Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

Race är godkänd vallhund & vi har tävlat på Gotland!

Av Anna Larsson - 17 oktober 2011 08:55

Jag och Krille har tagit en mini-semester och åkt fem dagar till Gotland där vi hälsat på min bror och hans fru men också passat på att tävla vallning! Gotlands VK arrangerade VP, IK I och IK II lördag och söndag på fantastiskt vackra Nobell lammgård som hade otroligt fina djur. Det var verkligen en fröjd för ögat att i strålande höstsol se så vackra pälstackor i alla nyanser. Det var gott om utrymme där banan byggts upp, mkt bra djur som hundarna var tvungna att behandla väl men också verkligen styra upp för att det skulle bli bra, rätt starkt drag dag ett (och ett klokt snabbt ombygge av IK I banan när det visade sig vara för galet svårt) kort sagt en bra tävling! Delningarna var över lag det knepigaste + det bitvis starka draget då.


Dag 1 inleddes med VP och där startade en mkt nervös Krille (han har någon slags VP-noja) och Race. Det gick finfint även om husse inte riktigt var med i matchen som han annars brukar vara, Race skötte sig mkt bra och de fick ihop 71p och Race kan alltså numera titulera sig gk vallh pr Kronvallaren Race! Omdömmet blev "Koncentrerad och snabb" och det beskriver Race rätt bra kan man väl säga. Det är många som tycker om honom när de sett honom på banorna nu i sommar och jag tror ffa att han nästa år kan bli en riktigt bra hund. Även Race bror Radix startade på VP och blev godkänd med en mkt fin runda! Nu är om jag minns rätt fyra stycken i Race kull godkända och fem stycken har tävlat IK I med fina resultat. Lovande hundar!


I IK I gjorde Race & Krille en bra runda, de satte alla momenten, plockade 67p och placerade sig som 9:a och tog därmed sina första unghundscupspoäng ;-) Duktig Räserfräs! Det som strulade för dem var framdrivningen, där tappade de massor av poäng och hämtet blev allt som allt bara 29p så det var en snygg upphämtning de gjorde efter den inledningen!


För mig & Flynn var det inte någon bra dag, vi var inte på samma planet och gjorde ett bottennapp med poängen slut i fösningen efter ett hämt som vi inte var två om. Så kan det gå i vallningen med en ung hund! För mig var det klart en besvikelse först men samtidigt en mkt nyttig påminnelse om att det är en grön unghund jag har och inte en gammal veteran. Och kanske allra nyttigast -att påminnas om att de enda som inte ibland får dåliga rundor, är de som är för fega för att tävla!


I IK II gick Fog riktigt fint, jobbade självständigt men var ändå lyhörd för sin husse och de plockade 71p och jag tror att de blev placerade kanske som 9:a på det racet. Bra dag för Krille med sina hundar!


Dag två var jag och Flynn mer samspelta, han var fortfarande inte sig själv i hämtet så slutet av utgången och upptaget var det mera ben än hjärna, men sen var han fokuserad och styrbar resten av rundan, visade kalasfin attityd i fösningen och bra känsla och samarbete i närmomenten, hade hans matte varit lite mera skärpt kunde vi plockat mer poäng idag över huvud taget men vi fick till 78p iallafall och det gav oss en 11:e placering tror jag.


Krille och Race satte åter igen alla momenten i IK I och fick dag två ihop 75p, hans bästa hitills! De kom 12:a med det resultatet tror jag. Finfin attityd hos Race, mkt vilja men lyhörd och styrbar -Krille kommer ha en kalasfin hund i honom nästa år.


Fog gjorde ett till riktigt bra race i IK II, Krille kunde styrt bättre och varit mera på hugget som förare men de knep 72p och placerade sig nog runt plats 9:e även denna dag om jag minns rätt. Två finfina insatser av Fog, riktigt roligt att se honom!


Nu har vi beslutat att anmäla Race & Flynn till IK I i Lekeberga, det är många anmälda så vi får se om vi blir bortlottade eller kommer med. Det blir i så fall årets sista vallhundstävling. Beroende på hur vintern blir, får vi sen se hur mycket träning det blir eller om vi ska ta lite vintervila och ställa av dem helt från vallningen en period. Det visar sig. Vi har hur som helst fått mycket erfarenheter och mycket bra utvärdering av unghundsträningen nu efter deras första tävlingsässong. Ska bli mycket roligt att vidareutveckla dem till våren när allt drar igång ordentligt igen!

 
 
Petra

Petra

17 oktober 2011 10:07

Bra jobbat och grattis Krille till nya titeln! Jag skulle också vilja starta i Lekeberga men då ska jag tävla agility i gigantiska startfält! Algot har ju hållit bättre än vad jag hade kunnat hoppas på och har hoppat in i ett lag som vi ska försöka kvala till SM med!

http://petrastrand.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards