Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Anna Larsson - 3 oktober 2012 20:46

Eftersom jag beslutat mig för att ta tävlingsvila nu så passar jag på att titta tillbaka och sumerar Flynns tävlingsår 2012. Skriver upp grenarna i den ordning vi startade i dem under året.


LYDNAD -tävlingsåret inleddes den 11/2 en svinkall morgon (-20 visade termometern när vi satt i bilen på väg till tävlingen!) med att Flynn debuterade i lydnadsklass II i Viksbergs ridhus. Han skötte sig strålande och minus lite småmissar kunde jag inte vara mera nöjd med honom. Resultatet blev 184p och seger!


RALLYLYDNAD -Flynn fick haka på när Fonzie fick en ny tävlingsgren och det gjorde han med besked :-) Debuten i nybörjarklass var i februari veckan efter lydnadsprovet, där tog vi 98p och placerade oss som 4/35. Tävlingen efter (en för- och eftermiddagstävling) fick Flynn full pott (100p) och stod som segrare bägge starterna och hade vips fått första rallytiteln, RLD N. I mars startade vi i fortsättningsklassen, han plockade på tre starter nästa titel (RLD F) med poängen 98-99-100 (plac 4, 2, 1). Lika så bra att köra på, i maj startade vi i avancerade klassen och på tre starter hade han tagit den titeln (RLD A) med summorna 97-86-90 (plac 4,4,3). Där fick det räcka tyckte jag och startade sen inget mer i rallylydnaden.


 


VALLNING -Målet detta år var att vi skulle kvala in till Unghundscupen och att vi skulle starta i och gå runt IK II. Vår första start för året blev i månadsskiftet juni/juli och på första tävlingsdagen var Flynn storstilad, slog till med 91p i IK I och placerade sig som nr 2 av 50 startande. På våra starter under året fick vi sen in både flera första pris och flera pallplaceringar samt två segrar i IK I. På kvallistan till Unghundscupen (30 högst rankade unghundarna under 3 år) slutade Flynn på plats nr 6 om jag minns rätt. Vi startade och gick runt på Unghundscupen och vi uppfyllde även vårt andra mål -att starta och gå runt i IK II. Debuten i IK II blev på Gotland och där tog Flynn 76p som bäst.


     Världens bästa SuperFlynn med 2012 års priser. (och nej, vallningen ger sällan något att ställa i prisskåpet ;-))


Vad jag hade hoppats hinna med under året var att debutera i lydnadsklass III. Jag hade en tävling inplanerad nu på hösten men insåg att om jag skulle starta då så skulle jag få slarva igenom inlärningen av två av de viktigaste momenten -fjärren och vittringsapporteringen- och det skulle straffa sig i längden. Så jag beslöt att skjuta upp den starten tills vi känner oss mera klara. Kanske det blir i vinter eller så blir det till våren.


Nu ska vi ha en lång period med fysträning, roligt småfix i lydnaden -och praktiskt jobb och mkt variation i vallningen. Och så ska vi vila och lata oss också :-)

Av Anna Larsson - 3 oktober 2012 08:56

Försöker komma ikapp i bloggen vad gäller de senaste tävlingarna, börjar med den mest aktuella: IK II på Mörkö nu i helgen som var. Första dagen var det fem djur varav två märkta i gruppen. Rak framdrivning och en vanlig triangel i fråndrivningen, sen var det delning där du skulle dela av två av de djuren som inte var märkta och sen ränna som sista moment.


Jag och Krille jobbade i djurhanteringen under tävlingen. Här en bild på Annelis vackar och nyklippta får redo att tas ut på banan! 


 

Sista fixet på banan innan tävlingen startar. Delningsringen ska mäkas upp, grindarna slutgiltigt justeras och sättas fast.


Krille och Race fick till en riktigt fin runda som gav 78p och som skulle visa sig hålla ända fram till en fjärdeplacering! Bra jobbat bland så många duktiga och rutinerade ekipage! I och med den placeringen plockade Race sina första SM-poäng, roligt! Race har haft en grymt fin utveckling sista tiden, känns synd att säsongen lider mot sitt slut men nästa år kan Krille och Race vara riktigt vassa tror jag. Jag gillar verkligen Race djurhantering.


Dag två skötte sig Race egentligen ännu bättre, de fick då också till en ännu bättre fråndrivning, men denna dag var det singling istället för delning och Krille själv stressade upp sig och lyckades inte få till singlingen så de missade både det momentet och sista som denna dag var öppen fålla.


Jag och Flynn var inte i form alls, faktum är att jag var tveksam innan om jag skulle starta honom eller ej men eftersom jag ändå skulle vara på tävlingen hela dagarna så varför inte tänkte jag. Första dagen tog tiden slut i delningen och andra dagen bröt jag i fråndrivningen. Flynn kändes inte alls som sig själv, tveksam och osäker och inte alls i närheten av hur han var i slutet av sommaren. Någonting fattas honom, om det är att jag för fort har ökat kraven i träningen och gjort det för svårt eller om det är någon fas han går igenom vet jag inte men de här två dagarna var ett plågsamt men tydligt kvitto på att min första tanke var rätt -jag ska ta tävlingsvila NU och under en lång period ändra fokuset i träningen samt framför allt försöka låta honom arbeta så mkt det går med en massa varierande uppgifter. Tråkigt att få en sån svacka efter hans annars jättefina säsong i år men sånt händer. Jag kände mig som världens uslaste och ledsnaste förare när jag åkte hem. Alltid skit att avsluta en säsong med något riktigt dåligt men nu ska jag försöka tänka på allt vi HAR uppnått under året och sen ska vi komma igen nästa år istället. Då kan man tex peppa sig med att minnas att vi på samma plats och samma djur från stolpen faktiskt vann förra gången vi tävlade:



           Ett roligare tävlingsminne: fika efter min & Flynns segerrunda i augusti då Peter Nilsson dömde.  


Vi var ju på Unghundscupen och tävlade helgen innan med både Flynn och Race. Där lyckades ingen av oss så himla bra resultatsmässigt. Race drog till uttaget när Krille skickade honom och han fick slita rejält för att få honom bort därifrån och kunna styra om honom till de djur han skulle hämta. Han hade 2p kvar på utgången :-) Men efter det skötte han sig fint och med bara 23p i hämtet så fick han ihop 64p allt som allt. Om inte utgången strulat så...! :-)

Flynns hämt som brukar vara hans starka sida strulade idag, vi fick bara 24p och sammanlagt 56p. Jaja, så kan det också gå. Den svackan som jag skrev om innan tyckte jag började märkas under september så jag var inte nöjd men inte helt förvånad kan jag väl sumera unghundscupen med. Däremot hade jag trott att Race skulle kunna lyckas riktigt bra och tja, hade han inte tänkt fel i utgången så hade de definitivt kunnat ge de andra en riktig match! Men det är ju så det är, man har inte råd att göra fel och ffa inte så grova fel som att dra på fel djur :-) Nåja, vi blev i alla fall några erfarenheter rikare av att ha startat och nästa år gäller andra mål.



Vy över unghundscupsbanan. Fåren ställdes ut på andra skiftet, en ny erfarenhet för våra hundar att ta sig över sån terräng.


Innan tävlingarna var vi nere i Skåne en vända och tränade och hade mkt roligt ihop med Flynns uppfödare Susanne mfl. Skåne är jäkligt kul att komma till men oj vad det blåste första dagen, det var vintermössa och vantar på :-) Hundarna fick många knixiga situationer att jobba med, roligt.



                                                  

               En del av träningsgänget i Skåne!    



Kan inte låta bli att visa bild på Flynns kullbror Taff, de är sååå lika (minus att Taff har vackrare öron och tjockare päls).



                                                 Jag och Flynn pustar ut efter träning i Gessie.  


Igår åkte jag till Anneli och lät Flynn jobba en massa på stora flocken av tackor och tacklamm och senare på flocken med baggarna och bagglammen. Försökte filma hans hämt mm med mobilen men vips sa den att det finns ingen plats kvar, ooooopppps, dags att börja rensa bland allt jag sparat på den :-) Får filma en annan gång.


Jag och Flynn tar som sagt tävlingsvila nu, men Krille och Race har anmält till ett par till IK II-starter och så ska de åka på uttagningstävlingen till Nordic Nursery. Ska bli spännande att se hur det går!







     

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards