Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Vallträning i ridhus

Av Anna Larsson - 14 februari 2011 15:33

Igår hade vi lyxen att kunna träna två timmar i ridhus, det var Meril som hade bokat ridhuset bredvid sin gård & det var hennes får vi tränade på. Förra gången blev det rätt starkt drag så vi hade hälften av fåren i fålla i ena hörnet. Den här gången löste vi det med att ha med en stor pressening som vi svepte runt fållan -voila, "syns inte, finns inte" -noll drag! Får är roliga varelser!


Jag hade bara Flynn med mig & Krille hade Race & Fog. Meril tränade Race brorsa Rookie och lite med Helga, och så var Kicki med och körde sina hundar Sweep & LLL ("Ellen"), den sistnämnda har vi bara hört om på nätet så det var roligt att se att hon fanns i verkliga livet haha! Alla hundarna gick riktigt fint och vi hade mkt roligt, precis så som träning ska vara.


Flynn har fortfarande bättre utgångar (det man nu kan kalla för utgång i ett ridhus) åt vänster än åt höger, han tänker & slår bättre åt vänter men jag tror det kommer att ge sig när vi får mera yta att öva på i vår. Högersidan var mkt bättre nu än förra gången jag var i ridhuset och han var öht väldigt cool, styrbar och fokuserad. Jag jobbade mest med korta utgångar, att han skulle flankera rätt i och ur balans och nu känns det som han börjar bli tämligen säker på away & come bye oavsett om han fick fösa, jobba i cirkeln eller var jag var placerad. Jobbet att ta ut fåren ur trånga hörn som jag kört i Annelis fårhus gjorde ett han betedde sig mkt tryggt och klokt nu i de trängre situationerna även i ridhuset. Jag gillar också att han verkligen är tydlig i sina rörelser -är det framåt så vill han verkligen gå rakt framåt, det blir inget halvglidande utan han vill greppa djuren och gå. Ser lovande ut även om han är ung och det känns som han kan behöva mer tid att mogna riktigt i huvudet. Tror Flynn är en hund som kommer vara riktigt fin när han är en 3-4 år och vi ska bara ta det lugnt & låta det komma i rätt takt på vägen dit. Men jag tror nog det blir tävlingsdebut i sommar om han fortsätter att utvecklas i den här takten!   Har nog varit mera het på gröten att komma ut snabbt med de tidigare hundarna jag haft men tänkte att jag ska kanske ha lite is i magen den här gången, fast jag vet att vips är det vår och då kommer det klia i fingrarna att testa! Vi får se, mkt kan hända på kort tid med en unghund, han kan hamna i värsta slyngel- och hormonåldern också och i så fall är det inte läge för debut!


Fog gick riktigt fint, har nog inte sett honom så avspänd, lyhörd & med så bra flanker på jag vet inte när, även efter att Krille kört delningar. Är han bara petnoga och håller på detta nu tror jag de kan få en rolig sässong! För Fog har nötandet i fårhuset varit det bästa han fått göra tror jag, även om han själv säkerligen skulle velat syssla med häftigare saker.


Race var mera taggad & såg också mkt finare ut denna gång. Utmaningen med Race har varit att få honom att tåla träning som går emot hans djurkänsla -dvs att flytta honom dit husse vill när husse vill även om Race känsla för balanspunkt säger något annat. Det har inte varit helt lätt men även här har träningen i fårhuset gjort att det problemet har börjat släppa så sakterliga. Jag tror att det är en bit i hans utveckling som vi bara måste ta oss igenom och när han väl blir helt bekväm med den biten också, kommer han vara en mycket lättstyrd & lyhörd hund där man verkligen kan få till ett finlir och utnyttja hans stora djurkänsla och fina rörelser till max. Begåvad är han utan tvekan men just nu -inte helt lättränad!


Ida har det bara varit svinkallt ute och jag & hundarna har bara gått långpromenader istället för att träna. Man behöver sånna dagar också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards