Direktlänk till inlägg 3 oktober 2012

Race har plockat sina första SM-poäng! Uppdateringar om senaste tävlingarna.

Av Anna Larsson - 3 oktober 2012 08:56

Försöker komma ikapp i bloggen vad gäller de senaste tävlingarna, börjar med den mest aktuella: IK II på Mörkö nu i helgen som var. Första dagen var det fem djur varav två märkta i gruppen. Rak framdrivning och en vanlig triangel i fråndrivningen, sen var det delning där du skulle dela av två av de djuren som inte var märkta och sen ränna som sista moment.


Jag och Krille jobbade i djurhanteringen under tävlingen. Här en bild på Annelis vackar och nyklippta får redo att tas ut på banan! 


 

Sista fixet på banan innan tävlingen startar. Delningsringen ska mäkas upp, grindarna slutgiltigt justeras och sättas fast.


Krille och Race fick till en riktigt fin runda som gav 78p och som skulle visa sig hålla ända fram till en fjärdeplacering! Bra jobbat bland så många duktiga och rutinerade ekipage! I och med den placeringen plockade Race sina första SM-poäng, roligt! Race har haft en grymt fin utveckling sista tiden, känns synd att säsongen lider mot sitt slut men nästa år kan Krille och Race vara riktigt vassa tror jag. Jag gillar verkligen Race djurhantering.


Dag två skötte sig Race egentligen ännu bättre, de fick då också till en ännu bättre fråndrivning, men denna dag var det singling istället för delning och Krille själv stressade upp sig och lyckades inte få till singlingen så de missade både det momentet och sista som denna dag var öppen fålla.


Jag och Flynn var inte i form alls, faktum är att jag var tveksam innan om jag skulle starta honom eller ej men eftersom jag ändå skulle vara på tävlingen hela dagarna så varför inte tänkte jag. Första dagen tog tiden slut i delningen och andra dagen bröt jag i fråndrivningen. Flynn kändes inte alls som sig själv, tveksam och osäker och inte alls i närheten av hur han var i slutet av sommaren. Någonting fattas honom, om det är att jag för fort har ökat kraven i träningen och gjort det för svårt eller om det är någon fas han går igenom vet jag inte men de här två dagarna var ett plågsamt men tydligt kvitto på att min första tanke var rätt -jag ska ta tävlingsvila NU och under en lång period ändra fokuset i träningen samt framför allt försöka låta honom arbeta så mkt det går med en massa varierande uppgifter. Tråkigt att få en sån svacka efter hans annars jättefina säsong i år men sånt händer. Jag kände mig som världens uslaste och ledsnaste förare när jag åkte hem. Alltid skit att avsluta en säsong med något riktigt dåligt men nu ska jag försöka tänka på allt vi HAR uppnått under året och sen ska vi komma igen nästa år istället. Då kan man tex peppa sig med att minnas att vi på samma plats och samma djur från stolpen faktiskt vann förra gången vi tävlade:



           Ett roligare tävlingsminne: fika efter min & Flynns segerrunda i augusti då Peter Nilsson dömde.  


Vi var ju på Unghundscupen och tävlade helgen innan med både Flynn och Race. Där lyckades ingen av oss så himla bra resultatsmässigt. Race drog till uttaget när Krille skickade honom och han fick slita rejält för att få honom bort därifrån och kunna styra om honom till de djur han skulle hämta. Han hade 2p kvar på utgången :-) Men efter det skötte han sig fint och med bara 23p i hämtet så fick han ihop 64p allt som allt. Om inte utgången strulat så...! :-)

Flynns hämt som brukar vara hans starka sida strulade idag, vi fick bara 24p och sammanlagt 56p. Jaja, så kan det också gå. Den svackan som jag skrev om innan tyckte jag började märkas under september så jag var inte nöjd men inte helt förvånad kan jag väl sumera unghundscupen med. Däremot hade jag trott att Race skulle kunna lyckas riktigt bra och tja, hade han inte tänkt fel i utgången så hade de definitivt kunnat ge de andra en riktig match! Men det är ju så det är, man har inte råd att göra fel och ffa inte så grova fel som att dra på fel djur :-) Nåja, vi blev i alla fall några erfarenheter rikare av att ha startat och nästa år gäller andra mål.



Vy över unghundscupsbanan. Fåren ställdes ut på andra skiftet, en ny erfarenhet för våra hundar att ta sig över sån terräng.


Innan tävlingarna var vi nere i Skåne en vända och tränade och hade mkt roligt ihop med Flynns uppfödare Susanne mfl. Skåne är jäkligt kul att komma till men oj vad det blåste första dagen, det var vintermössa och vantar på :-) Hundarna fick många knixiga situationer att jobba med, roligt.



                                                  

               En del av träningsgänget i Skåne!    



Kan inte låta bli att visa bild på Flynns kullbror Taff, de är sååå lika (minus att Taff har vackrare öron och tjockare päls).



                                                 Jag och Flynn pustar ut efter träning i Gessie.  


Igår åkte jag till Anneli och lät Flynn jobba en massa på stora flocken av tackor och tacklamm och senare på flocken med baggarna och bagglammen. Försökte filma hans hämt mm med mobilen men vips sa den att det finns ingen plats kvar, ooooopppps, dags att börja rensa bland allt jag sparat på den :-) Får filma en annan gång.


Jag och Flynn tar som sagt tävlingsvila nu, men Krille och Race har anmält till ett par till IK II-starter och så ska de åka på uttagningstävlingen till Nordic Nursery. Ska bli spännande att se hur det går!







     

 
 
Heléne, Jovi o Gemma

Heléne, Jovi o Gemma

3 oktober 2012 10:17

Oavsett, med eller utan "bra", resultat tycker jag att ni allihopa är toppklass! Riktigt roligt med Krille och Räkans SM poäng och vad gäller Flynn och dig, vänta, det kommer, var så säker! Grattis till alla framgångar både på och utanför tävlingsbanan. Kram till er alla!

http://elgemyr.se

 
Anna

Anna

3 oktober 2012 14:09

Tackar Heléne! Jodå, vi kommer igen :-)

http://www.3vallare.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards