Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Ännu mera vallning (filmer också)

Av Anna Larsson - 15 februari 2011 19:56

Det blev träning i fårhuset idag för Flynn, Fog & Fonzie. Idag testade jag något nytt med Flynn, istället för att dela av ett par stycken av ungtackorna så körde jag på hela gruppen. Det gav  helt nya förutsättningar -en massa får över allt, många trånga lägen och ungtackorna är så roliga -kvicka, rörliga, flyttar sig för både hundar & folk och står inte still många sekunder inte! Jag tror det blev ett av Flynns absolut bästa träningspass hitills, det var som om en massa hade fallit på plats sen senaste gången jag var i fårhuset. Nu kunde jag flytta honom en meter hit och en meter dit på andra sidan av flocken, han låg stilla och väntade medan jag skapade luckor även när fåren stimmade och for och han kom snabbt in på "that´ll do!", rakt till mig och gick fint att antingen stoppa eller skicka vidare! Så roligt!!! Jag var också mycket nöjd med hur han mognade i jobbet att tränga sig förbi den kompakta massan av får som det blev när hela flocken trängde ihop sig i den smala ingången till fållan. I slutet var han som en liten kil, tryckte sig centimeter för centimeter förbi tackorna lugnt & hövligt tills han kom på andra sidan! Cool & klok hund jag har!


Fog fick liknande träningspass. Han älskar ju närarbete men kan ju lätt få för sig att man måste trycka på så fort man har delat eller så fort det blivit lite springigt eller tight. Nu fick han öva sig på att ha mycket mjuka, hövliga flanker hela tiden och ge fåren tid & utrymme. Det tar på Fog att göra sånt jobb! Inte pressen från fåren men däremot är det mycket tröttande att inte få slarva bara liiite med flankerna! Jag gillar verkligen att träna Fog, en hund som aldrig biter, aldrig rusar, aldrig stimmar, aldrig låser sig. Men man måste vara petnoga och fokusera hårt på hans attityd & rörelser särskilt i början av träningspasset, då kan han vara som en dröm att köra sen! Men om man inte får grepp om honom, tja, då gör han allt lite för mkt & lite för fort och då är det svårt att komma ikapp själv.


Fonzie fick valla för första gången på väldigt länge. Och han skötte sig fint! Körde honom på en liten grupp och han har av sig själv fina flanker & stopp och jag insåg att jag hade glömt bort en del av Fonzies styrkor -att man kan placera honom hur man vill, var man vill. Han fick hålla upp de springiga tackorna till mig i ett hörn och det gjorde han faktiskt bra (det är bland det mest avslöjande & svåra Fonz kan ombedas att göra). Fonz problem är att han överarbetar och rör sig för långt & för mkt men nu var han iallafall inte hjälplös eller passiv och efter ett tag skötte han sig bättre. När jag gick kurs för Serge sa han att Fonzie borde ha flera timmar av sånt jobb ("ta med en bok, eller prata i telefon under tiden och låt honom bara jobba tills han tröttnar") för att se om Fonzie så småningom skulle kunna börja känna av och hitta ett smartare sätt att hålla djuren. Får väl se om vi kan komma vidare, i slutet av 2010 började han ju faktiskt kunna ta tag i djuren efter delningarna på ett bra sätt så vem vet.


Fonzie ligger för övrigt på 8:e plats på kvallistan till årets FårforCup så kanske jag låter honom starta där i höst, beror lite på hur han går & vad jag känner för att tävla fram till dess. Kunde ju vara roligt!


Anneli tog in lilla Kate i lina en stund och så här såg det ut:



 Sen har jag klippt ihop lite av det som vi filmade i helgen, här är Rookie:


och lite på Race:


Flynn fick jag så lite filmat på, så honom får ni sukta efter till en annan gång haha!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards