Direktlänk till inlägg 25 november 2012

Temadag fritt följ -med film på störningsträning.

Av Anna Larsson - 25 november 2012 16:35

Igår höll jag en temadag om fritt följ, det moment som en lydnadshund utför flest gånger under sin karriär och som dessutom är det första domaren ser. Ett roligt men ibland klurigt moment för att det innehåller så många olika komponenter!


Fritt följ kan delas upp i många olika delar: raksträckor -att hunden kan följa vid vår sida (rätt position i förhållande till vårt vänsterben), halter, bakdelskontroll (vara medveten om och kunna arbeta med sina bakben på rätt sätt tex via klossträningen), rätt teknik i svängar åt vänster, höger och helt om, stegförflyttningar åt bägge sidorna och rakt bakåt, tempoväxlingar och så självklart uthållighets/störnings/tävlingsträning. Föraren behöver också vara duktig på att röra sig rätt och att utföra vändningar, halter, stegförflyttningar etc på ett konsekvent och korrekt sätt.


Mina elever fick först en teoretisk genomgång av ovanstående olika delar och sedan lade vi upp de praktiska övningarna utifrån vad var och en behövde träna på. Första passet jobbade vi med raksträckor, position, tempo och attityd hos hundarna. Sedan blev det fokus på backande och stegförflyttningar åt sidorna, i bägge fallen är det smart att först ta fram rörelsen utanför fotpositionen och först när rörelsen är bra läger vi till föraren. I backandet började vi tex med ett frivilligt backande framför oss för att sedan kliva in (bredvid en stående hund) och lägg atill föraren vid sidan om hunden så att säga. Stegförflyttningarna tog vi först fram med hunden stående med framtassarna på en planka och först när vi shejpat bra sidorörelser med hunden mitt emot oss, är det dags för föraren att kliva in bredvid sin hund. I både backandet och sidoförflyttningarna jobbar vi med en stående hund som utgångspunkt, senare lär vi hundarna en separat övning att från sittande komma upp till stående och sen förflyttning.
Förarna fick också ett pass med att öva sig i hur de själva placerar sina fötter i vändningar och halter och stegförflyttningar.


Efter lunchen körde vi störnings/överträning på den nivån som varje hund var på. Med yngsta åttamånadersvalpen innebar det att vi andra gick omkring runt föraren medan hon och valpen övade baklängesgående. Lätt som en plätt och grym fokus på den unga hunden! De hundar som tränat mer fick svårare störningar utifrån vad som passade var och en. Här kommer en film på Sanna & Fräck (1,5 år) i denna övning, kanske kan den ge lite idéer om nya utmaningar i att överträna fria följet!



Vi avrundade med ett pass där eleverna fick välja fritt vilka delar de ville arbeta med. När dagen var slut var det ett gäng trötta men nöjda hundar & elever som åkte hemmåt. :-)


En liknande temadag är inbokad i vår, läs mer & anmäl dig här: http://www.canis.se/hundeskolen/kurspres.php?mid=274&s=1&avdid=23&kursid=3873





 
 
maja o zoro

maja o zoro

25 november 2012 17:14

nice film :D duktiga ni är !

http://www.majazoro.blogg.se

 
Sanna

Sanna

25 november 2012 18:39

Hur "felar" du om hunden släpper fokus? Bryter upp gör om? Snor belöning?

http://nosvis.wordpress.com

 
Anna

Anna

25 november 2012 20:28

Beror lite på hur hunden svarar på det, kan både bara avbryta och starta om eller göra en affär av att den går miste om belöningen. Viktigast är att man ser att den kommer igen bättre än innan, det får aldrig bli att hunden går ner sig av en utebliven belöning, att man avbryter eller att man använder någon slags felsignal.

http://www.3vallare.se

 
Ingen bild

Lisa

30 november 2012 11:25

Jag förstår inte tanken bakom att dra hunden i svansen under FF, jag känner att det blir en stor miss i hundförarens och hundens realation då någon helt plötsligt kommer och pillar och drar i en. Vi ska ju finnas där för hunden så att hunden känner sig trygg, och denna situation får vi ingen trygg hund kan jag känna.

 
Anna

Anna

30 november 2012 12:30

Att dra i svansen är bara en kul lek, precis som överträning kan vara att vi kastar en boll förbi hunden, att en annan människa lockar på den eller liknande! Självklart ska hunden alltid uppleva störningsträningen som roliga utmaningar, om de reagerar negativt på den störning man lagt till har man misslyckats i sitt träningsupplägg och då får man göra det enklare! För Fräck (hunden i filmen) är svansdragandet bara en kul lek och han är garanterat trygg i det som sker. Hundarna lär sig att nästan vad som helst kan hända men i små små steg och att det alltid leder till en häftig belöning om de lyckas motstrå frestelsen (Fräck hade tyckt att det var buskul att få börja leka med mig tex), det skapar absolut trygghet hos hunden att de lär sig att inget ont händer hur tokigt det än kan bli under träningen. På samma sätt vänjer jag mina hundar vid att det bara är kul om jag råkar knuffa på dem, trampa lätt på dem eller själv trillar omkull, just för att en dag kan något sådant råka hända och den hund som fått lära sig att det bara är på skoj och lek, kommer inte ta åt sig -vilket däremot hundar som aldrig råkat ut för något helt klart kan göra. Hoppas det blev tydligare nu?

http://www.3vallare.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards