Alla inlägg den 13 maj 2011

Av Anna Larsson - 13 maj 2011 07:18

  • En nos, rak & lång nog att andas fritt med.
  • Tänder, starka & placerade så att jag kan bita, ta tag, gnaga, och bära saker med lätthet.
  • Ögon, klara med bra syn, inte utstående.
  • Ögonlock som skyddar, inte stör, och som sluter tätt intill ögonen.
  • En hud som följer min kropp smidigt, som är frisk och inte kliar, som tål att jag badar utan att bli irriterad.
  • En frisk, stark päls som skyddar, inte hindrar, som aldrig är i vägen för mina rörelser & språk, som tål både sommar & vinter, regn & solsken.
  • En kropp som är smidig, stark och tålig.
  • Starka tassar & ben som är långa nog att låta mig springa, hoppa, fara över stock och sten utan begränsningar.
  • En mage som tål att jag får matrester, att jag ibland länsar soptunnan, att jag ibland hittar ett dött djur på promenaden...
  • Ett starkt hjärta som orkar lika mkt som min själ vill.

Om vi kunde fråga den ännu inte födda valpen vad den vill födas i för kropp, tror ni då att någon hundsjäl INTE skulle vilja ha ovanstående? Det tror inte jag. Jag tror att hundar vill kunna leva så obegränsade liv som möjligt. Jag tror de vill känna sig friska, starka, snabba, smidiga, ja oövervinnerliga. Jag tror de vill se de öppna ängarna som ett kapplöpningsfält, kunna fara obehindrat över stock & sten i skogen, kunna simma i sjöarna, rulla sig i smutsen och svälja ett och annat kadaver. Jag tror de vill vara uthålliga, vädertåliga, klådfria och aldrig någonsin uppleva att de inte får luft nog eller att deras hjärtan inte orkar. Det är vad jag tror att hunden själv menar med ett "hundliv".


Vad människan önskar av den ännu ofödda valpen, är tyvärr ofta något helt annat... Det är skrämmande uppenbart när man tittar på dagens avel av flertalet raser. Vi människor har en fascination för det udda, det extrema, det som sticker ut. Men det är hunden, inte du, som ska leva fångad i sin deformerade och sjuka kropp...


När jag ser avvarter av hundaveln undrar jag, skulle ägaren själv vilja leva i en motsvarande kropp, och skulle han/hon våga ställa sig frågan -vad skulle stå på min hunds önskelista?





Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards