Direktlänk till inlägg 12 juli 2011

Flynn 90p & 1:a pris på vallhundstävling!

Av Anna Larsson - 12 juli 2011 18:02

Nu i helgen var det dags för Flynn att tävla vallning igen, denna gång i Högbo Bruk, Sandviken. På sätt och vis kändes detta mer som den riktiga debuten än tävlingen vi deltog i på Jumsta Gård. Flynn har visserligen aldrig tidigare varit på Jumsta (och inte jag heller) men det kändes ändå mera som träning eftersom det var så nära Eknäs och eftersom jag kände var & varannan som var på tävlingsplatsen! Jag var därför nyfiken på om jag själv skulle få mera tävlingsnerver nu när vi åkt långt & skulle starta på en plats & en fårbesättning som jag aldrig sett. Vi kom upp kvällen innan och sov över på Kungsforsens Herrgård (låter flådigare än det var men det var trevligt särskilt som vi var de enda gästerna).


Tävlingen på lördagen var på ett platt fält, de flesta av fåren var korsningar av diverse rätt stora, tunga raser och de ställdes ut (mycket jämnt & föredömligt placerade) med kraftfoder vilket gjorde dem tröööögstartade. Hundarna var tvugna att trycka igång dem och seda hålla ett jämnt tryck och ett bra avstånd för att få till flyt genom banan. Låg de på för mkt blev det galet och låg de inte på nog blev det svårt att flytta dem. Utmanande & intressanta djur tycker jag! Men första dagen var det hela 10 av 25 hundar som antingen diskades eller där förarna bröt och det var väl lite i mesta laget. Mentalt tog det mkt på hundarna, de var trötta när de gick av!


Flynn startade som nr 16 och jag var mkt nöjd med att även på denna tävling hitta rätt uppladdning & fokus. Kändes verkligen lugnt & som inför träning när vi gick ut till stolpen. Flynn skötte sig strålande, han var lyhörd & styrbar och samarbetade jättefint med mig genom hela rundan. Jag lät honom ligga lite länge ibland när jag stoppat honom men jag vill verkligen nu i början försöka bibehålla känslan av lugn & ro, så hellre det även om det straffade sig lite i poängen genom att fåren då fick en chans att stanna. Jag var otroligt nöjd med vår runda och ffa känslan jag hade under tiden på banan, jag hade tid att njuta av min hund, berömma honom, lösa varje enskild uppgift lugnt. Den känslan var så mkt värd att jag faktiskt inte tänkte alls på poängen, men det skulle visa sig att vår "träning" räckte långt! Detta fick vi ihop: utgång = 17 (tog för säkerhets skull till ett DK på utgången & då slog han över), upptag = 10, framdrivning = 17, hämt = 44p. Fösning = 20 "strålande", drivning = 10, delning = 8, fålla in (öppen fålla) =8 så sammanlagt 90p, och vips hade min "lille" Flynn tagit ett 1:a pris i IK I och placerade sig 4:a bland många rutinerade ekipage! Wow!!! Snacka om roligt!!!! Kommentaren vi fick var "Föredömlig djurhantering! Duktig förare & mycket duktig hund!"

 

Dag två var både jag & Flynn trötta. På Flynn märktes det med att han även denna gång hade mkt svårare dag två att släppa riktigt i flankerna på framdrivningen, det blev lite som dag två på Jumsta att han hakade på och höll dem på sin egen linje istället för att släppa och trycka till dem. Mentalt trorjag lördagen tog otroligt mkt på honom för så trött har jag inte sett Flynn ngn gång innan! På mig märktes tröttheten att jag var seeeen med kommandona och vips började säga fel riktning! Jaja, vi genomförde så gott vi kunde men vid tratten tog tiden slut. Fram till dit hade vi fått ihop 69p, det kändes som en helt OK summa med ett moment missat. Att min unga, orutinerade hund hållit ihop så fint på två tävlingshelger efter varandra var långt mer än jag vågade hoppas på! Dag två kom vi på plats 17 av 25 och fick omdömmet "En ung & något orutinerad hund med föredömlig djurhantering. Väl förd!" 

 

Krille filmade mina rundor men när jag skulle ladda över dem visade det sig vara något fel på filmen och stora bitar av tävlingen ser man bara ett flimmer. Skittrist! Jag får se om det går att rädda något av den eller om hela helgen bara är att radera. Dags att skaffa en ny videokamera banne mig!


På fredag har vi tävling igen, fram till dess ska Flynn faktiskt få vila från vallningen för jag har valpläger här hemma och hinner inte åka iväg och träna under veckan. Vi får vila oss i form helt enkelt!

 
 
Heléme

Heléme

12 juli 2011 19:55

Hej!
Ni var duktiga och det går säkert minst lika bra på fredag. Synd med kameran. Det är så himla nyttigt att få se sig och hunden "utifrån". Ofta finns flera detaljer man missar att se när man kör. Både braiga och mindre braiga. Lycka till nu.

http://elgemyr.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards