Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Anna Larsson - 5 februari 2012 20:58

Idag har vi debuterat i lydnadsklass II Flynn & jag! Det var nära att jag inte åkte dock, jättekallt redan kvällen innan och på morgonen hade vi -18 grader som sedan föll till -20 när vi närmade oss tävlingsplatsen... HU! Men har man tagit fan i båten får man ju ro honom i land heter det :-)


Tävlingen var i Viksberg, arrangerad av Botkyrka BK. Vi skulle varit 15 stycken i klass II men det blev en del manfall pga väderleken. Rätt skönt för oss som var där och speciellt för mig som var lottad som sista startande i klassen! Ju kortare väntan i kylan, desto bättre. Tror vi blev 9 eller 10 som startade till slut.


Trots kylan blev det en himla trevlig tävling, folk var på gott humör, arrangörerna hade fixat att vi som tävlade kunde komma in och värma oss & hundarna i sekretariatet om man ville det och det fanns bra med fika att köpa. Trevligt arrangemang!


Flynn var pigg, glad & laddad och jag är otroligt nöjd med hans attityd och prestation på tävlingen. Han missuppfattade mig en del i småsaker och så märkte jag att jag måste träna med mer störningar (svårt med saker som hände högt uppe på läktaren, det är något han inte upplevt tidigare) men allt sånt visste jag ju om och var förberedd på. Minst lika nöjd är jag faktiskt med min egen insats -jag lyckades följa min plan att bara fokusera på att ge Flynn ett bra minne av tävlingen, att jag skulle sköta min bit så bra jag kunde, ge honom rätt förberedelser inför de olika momenten och att coacha och hjälpa min orutinerade hund genom tävlingen så bra jag kunde. Det gjorde att jag hade rätt fokus och faktiskt noll tävlingsnerver, jätteskönt!


Så här blev betygen:


Platsliggning = 10

Fritt följ = 8,5 (tappade fokus när han vips upptäckte läktaren, lite småfel)

Läggande = 10 (har aldrig sett bättre ut!)

Inkallande = 7,5 (Flynn missuppfattade mig och var på väg att lägga sig innan jag lämnade honom så jag fick DK + ett slarvigt avslut)

Sändande med ställande = 10 (helt jäkla grymt snygg ruta!!! Detta var dagens höjdpunkt för mig!)

Apportering = 9 (slog emot mig vid ingången)

Fritt hopp över hinder = 10 (grymt fin där!)

Fjärrdirigering = 8,5 (fick ett DK vid nedläggandet som han av ngn anledning inte var med på? Men jag är skitglad över resten, ffa som en hund gjorde att det smällde som fan på läktaren bakom honom, Flynn vred huvudet men var med mig i resten av momentet = BRA!)

Helhetsintryck = 8,5 "För livlig förare mellan momenten. Hunden ska vara vid sidan. Annars jättetrevligt framförande." (Domaren förklarade att jag var för glad & det drog hon på, jag själv bjuder gärna på de poängen för jag tror att jag har igen det i långa loppet! )


Summa = 184p, 1:a pris och SEGER!!!


Så jäkla glad över Flynn!!!


Nu blir det nog ingen mer start i klass II utan vi ska bara träna och så får vi se när det blir klass III, har inte bråttom utan det får bli när det känns rätt. Har några andra planer som jag vill hinna med också under året :-)




Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards