Direktlänk till inlägg 22 november 2012

Vila -lika viktigt som träning.

Av Anna Larsson - 22 november 2012 15:38

Idag har hundarna vilodag. Ska man prestera på topp, kan man inte bara lägga tid på träning, man måste planera in vila också. Vilodagar ger hundarna en chans till återhämtning och nedvarvning oavsett om de gått hårt fysiskt eller är "trötta i huvudet" efter utmanande träning -eller bägge delarna. Bara för att en hund orkar och "vill" träna är det inte säkert att det är det optimala valet att köra hårt hela tiden, vilodagar och lugnare perioder behövs både för deras fysik och för att hålla motivationen på topp. Även en hund kan bli övetränad och det är bättre att mota Olle i grind... Överträningssymtom uppträder när återhämtningstiden är för kort i förhållande till träningsmängden och träningsintensiteten, eller om träningen är för ensidig, hunden har sömnbrist, är felaktigt utfodrad eller har för hög stresspåverkan. Symtom på överträning kan vara minskad prestationsförmåga, ökad trötthet, rastlöshet, eller tvärt om att hunden känns seg och nedstämd och ovillig att arbeta. Vilopulsen kan vara förhöjd, återhämtningsförmågan sänks och hunden kan bli mer infektionskänslig.


Många förebygger risken med överträning genom att dels periodisera träningsmängden över året (jag har skrivit en del om det i mina artiklar om fysträning av hund som du hittar på min hemsida http://www.3vallare.se/text_108820.html ) men också genom att lägga in en total vilodag per vecka. På vilodagarna gör mina hundar ingenting. De går ut och pinkar och nosar runt lite på tomten en kort stund, eller så får de gå på korta, långsamma och mycket lugna rastningspromenader (i koppel) -inga långpromenader! De kan få massage eller återhämtningsprogram på vibben ibland men allra mest ligger de bara och sover. Någon gång får de ett märgben att tugga på men roligare och mer innehållsrika än så blir inte dessa dagar. Vilodagen är till för just vila och de har inga problem alls att ställa om till en mycket långsam och innehållslös dag när i veckan den än infaller.


Så, igår gick hundarna riktigt hårt på träningen, de såg verkligen ut som de arbetsnarkomaner deras ras är känd för att vara!  Idag ligger det däremot fyra latmaskar utspridda i huset och slappar och lyfter i princip inte på huvudena förrän matskålarna tas fram (sen somnar man om igen). Den bilden av border collies är inte lika vitt spridd, men en bra BC ska kunna koppla av mellan arbetsinsatserna, annars blir det inte bra i längden hur mycket "arbetsmaskiner" de än må vara! Ingen kan köra på 100% hela tiden.


Så idag laddar vi batterierna. I morgon är det fårjobb och träning igen, då kommer killarna att se helt annorlunda ut än de gör idag :-)


 

 
 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

22 november 2012 16:10

Bra & klokt inlägg! :-)

http://www.starsweepers.se

 
Emelie

Emelie

23 november 2012 02:31

så sant så sant!

http://www.hundliv.webb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards