Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

Flynn är nu godkänd vallhund.

Av Anna Larsson - 19 juli 2011 19:55

Igår startade jag Flynn på VP = vallhundsprov, hos Viktoria, Stjärnhov. Vallhundsprovet är tänkt att vara just ett prov, inte en tävling, även om de enskilda momenten poängsätts. För att bli godkänd måste en hund ha minst hälften av totalsumman i hämtet (minst 25 av 50 möjliga poäng), samt minst hälften av poängen i de övriga momenten (dvs totalt landa på minst 50p). Den måste vidare vara tillgänglig för att kunna godkännas. Maxpoängen på ett VP är 100.


Hämtet i ett VP är ca 100m, framdrivningen sker utan att ngn grind behöver passeras. Fösningen ska vara ca 100m (en rak sträcka som avslutas med en grindpassage), därefter vidtar ca 200 drivning (valfritt hur föraren placerar sig) där också en grindpassage ska genomföras. Sedan följer fålla in. När fåren är infållade vidtar fålla ut = föraren öppnar grinden på fållan, släpper in hunden, stänger grinden. Skickar sedan runt hunden bakom fåren, driver fram fåren till fållans grind, öppnar, driver ut djuren och efteråt ska hunden också ta kontroll över flocken på nytt. Sedan är provet klart.


Ett godkänt vallhundsprov (eller som titeln skrivs; gk vallh pr) krävs idag för att en border collie ska kunna få registrerade avkommor (både hanen & tiken måste ha gk vallh pr för att valparna ska kunna registreras). Dessutom krävs gk vallh pr för att hunden ska få deltaga i CK (certifikatklass), NN-2 (nordisk nöt klass 2) samt för att få deltaga på SM i får- respektive nötvallning.


Jag tycker det är BRA att vi i Sverige har kravet på gk vallh pr för att få registrera valpar, det har troligtvis varit den enskilda största orsaken till att vi (nästan) sluppit utställningsbordercollies & utseendeavel i Sverige. Jag tycker också att det är BRA att VP finns som en sporre för ffa nybörjare i vallningen att satsa på, det kan kännas som ett lagom mål för många. Vad jag däremot verkligen hoppas, är att ingen likställer "gk vallh pr" med att hunden per automatik är en självklar kandidat som avelshund. Jag hoppas innerligt att folk som sätter border collies i avel har långt högre mål med vad avelsdjuren ska kunna prestera än dagens mkt enkla VP. För valphänvisning i rasklubben krävs idag att tiken utöver gk vallh pr har lägst ett 2:a pris i IK I så där har man ett lite högre krav än vad som krävs för registreringen. Man kan självklart inte säga att en hög tävlingsmerit automatiskt borgar för att hunden är en bra avelshund, men det ger iallafall mer möjlighet till utvärdering än de hundar som efter sitt gk vallh pr varken arbetar som vallhundar eller fortsätter tävla i vallning. Ju mer man ser av en hund, desto bättre chans har man att bedömma dess egenskaper.


Det var en utvikning!   


VP:t hos Viktoria gav verkligen alla en bra chans att lyckas (kanske på gränsen till för bra), det var mkt snälla djur och extremt jämna djurgrupper som kom ut lugnt & fint hanterat av Åse & Anna W med hundar. Mkt lite drag om hunden bara skötte sig. Det enda som inte skötte sig var vädret -spöregn!


Flynn skötte sig fint tycker jag på VP:t. Jag kunde släppt på honom lite mer så han fått visa sina egenskaper bättre, men jag var mest inställd på att vi skulle genomföra en obligatorisk test och "få det gjort". Hans kvalitéer kommer nästa år synas mer även när vi tävlar tror jag! Vi fick iallafall detta: utgång: 18p, upptag 9p, framdrivning 16p = 43p på hämtet. Fösning 4p, drivning 17p, fålla in 8p och fålla ut (det enda "nya" mot våra IK I -starter) 10p. Summa = 82p och Flynn var självklart tillgänglig, så nu har han sin första officiella titel! "Arbetsvillig hund, lydig, ta vara på hundens kapacitet att arbeta."  blev kommentaren.

 

  

Gk vallh pr Strandängens Flynn med diplom & medalj!

 

Efter Flynns runda hjälpte jag till i djurhanteringen och sorterade får till de övriga tävlande.

 
 
Ingen bild

Sofia Nyberg

25 juli 2011 08:22

Önskar verkligen att det fanns samma för retriever, att man måste ha godkänt på ett working test eller liknande för registrering!

 
Ingen bild

Åsa Arvidsson

16 augusti 2011 18:44

Hej! Ramlade in på din blogg när jag sökte på poäng för godkänd vallhund. Jag är nybörjare när det gäller vallning men ska snart börja min andra kurs i ämnet med min BC. Blev nästan tårögd när jag såg bilden på din fina hund med diplom och allt :) Grattis! Mitt mål är att få "Irma" godkänd oxå så småningom.. Mvh Åsa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards