Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av Anna Larsson - 22 oktober 2011 18:24

För några veckor sedan fick jag en idé -vore det inte dags att prova på en ny gren!? Lömskt övertygade jag successivt min elev & träningskompis Ann-Sofie att jodå, det vore en jätterolig och jättebra idé att åka och starta i heelwork to music. Eftersom vi bägge två hade så få andra grenar vi tränar & så mycket ledig tid menar jag! ;-) Vet inte hur det gick till men vips var vi anmälda. Och skulle jag ändå tävla kunde jag väl tävla med både Flynn & Fonzie. För att liksom verkligen se till att inte få för lite att stressa över haha!


Vad är då heelwork to music? Tja, jag hade noll koll innan tävlingen, nu har jag liiite mera koll i alla fall. HtM är from i år en officiell gren, en egen variant inom freestylen. I HtM finns det 10 fasta positioner och programet ska vara uppbyggt kring en eller flera av dessa positioner. Det kan vara som ett vanligt fritt följ, eller fritt följ på höger sida, eller som ett omvänt fritt följ på vänster eller höger sida, eller att hunden går mellan dina ben etc. Minst 75% av ett HtM-program ska bestå av dessa positioner, har du för mkt annat tappar du poäng. Hunden får heller aldrig i HtM vara längre än 2 meter ifrån dig, dvs du kan inte ha ngt distansarbete där (som däremot premieras i vanlig freestyle). Positionerna ska vara stabila & parallella.


I klass I i HtM står det att "programmet kan vara uppbyggt kring få HtM-positioner (ca 1-3) och enkla övergångar mellan dessa. Samarbetet ska vara gott men behöver inte vara felfritt för att belönas med uppflyttningspoäng. Programmets planering och kvalité kan vara enkel liksom tolkningen av musiken. Det ställs inga stora krav på uppfinningsrikedom."


Ett program i klass I ska vara minst 45 sekunder och max 2,5 minut långt.


För att bli uppklassad behöver man få en snittpoäng om minst 75% i samtliga tre bedömningskategorier (minst betyg 7,5 i snitt av domarna i var och en av de tre kategorierna). Maxbetyg är 10 och maxpoäng alltså 30. Det är 2-4 (!) domare i freestyle/HtM.


Vad tittar domarna på då? Tja, det finns tre bedömningskategorier:

Utförande -hur programmet utfördes på tävlingsdagen. Här ingår samarbete mellan förare & hund, hur programmet flyter, bedömning av signaler, helhetsintryck etc.


Programmets planering & kvalitet -den tekniska kvaliteten på utförande, koreografins utformning, hur programet planerats & genomförts efter ekipagets förutsättningar. Kvalitén på HtM-positionerna, utnyttjande av ringen etc.


Tolkning av musik -hur passar programmet till musiken och hur passar programmet och musiken till ekipaget? Passar det hundens tempo/rörelser/utstrålning?


Ann-Sofie har beskrivit dagen så på pricken i sin blogg så jag tänker inte skriva så mkt om det som var runt omkring, utan istället skriva vad Fonzie & Flynn fick för bedömning:


Fonzie var först ut av mina två hundar, vi hade ett till hälften improviserat programm till Lars Demians låt "Isabell" (vald för att jag älskar Lars Demians musik & för att den passar så bra till Fonz rörelser tycker jag och man blir glad av den!). Jag tappade bort mig så det blev inte helt som jag hade tänkt köra programmet, det jag dessutom inte tänkte på var att Fonzie har svårt att få bra grepp på hala underlag, det syns på filmen och han tappar då tempo & position och det var dumt av mig att inte improvisera fram ngt annat när han började halka! Men man lär sig av att testa! (Vad man inte ser på filmen är publiken som sitter dels till höger & dels i förgrunden.)

Så här såg Fonz program ut:




 Vi fick följande bedömning  (de två domarnas betyg först var och en för sig & sedan snittet):


Utförande: 7,8 - 9,3 = 8,55

Programmets planering & kvalitet: 7,7 - 9,3 = 8,50

Tolkning av musiken: 7,6 - 8,7 = 8,15

Summa = 25,20 och uppflyttning till nästa klass! (Placering 5:a)


Domarna skrev:


"Snygga positioner! Hunden kommer något ur takt vid tempoökningen -kan dock ha med underlaget att göra. Hade velat ha samma program & musik men utan texten då jag inte ser sambandet. Dock helt klart godkänt i klass 1 !! Strålande jobb!"

 

"Fina positioner som ni utför väl. Dock tappades positionerna ibland när tempot ökade. Ni hade ett fint samarbete & flyt samt rätt aktivitetsnivå. Du tar tillvara på låtens ändringar men jag skulle önska lite mer att tolka. Snyggt jobbat!"


Flynn startade bara två hundar efter Fonzie så det blev snabba ryck att skifta! Nu blev det klassikern "Min ponny" och jag hade lånat ridhjälm o hittat ett par vita handskar :-) Jag förberedde min unga hund så dåligt så tappet i början är helt mitt fel, sen såg jag att han inte läste min bensignal för slalomen så jag la till lite (fult utförda) handtecken. Så här såg det ut:



Duktiga lilla Flynn som aldrig gjort något liknande eller presterat i en sådan miljö tidigare! Domarna gillade oss och vi fick:


Utförande: 8- 8 = 8,00

Programmets planering & kvalitet: 7,9 - 8,7 = 8,30

Tolkning av musiken: 7,6 - 9,4 = 8,50

Summa = 24,80 och uppflyttning till nästa klass! (Placering 6:a)


Domarna skrev:

"Sånt här blir jag tårögd av! Supersött i helhet! Jobba på positionsbyten för att få bort handhjälperna. Positionerna är mycket trevliga och självständiga."

 

"En bra programidé! Snygga positioner, de utförs mycket väl! Tappar en del i vissa positioner men inget som stör helheten. Ett glatt ekipage med fint samarbete!"

 

(Den sista kommentaren är prick Team Flynn, ni minns väl den här bilden:)


 

 Man ska inte ta allt på så stort allvar, bara gå ut & ha kul & varför inte testa något nytt på köpet!? Våga vara barnslig :-)


Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards