Direktlänk till inlägg 16 juni 2012

Fonzie debuterat i mästarklassen & Flynn RLD A.

Av Anna Larsson - 16 juni 2012 20:08

Idag har jag tävlat rallylydnad i Karlstad med både Fonzie & Flynn. Vaknade till ett lätt regn som ju närmare tävlingsplatsen vi kom ökade allt mer och till sist "stod det som spön i backen" kan man säga. Det är då man ska påminna sig om att dåligt väder är BRA, att det är då vi är som BÄST och att spöregn bara är ett problem för konkurrenterna!


Fonzies klass gick först och det var alltså hans debut i mästarklassen idag. Banan såg ut som följande (har ingen bild):

"Start - Dubbel slalom - Stå framför, backa - Sitt, helt om höger, sitt - Sitt, sväng höger 1 steg, sitt - Snurr under gång (mot föraren) - Sitt, skicka över hinder - Sitt, bärande av föremål - 270 höger - Framåtsändande till kon - 8:ans frestelser - Sväng vänster - Sitt, gå ifrån, kalla in över hinder - 270 höger - Ställande under gång, gå runt - Helt om mot varandra (nu hamnar hunden på högerhandling resten av banan) - Sitt, sväng höger, sitt - Spiral vänster - Snurr under gång (ifrån föraren) - Tre steg bakåt - Mål.


Fonz skötte sig jättefint, jag tyckte han hamnade lite väl långt bakom konen och kommenderade fram honom, insåg i efterhand att det var otaktiskt för jag gjorde i och med det att vi fick -3p och jag tror hans första position hade varit bra nog för att ge fullt å momentet... Jaja, så kan det gå! Sen flöt allt på fram till sista "tre steg bakåt", där Fonzie missförstod mitt första steg och han sätta ner rumpan då han trodde det blev en halt, så där rök alla 10p i ett nafs! Honnören var stå framför föraren och Fonz stod som en bildstod under hela tiden (1,5 minut). Så vi fick 87p på debuten, nöjd med det! Första "inteckningen" i mästartiteln fixad alltså :-)


Flynns avancerade klass gick sist av alla. Jag tror att banan var ungefär så här (har inte någon skiss): Start - Sitt, sitt framför, höger ingång, sitt - Sitt, skicka över hinder - Sitt, helt om vänster, sitt - Snurr under gång - Spiral vänster - Sidbyte framför (hunden högerhandling nu) - Sitt, sitt framför, höger ingång, sitt (hunden tillbaka på vänster sida igen) - Sväng vänster, sitt - Tre steg bakåt - Helt om mot varandra (hunden tillbaka till högerhandling) - Sväng höger, sitt - Sitt, sitt framför, vänster ingång, sitt (hunden tillbaka till vänsterhandling) - 8:ans frestelser - Sitt, helt om höger, sitt - Läggande under gång, gå runt - Sitt, sidosteg höger, sitt - Mål.


Flynn gick jättefint! Inte ett enda avdrag på hela banan! Men, i honnören (sitta i fotposition) så la han sig när tiden nästan var ute = 10 poängs avdrag. Så vi landade på 90p (och placering 3:a) istället för 100 (och seger) men det spelade ju egentligen ingen roll för han tog därmed sin titel RLD A och är nu uppflyttad till mästarklassen han med!


Flynn tänker jag nu inte köra någon mer rallylydnad med under sommaren och hösten. Han kanske får starta i mästarklassen om det skulle dyka upp en lämplig tävling i vinter, men planen är att ha ett långt break från denna gren nu och istället lägga tiden på vallningen och vanliga tävlingslydnaden. Ville bara ha honom klar för högsta klassen innan jag lät grenen vila.


Fonzie har två starter till i mästarklassen inbokade, när jag sett hur de gått får vi se vad nästa plan blir.

 
 
Louise

Louise

16 juni 2012 20:49

Grattis till fina poäng ! Det ska bli roligt att se dig och Flynn i tävlingslydnaden. *längtar* ;)

http://workdogs.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards