Direktlänk till inlägg 4 juli 2011

Flynn har debuterat i vallning!

Av Anna Larsson - 4 juli 2011 07:29

Första helgen i juli var det dags för Flynn att debutera i vallning! Mälarmårdens VK arrangerade två IK I:or på Jumsta Gård utanför Södertälje och jag hade turen att komma med bägge dagarna med Flynn.


På lördagen hade vi startnummer 45, dvs allra sist. Det blev en lååååång dag i värmen men fördelen var att om jag var nervös på morgonen så han det gå över under dagen. När de sista hundarna innan oss gick så var jag istället avslappnad och hade hittat precis det fokus jag ville ha -att se tävlingsdebuten som en del i Flynns träning. Vi skulle bara gå ut och genomföra varje del som om vi tränade och fokus skulle ligga på att ge honom en lugn och bra erfarenhet av tävlingsmiljön. Kändes helt rätt när vi gick fram till stolpen.


De flesta skickade vänster men jag valde att skicka höger. Flynn gjorde en OK utgång men saktade ner lite tidigt tyckte jag så för att vara på säkra sidan gav jag honom ett extrakommando. Vi fick 16p på utgången. Han skulle behövt mer djup för att få till ett bra upptag, där fick han 8. Framdrivningen gick helt OK, 16p så 40p sammanlagt på sitt livs första tävlingshämt är jag mkt nöjd med!


I fösningen tappade vi poäng på att jag gick på så mkt att Flynn i flankerna slog bakom mig, men med fokus på att han skulle ta det lugnt & att allt skulle vara lika noga som på träning snarare än att jag tänkte på linjerna så kändes det bra, 13p fick vi och det var mattes avdrag de som blev.


Drivningen gick finfint, 10p. Fålla in lika så 10p. (Första tävlingsdagen hade de fått dispense att ha delningen efter fållan.) Delningen satte vi på första försöket men jag backade inte ut utan blev kvar i luckan, så det blev bara en 8:a men jag är mkt nöjd med tanke på att de här fåren kan vara svårdelade!


Summa: 81p och placering 12 av 45. Finfin debut! Mest nöjd var jag att vi samarbetat fint genom hela banan, att Flynn var precis som när vi tränar och att han i närmare 30 graders tryckande värme (åskan låg & mullrade över oss sista timmen innan vår start) och efter en lång dags väntan var så fräsch genom hela rundan. Han hade lika mkt fokus & huvud kvar efter delningen som när vi startade, flåsade inte ens, imponerande!


Dag två hade vi fått startnummer 29 så vi gick ett tag efter lunch den dagen. Hämtet var på samma plats men sen var banan vänd + att det nu var delning före fållan (som idag var öppen dvs utan grind). Jag hade bestämt mig för att skicka vänster idag för att han skulle få en ny erfarenhet, Flynn slog ut bra men innan han kommit hela vägen upp började flocken röra sig mot den bortre utställarhunden och jag tror att det störde min gröngöling för han tightade in slutet då, 18p blev det på utgången och upptaget blev inte bra då fåren redan var i rörelse, 7p. Framdrivningen hade fåren bestämt sig för att sticka och där såg jag att Flynn inte hade rutin nog att med en sån strulig start slå ut och greppa dem tillräckligt utan han hängde på och höll dem på den linjen fåren startat på, vilket tyvärr var utanför framdrivningslinjen. 1p bara på framdrivningen och mkt blygsamma 26p på hämtet blev det denna dag.


Jag funderade kort om jag skulle gå av men när Flynn väl fått fatt på fåren och vänt dem rätt nere runt stolpen så såg jag att han var tillbaka i samma coola attityd som han brukar ha så jag tänkte att  nej, vi kör vidare och så får vi kanske till ett bra avslut som minne istället för ett för svårt hämt. Idag tyckte jag att Flynn skötte fösnigen bättre men vi slarvade mer med linjerna och det blev då bara 13p. Linjen på drivningen blev en miss av mig, bara 7p. Delningen tog tid & var svår idag, hade tre rörliga får och en tacka som bara stod stilla. De ville dela sig på tre, inte bra! Jag fick skäll efteråt att jag varit för passiv själv, kanske stämmer. Fick till slut en lucka & Flynn kom in men jag blev kvar i luckan 8p. Hopsamlingen gjorde att det blev en dålig linje till fållan så även om Flynn skötte fållan fint så blev det 9p där avdraget var pga linjen. Summa: 63p och placering 28 av 45.


Jag är mkt nöjd med Flynns första tävlingshelg, han har fått många nya erfarenheter och han har kännts cool och klok och löst sakerna så gott han kunnat. Vad vi behöver framöver är mkt mera rutin. Jag är också mkt nöjd med att han kunnat möta och gå förbi de flockar som gått av banan utan att ha någon som helst tanke tillbaka mot uttaget när vi väl gått ned mot stolpen. Han har varit duktig att på långt håll börja spana efter fåren och sett flockarna redan när de kommit ut från djurhanteringen, en bra egenskap sedan när hämten kommer att bli längre. Han har varit lugn & avslappnad när de andra ekipagen kört och han har varit social och minglat lagom mkt med publik & hundar. Kort sagt, hans attityd på tävlingen var strålande!


Hela detta år kommer jag bara se Flynns valltävlingar som träning med fokus på att lägga bra grunder och att ge honom bra erfarenheter. Sedan är målet att nästa år gå in för att plocka poäng och placeringar med mål att kvala till unghundscupen 2012.

 
 
Siv

Siv

4 juli 2011 12:05

Så moro at det kjentes bra! Vi heier på dere :)

http://www.amokk.no

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards