Alla inlägg den 7 januari 2011

Av Anna Larsson - 7 januari 2011 15:56

Underlaget kändes OK på planen så jag påbörjade Projekt Hoppteknik idag. Jag tänker först bara gå igenom alla de olika övningar jag känner till för att se hur Fonzie (och Flynn!) löser dem idag och sedan ska jag försöka sätta en träningsplan efter det. Dagens övningar fick bli följande:


"Straight line equal distance grid with height" -5 hopphinder på en rak linje med 6-7 fots mellanrum. Nr 1, 3 och 5 är bara till för att styra hundens steg och har ingen höjd alls, nr 2 & 4 är det höjd på (upp till tävlingshöjd). För Fonzie var hopphindren uppe på tävlingshöjd i denna övning och för Flynn satte jag dem lägre.


"Progressive grid" -5 hopphinder på rak linje med successivt ökande avstånd mellan dem. Jag satte hindren på 6-7-8-9 fots avstånd. Tanken är att hunden ska studshoppa och länga sprången i takt med att avstånden ökar. Mkt låg höjd på hindren. Både Flynn & Fonzie tog den fint men Flynn skulle nog egentligen haft en större ökning mellan hindren för att verkligen länga sig eftersom hans steglängd är så mkt större än Fonzies.


Och så till sist blev det en som jag inte vet om den har ett eget namn, en övning med en oxer -4 hinder på rak linje, hinder nr 1, 3 och 5 är låga (25 cm), hinder nr 2 är en oxer på 40-45 cm. Avstånd jag satte mellan hindren var 7-9-9. Flynn var överambitiös första gången och laddade på massor över oxern i längd, men sen läste han den bra. Fonzie tog den fint!


Alla övningarna fick de göra bara 3-4 ggr sedan bytte jag hund så de fick vilopauser ofta. Eftersom man som förare inte anstränger sig nämnvärt vid hopptekniken så är det lätt att man kör för mkt! Bra att ha två hundar så man kan växla och är man själv blir det dessutom längre pauser mellan övningarna när hindren ska flyttas & höjderna ska ställas om.


Inomhus idag fick jag vad som kändes som ett genombrott i passivitetsträningen (Flynn vilar i bur när jag tränar Race). Inga skall, några nedtonade pip och långa stunder då han var riktigt lugn! Kunde ligga och gnaga på sitt ben eller bara ligga ner och se lugn ut bitvis när jag tränade bara någon/några meter ifrån. Härligt om det är på väg att ge sig! Race fick öva ingångar, fritt följ, gripa & hålla föremål, nosduttar och en liten shejpinglek mot en pall.


I övrigt har jag börjat renskriva anteckningar om hoppteknik och olika dubbelboxövningar på A5-papper och börjat laminera dessa så man lätt ska kunna ha övningarna med sig ut, utan att ha blöta/smutsiga papper som dessutom brukar vilja blås bort! Tror det kommer bli smidigare så!


Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards