Direktlänk till inlägg 24 juni 2011

Agilitykurs för Eva-Marie Wergård & mera vallning.

Av Anna Larsson - 24 juni 2011 09:03

I onsdags var jag & Flynn med på agilitykurs för Eva-Marie Wergård. Kursen arrangerades genom SLKK ochjag hade glatt anmält mig till nybörjardagen (eftersom Flynn är nybörjare!) men blev sedan utan min vetskap hastigt & lustigt flyttad till tävlingsekipagedagen (jag upptäckte det dagen innan!) hoppla! Jaja, man tager sin nybörjarhund & åker och så får vi väl titta på om inte annat tänkte jag. När jag kom fram visade det sig att planen för kursen var att börja med en 30-hindersbana. "Men det är ooooomöööööjliiigt!" utbrast jag, "vi har typ hoppat ett par hinder på en bäbisenkel bana..."


Men gissa vad, Flynn skötte sig som en hel karl och jag är i efterhand så glad att jag inte hade tagit med mig Fonzie också i bilen (för annars hade jag säkert fegat ur & kört med honom istället). Glad överraskning! Insåg under kvällen att jag måste våga tänka annorlunda när jag kör Flynn mot Fonzie och inte bli fast i "jag måste ta det lugnt & ge honom arbetsro för annars river han". Med Flynn kunde jag utnyttja de ställen på banan där jag kunde sticka och verkligen låta honom jaga ikapp mig på ett helt annat sätt utan att pinnarna började fara. Han var lyhörd för inbromsningar & svängar, framförbyten & serpentiner, men jag såg att jag missat att lära honom dra på & ta målrakor, kom han för långt före mig lyssnade han bakåt & undrade vart tusan han skulle nu. Men med tanke på hur lite vi tränat så är jag mkt nöjd!


Kursen var tyvärr bara på tre timmar en kväll men gav mersmak, så jag hoppas klubben bokar in Eva-Marie igen längre fram.


I övrigt har Flynn nu kommit med bägge dagarna på Mälarmårdens IK I-tävlingar i vallning nästa helg. Känns på samma gång superkul OCH jäkligt skrämmande! Man känner sig väl aldrig "färdig nog" för att debutera med sin unghund men jag har bestämt mig för att se det som en utvärdering av vår träning så här långt. Det är ju inte vad hunden presterar nu som 19 månader som är det intressanta, det är hur den går efter ett antal år som säger något tycker jag. Det har blivit för mkt fokus på unga hundar & alldeles för lite på hundar som håller för hårt jobb länge tycker jag. Jag hoppas självklart att Flynn ska kunna visa sina fina sidor redan nu, men ffa hoppas jag att han ska hålla hög kvalité som vuxen och kunna arbeta & tävla många, många år. Flynn har flera släktingar som arbetat & tävlat i hög ålder (tex mormor Samantha som fortfarande jobbade & placerade sig i topp på tävlingar som 11-åring! Eller moster Sammie -som vid 10 års ålder fortfarande är med i landslaget! Det är kvalité det!) så jag hoppas att den uthålligheten gått i arv.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards