Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Tik eller hanhund -vad föredrar du och varför?

Av Anna Larsson - 20 november 2012 20:34

I en av de grupperna jag är med i på Facebook, länkades det till en norsk artikel där det framställdes att fler hanhundar än tikar blir problemhundar, samt att den belyste en del skillnader mellan hanar och tikar. 


En del av de skillnader som togs upp kände jag väl till, så som att tikar är lättare att sälja (åtminstone märker man det tydligt på border collie att tikvalpar går åt fortare än hanar i kullarna, något som egentligen är skumt då flertalet vallhundsförare samtidigt säger sig föredra hanhundar, se en artikel om det här: http://www.svak.se/?page_id=1402 ), att tikvalpar fortare blev rumsrena (och att de som vuxna var mindre benägna att skvätta inomhus) var ju inte heller något nytt. Däremot hade jag inte sett statistik på att fler tikar än hanar utvecklar separationsångest, och att de lättare utvecklar rädslor som tex skotträdsla, rädsla för höga ljud och fyrverkerier. Hanhundar har å sin sida lättare för att utveckla aggressioner av typen hanhundsaggressivitet och resursförsvar (mat, föremål). Det blir fler barn bitna av hanhundar än av tikar.


Det jag tyckte var konstigast var att tikarna skulle vara mycket mera lydiga (jag undrar om det menas att de oavsett situation generellt är mer lydiga än hanar, eller om hanhundar i flera situationer är svårare att nå fram till än tikar -tänker mig vid hundmöten, löptikar etc. Men skulle det skilja i tex jaktsituationer? Det vore intressant att veta.) och ffa mer "hängivna"? Att man inte skulle ha samma tighta relation med en hane som med en tik? Och sen kom det skummaste för mig -att tikar skulle lära sig fortare kan jag hålla med om (eller: de mognar fortare upplever jag det som, en ung tik är fortare mogen för träning än en ung hane, jag har aldrig reflekterat om det skulle skilja mellan könen senare när hundarna är vuxna, då har jag mer tänkt att det skiljer mellan individer i hur fort de lär sig nya saker), men här hävdades det att tikar skulle prestera bättre än hanhundar på lydnadsprov? Jag har absolut ingen statistik på detta, men tänker att om tikar påverkas mer av ljud, har lättare att bygga rädslor och kan ha problem med hormonpåverkan -hur kan de då prestera bättre än hanar på tävlingar? Gör de det? Här vore jätteroligt att både få statistik (vad menas med att prestera bättre; är det fler tikar som tävlar på mästerskap eller är det tikar som oftast får högst poäng eller vad?) och att få synpunkter från er som tävlar -håller ni med? Är det skillnad mellan hanar och tikar och är tikarna bättre lämpade som tävlingshundar?


Hela artikeln hittar ni här: http://www.dyrebar.no/artikkel/hannhunder-og-tisper-hva-er-forskjellene-20300115

 
 
Sara

Sara

21 november 2012 12:05

Länken verkar inte funka! :/

Men jag själv äger en tik, har aldrig haft en hane förut. Tränar och tävlar med henne.. Står på kölistan för en valp. Så detta tycker jag verkar väldigt intressant. Jag står i valet och kvalet för en tik/hane....

http://www.saraleppanen.se

 
Ninni

Ninni

22 november 2012 15:57

Det där måste jag kolla upp, men jag tycker det låter jättekonstigt! Att det kan vara skillnad på hundarna beroende på kön är ju inget konstigt egentligen, men om man kan se just de där skillnaderna.. jag tvivlar.

Själv föredrar jag tikar. Varför vet jag inte, men (nästan) alla hundar jag fallit för rejält har varit tikar. Samtidigt säger jag att jag vill ha en hane, för att de är jämnare i humöret, lite lättare osv... Jag gillar nog hundar med "lite humör" egentligen :D

http://salukitrix.wordpress.com

 
Ninni

Ninni

22 november 2012 15:58

Sara, om du först klickar på länken och därefter tar bort </p> som står sist i adressraden, då fungerar länken utmärkt! :)

http://salukitrix.wordpress.com

 
Lena Karlsson

Lena Karlsson

25 november 2012 22:28

En hane är alltid mycket mer träningsbar - och det är det som gäller om man vill komma någonstans i tävlingssammanhang. En tik kan hålla på och MBL-förhandla hela livet...

http://tynantbordercollie.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards