Direktlänk till inlägg 20 juni 2011

Lydnadsläger, agilitytävlande & en massa vallning

Av Anna Larsson - 20 juni 2011 08:13

Hoppla, dags att uppdatera vad som skett!


AGILITY: Den 11/6 var jag och tävlade agility i Frövi. Fonz & jag fick inte riktigt till vårt samarbete i hoppklassen utan där diskade vi oss, men i agilityklassen gick han superfint (med helt grym gunga bla!) men tyvärr med en sketen rivning. Vinnaren hade 38,10 i tid -och Fonz hade 27,46... Jag var mkt glad över hur loppet flöt på men visst svider det med en rivning en sån gång. Vi hade bästa tiden i klassen och kom 4:a.
Lille Flynn velade jag in i det sista om han skulle få debutera eller ej (jag hade anmält honom i en sinnesstämning av hybris utan att inse hur lite tid jag hade att träna!) men eftersom han var med i bilen fick han starta i hoppklass I. Han diskade sig men jag är supernöjd med hur han jobbade på banan & inte minst med hur cool han var på tävlingsplatsen & innan starten.


Sen var Fonzie med på första deltävlingen i Sörmlandscupen, där lyckas vi köra ett grymt bra lopp i agilityklassen (knixiga banor av Per Heinerud) men fick en sketen rivning igen. Och gissa vad -åter igen var Fonz 10 sekunder snabbare än vinnaren... Vi kom 3:a på det och det var bra på den banan för 2/3-delar av startfältet diskade sig. I hoppklassen rev han däremot hej vilt men på ngt sätt kändes det handlingmässigt rätt OK ändå. Jaja, en dag så...


Nu har jag tyvärr inga agilitytävlingar på länge, har prioriterat att kunna åka på valltävlingar i sommar & allt arrangeras ju på samma helger så man måste välja. Hade hoppats på agilitytävlingar i höst & vinter men det ser magert ut. Får hoppas det blir mer efter årsskiftet!


LYDNAD: Den 13-15/6 höll jag lydnadsläger här hemma. Vi hade supertrevligt & tur med vädret nästan hela kursen! Både momentträning, grunder, torrträning av förarna och tävlingsträning sysslade vi med. Roligt! Har tyvärr inga foton men jag vet att några av deltagarna fotade så kanske det dyker upp ngn bild senare.


VALLNING: Vi har varit rätt flitiga på vallningsfronten! Den 12/6 hälsade vi på hemma hos Monika (kennel Knutstas) och tränade där ihop med henne & Meril. Mycket trevligt & mycket nyttigt att komma ut på nya platser & nya djur! Monika har mkt trevliga finullsfår som verkligen svarar bra på hunden.

Den 13/6 var det näst sista gången på kursen för Stefan, Flynn fick gå en VP-bana och även om hans matte vips inte var lika cool som hon borde så gick det rätt fint.

Sen hade vi en hel helg med vallning, på fredagen åkte vi hem till Meril och tränade på hennes olika djurgrupper (Thomas var också där med Win & Epic), mycket trevligt! Jag & Krille sov över och efter en väldigt trevlig kväll/natt med god mat & många skratt var det dags igen att träna nästa morgon. Vi körde första passet hemma hos Meril och åkte sedan till Monika och tränade ännu mer. Där dök också bla Kicki upp med LLL & Sweep. Himla rolig helg!


                                                  
Paus i hagen!


Igår blev det ännu mer vallning då vi hjälpte till hos Anneli att flytta tackor & lamm (sammanlagt 130 djur) en nätt liten promenad på 2 km i spöregnet! Krille hade tagit Fog & jag hade tagit Flyn med mig och Flynn skötte sig strålande. Klok, cool & modig och nu många nya erfarenheter rikare!


Ikväll blir det avslutning på vallhundskursen och det är synd för det har varit både lärorikt & mkt trevligt. Jag hoppas vi kan övertyga Stefan om att hålla en fortsättnings eller tävlingskurs senare ;-)





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards