras! (nu sist: att jag inte noterat att man efter backande framför föraren alltid tar in hunden till vänster sida, jag har glatt tänkt att man tar den till den sida man utgick ifrån innan momentet)

  • För lite (i princip obefintlig) tävlingsträning. Vi har inte övat med skyltar och vi har bara 1 gång övat med mer tävlingslik situation där flera andra hundar tränat. Fonz brukar inte vara störningskänslig men jag ser att jag MÅSTE öva med andra om han ska klara att stå still 1,5 minut i honnören OM den som kör banan är högljudd, utför heta moment bredvid oss etc. Det har Fonz helt enkelt inte fått öva sig på!

Nu har jag tyvärr inte sett några fler tävlingar som jag kan åka på med Fonzie så vi får se om vi kan starta något mer i år. I övrigt funderar jag på vad nästa mål ska vara, det är inte glasklart än men det ger sig nog om ett tag. Vi har i alla fall haft roligt under våra få starter och jag blev mycket rörd när flera kom fram på senaste tävlingen och sa att de sett Fonzie under olika tidigare tävlingar och hur imponerade de var av honom. Det värmde i regnet!



Av Anna Larsson - 5 juli 2012 15:30

Ibland har man sån tur att kompisarna har kameran redo när vi tränar! Här kommer några bilder på Race och Flynn som Anna & Sandra tagit. Håll till godo :-)








             

Av Anna Larsson - 3 juli 2012 16:20

Nu har äntligen årets första vallhundstävlingar varit! Tre dagar på raken var det IK I-starter för Race & Flynn. Först ut var två dagars tävlande i Järna hos Mälarmårdens VK som bjöd på mkt fina tävlingar med stora startfält & många duktiga förare. Jag var därför extra glad att jag & Flynn fick till en riktigt bra runda där han var helt underbar att köra -Flynn var uppe på benen och skötte själv placering & tempo så fint, jag hade bara att lägga till den där sista lilla finishen kändes det som. Vi skrapade ihop 91p och på det kom vi tvåa av 50 startande, bara slagna av Barbro Klingborg. Krille och Race fick en strulig start men hämtade upp sig fint, slutade på 76p.


Dag två startade jag näst sist, jag vet inte om det var det jag ska skylla på men när fåren drar i upptaget så står jag konsekvent och visslar fel håll till Flynn i en smärre evighet... Jag tyckte det lät så fel när jag visslade men fattade inte VAD som var fel!? Galet! Stackars Flynn gjorde lite som hans djurkänsla sa (gå vänster) och lite som jag tjatade om (gå höger). Han fick fatt på fåren och fick in dem på linjen och genom framdrivningsgrinden och där någonstans inser jag vad jag gjort för fel... Men då kom nästa hjärnsläpp och jag påbörjar vändningen runt stolpen åt fel håll! När jag insåg det, vände jag mig mot domaren och sa att "Nu tackar jag för mig" och så klev vi av. Kanske dumt i efterhand för dag två kunde man placerat sig även med lägre poäng men å andra sidan var det nog snällast mot hunden efter att ha fått tvivla så på sin förare :-) Krille och Race bommade delningen så de fick 68p utan delning & fålla.


Efter tävlingen drog vi vidare mot Högbo Bruk där vi dagen efter tävlade IK I på ett mycket mindre fält och med en annan typ av får. Där var det rätt enkelt att få höga poäng på hämtet & fösningen/drivningen, delningarna gick också oftast bra men sen var den öppna fållan en riktig rysare! Jätterolig tävling! Det är sällan IK I är så kul att titta på tycker jag, men här var det spännande och publiken levde sig in i varje ekipage. Det dröjde lääääänge innan någon fick in alla fåren, de flesta rundorna slutade utan fålla. Bra test, det ska inte vara lätt!


Race gjorde en ovanligt dålig utgång men sen var han en fröjd att se, uppe på benen och skötte fåren så fint! Krille och Race var sen helt grymma i hur de jobbade vid fållan och de var ett av de få ekipagen som fick in fåren och slutade på 86p, Race första 1:a pris i IK I! Jätteroligt!!!! Jag & Flynn startade precis efter och Flynn skötte sig sååå fint men jag fick se mig slagen vid fållan, vi slutade på 84p utan fålla. Resultaten räckte gott: Krille och Race VANN och jag & Flynn kom trea! Härligt!!! Omdömet om Race blev: "Kvalitetshund. Med bättre utgång en komplett vallhund." Och om Flynn: "Hund som inger respekt. Föredömlig djurhantering. Stort framtidslöfte. Mkt väl förd."


Efter tävlingen drog vi vidare till Skinnskatteberg och gick vallhundskurs för Jonas i två dagar. Jag kände mig inte på topp själv men det var många saker som föll på plats och jag fick en tydligare bild av vad jag vill sträva mot. Nu är jag grymt träningssugen men Flynn ska få några vilodagar först. Sen hoppas vi att vi har fortsatt tur i lottningarna och kommer med på fler tävlingar i juli.



Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards