Alla inlägg den 12 december 2010

Av Anna Larsson - 12 december 2010 17:09

Lägger ut en fortsättning på gårdagens tema om hantering, denna gång får ni en film som förhoppningsvis kan ge lite idéer till hur man kan träna stegvis inför kloklippningen.


Kloklippning är någon som många sliter med hela hundens liv, men investerar man i lite tid & träning från början kan man slippa allt krångel. Självklart går det att träna om så att även en vuxen hund gillar eller åtminstone accepterar kloklippningen frivilligt, men räkna då med längre tidsåtgång på varje steg.


På Flynn så har jag dels lärt honom att när klotången syns, får han något gott. Dvs skapat en positiv laddning till klotången innan vi övat med den. Jag tycker gärna man kan göra klotången till en target och låta hunden dutta nosen mot den eller liknande, att aktivt utföra något tycker jag gett bättre effekt än bara "se klotång & få godis". Det är inte svårt att senare lära hunden att nu ändrar vi spelreglerna till att vara still och inte sticka fram nosen mot tången.


I dagsläget fungerar min klotång som en signal för Flynn att sätta sig ned och sitta still. Hela inlärningen av kloklippningen byggde jag på att jag gick bara vidare om han frivilligt satt still, rörde han sig avbröt jag (och han gick miste om chansen till en belöning) och stegvis gjorde jag allt mer innan belöningen kom men aldrig så mkt att han blev orolig. Jag har också haft som kriterie att tassarna måste vara stilla, skulle han ryckt i en tass som jag hållit i har jag sett det som ett tecken på att jag gått för fort fram.


På filmen ger jag honom för tydlighetens skull belöningar efter varje liten del & efter varje klo. I verkligheten kan jag idag klippa alla han sklor i ett svep men vem har så bråttom att man inte kan fortsätta att då och då belöna för enstaka klor!? Jag låter gärna kloklippningen bli en mysstund som avslutas med att vi sitter och gosar ihop.


Så här kan några av stegen i träningen se ut (kan delas upp mkt mer självklart men jag tror det ger en idé iallafall):


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards