Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Nyfiken på Canis KlickerTRÄNARkurs!? Så här kan det vara på en sådan!

Av Anna Larsson - 30 oktober 2011 18:08

Nyligen avslutades detta års två klickertränarkurser, men redan nu är planeringen igång inför nästa års kurser.

Under året har vi satt oss in i klickerträningen både i teori och praktik. Eleverna har fått shejpa både varandra och sina hundar. Vi har jobbat med flera olika inlärningstekniker, shejping, targeting, testat olika varianter av belöningshantering och belöningsplacering, jobbat med att få fram frivilliga beteenden, få dem på flytnivå, sätta dem under stimuluskontroll och så småningom kedja ihop dem via baklängeskedjning. Eleverna har fått lära sig att skapa kriterieplaner, att bli duktiga på att organisera sin träningspass, hur man jobbar i team och coachar varandra i träningen mm. Vi har peppat, pratat och inte minst skrattat kopiöst mycket under året!


 

Så här galet kul kan det vara undér en shejpingövning!


Klickertränarkursen löper från mars till oktober och är en fantastiskt rolig utbildning att hålla som instruktör då man får chansen att följa ekipagens utveckling under lång tid! Det är alltid lite sorgligt när kursen avslutas, man är både stolt över att se elevernas framgångar under året, men det känns också tråkigt att skiljas från dem. Som tur är kommer jag att återse flera av dem under 2012, dels på den fortsättningskurs som kommer att läggas ut, dels på en del andra kurser!


Bilder brukar säga mer än ord, så jag har plockat ut lite blandade foton från de senaste årens tränarutbildningar. Håll till godo!


                      

Det kan handla om lydnads- och bruksmoment...


          

...olika grundfärdigheter...

 

                 

...trixträning...

 

               

...att kunna använda olika slags targets...

 

        

... hur man får fram självbehärskning & kontroll bland annat via omvänt lockande mm...


         

...eller utvecklar effektiva förstärkare...

 

         

...hur man kan träna in ett freestyletrick...

 

        

...eller något helt annat...

 

     

...kort sagt, vi har KUL ihop med våra hundar!

 

Nu går det att anmäla sig till nästa års klickertränarutbildningar, det gör du via www.canis.se/sormland .



 
 
Fanny

Fanny

31 oktober 2011 19:24

Vad roligt det låter! :) Hoppas verkligen jag får möjlighet att gå den här nån gång!

http://livetmedtoby.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards