Direktlänk till inlägg 4 oktober 2012

Projekt vittringsapportering! (Många träningsfilmer)

Av Anna Larsson - 4 oktober 2012 11:12

Flynn är en mycket apporteringsglad herre och under hans uppväxt har han fått mycket belöningar för att apportera alla möjliga slags föremål. Däremot har jag inte jobbat alls mycket med att utveckla hans nosarbete, vi har spårat lite sporadiskt ibland men inte tränat in något uppletande och inte heller jobbat med luktdiskriminering. Så när jag nu börjat fila på momenten i lydnadsklass III blev det efter ett tag uppenbart att jag var tvungen att backa och träna in vittringsapporteringen ordentligt om jag inte skulle riskera att Flynn, efter momenten hopp-apport och metallapport på tävling, bara skulle dundra ut och apportera fel pinne eller åtminstone plocka med dem innan han valde rätt.


Vittringsapporteringen är verkligen ett känslomoment, är hunden i rätt aktivitetsnivå så går det bra, är hunden för taggad så kan den vips göra tokfel! Att hitta vilken pinne som doftar av ägaren är självklart i sig inte alls svårt för en hund med tanke på deras suveräna luktsinne, utmaningen i momentet ligger däremot i att det just kommer efter två snabba apporteringar och att hunden ska kunna växla mellan "hög fart ut" för att direkt sen slå på nosen för ett koncentrerat letande och sen vips slå om igen till hög fart in!


Jag har backat till början och nu valt att lära in en frystarget för att separera letande, markering och apportering tydligare än när han fick leta upp rätt pinne och gripa direkt. Jag har inte redigerat träningsfilmerna utan de är prick som träningen sett ut, inklusive missar, pauser etc. Vi började med att träna in frysmarkering i handen:



När frystargeten kändes OK la jag till att han skulle frysmarkera på post-it i handen:



Efter det gick jag vidare till att sätta lappen på en skåpsdörr i köket. Jag släppte nu igenom korta markeringar, jag hade säkert kunnat vara petigare med att han verkligen skulle frysa även nu men det festliga är att följer ni filmerna kommer ni att se att frysmarkeringen också utvecklas trots att jag slarvade med den.



 När han började markera på lappen på väggen så gjorde jag lappen allt mindre så Flynn till slut skulle bli tvungen att leta efter den med nosen och inte bara kunde gå på synintrycket för att hitta lappen. Jag körde ett pass med tejp men annars har det varit enklare att använda post-it som jag rivit i småbitar.



När jag la till fler lappar satte jag stora post-it (utan doft) så högt upp att Flynn skulle se dem men inte ha så lätt för att markera på dem, dvs jag ville bara "smyga in" dem i träningen. Fortfarande var den riktiga lappen med min doft på liten. (De utan doft har jag använt plasthandskar när jag satt upp dem)



Passet efter åkte lapparna ner och passet efter det såg ut så här:



 Efter det fick alla lapparna bli lika stora men fortfarande satte jag dem på skåpsdörren:



Första passet med lappar på marken! Här kunde jag gjort många saker mycket bättre. Flynn kommer in med för hög aktivitetsnivå (jag kunde flyttat honom lugnt ätandes godis eller ännu bättre haft godis på marken bredvid/framför lapparna som han först fått nosa upp och äta) och jag har ingen plan för hur jag ska introducera att "nu finns de på marken". Men det visar sig efter ett tag att förarbetet på väggen gör at han kommer igång men som sagt, jag hade kunnat göra övergången klokare! Så här såg det ut:



Två pass senare har Flynn fattat detta med att lapparna nu finns på golvet och då ser det ut så här:



Det senaste vi gjort är att jag fick till ett träningspass med ofrivillig proofing / överträning av markeringarna :-) Jag satte nämligen ut lapparna, hämtade Flynn och precis när han får sätta igång så inser jag att shit, jag har inte satt doft på någon lapp! Vimsig matte! Hellre än at avbryta tänkte jag att "jag ser vad han gör och om han INTE markerar så får han belöning för det" och japp, Flynn söker över hela raden av lappar utan att markera, jag belönar när han sätter upp nosen och så fick han en godis för "bra letat där inget finns" så att säga! Längre fram i passet skedde en till proofing; jag hade satt doft på första lappen (den längst bort i bild på filmen) och Flynn markerar också den mycket tydligt och länge men av någon anledning fick jag hjärnsläpp och klickade inte. Då söker Flynn lugnt vidare över resterande lappar men återkommer sedan och markerar lika tydligt igen. DET gillade jag! 



Detta är så långt vi hunnit fram till dags datum, jag kommer filma resterande träningspass och återkomma till dem här i bloggen när vi börjat introducera pinnar i det hela.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards