Direktlänk till inlägg 26 december 2010

Slalomträning påbörjad! (Filmat 1:a passet)

Av Anna Larsson - 26 december 2010 19:29

Jag sa att Flynn, som julklapp, skulle få börja träna slalom och i morse startade så projekt super-slalom! Flynn är nu 13 månader, välmusklad, rör sig bra och känns väldigt stark och färdig i kroppen så jag tyckte han var redo att få börja sin slalomträning. Tyvärr hade det kommit 1 dm nysnö på min träningsplan vilket gjorde förutsättningarna lite sämre -hade tänkt börja med kastade (stora) godisbelöningar men den tanken var ju bara att släppa. Även lekbelöningen blev faktiskt sämre i snön, när leksaken blir täckt av snö vill Flynn först nagga av all snö innan han lämnar tillbaka leksaken, hm, där har jag något att jobba på!


Nåja, det jag inte kan klaga på var Flynns snabba utveckling & förståelse för övningen. Nu fick jag se vad goda förkunskaper betyder; direkt Flynn såg pinnarna siktade han mot dem och började interagera med dem. Efter endast ett rakt skick så kunde jag (som har en liten daredevil i mig!) på andra skicket sända honom i vinkel och han satte porten! Grymt bra! Flynns förkunskaper i att kunna sändas rakt fram (mot ingenting), att sändas ut och runda föremål (sin foderhink), att skickas mellan koner (sändandet till rutan) på långt håll och självklart hans olika andra target- och shejpingkunskaper gjorde att jag kunde göra skick redan detta första pass som jag inte alls hade förväntat mig. Vet inte hur bra man uppfattar avstånd & vinklar på filmen då det var svårt ljus (och mycket snö!) som gjorde att jag inte kunde placera kameran så bra, men jag kunde stå långt nedanför porten redan nu på första passet! Duktiga Flynn!


Så här såg passet ut:


Det jag måste få till om jag ska kunna köra vidare nu är att förborra hål i backen för pinnarna. De satt för löst nu och jag såg att han en gång strök sig mot pinnen redan nu så om jag ska kunna gå vidare måste pinnarna sitta bättre fast i marken. Tyvärr har jag inga riktiga portar för 2x2-slalom utan får köra på lösa pinnar fram tills han kan springa en riktig 4-pinnars slalom. Men det ska nog lösa sig ändå!


Tänkte mig att nästa pass i morgon eller på tisdag. Sedan kanske ett pass varannan dag, beror lite på vädret också.

 
 
Titti

Titti

26 december 2010 20:55

Ser fram emot att se utvecklingen på detta! :)

http://the0911.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards