Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Lydnadskurs med Anne Dahlin

Av Anna Larsson - 10 mars 2011 16:06

Igår var jag med som åhörare på en lydnadskurs med Anne Dahlin som instruktör. Det var min nygamla hemmaklubb Södertälje Brukshundklubb som hade bokat in henne för två heldagar med tävlingslydnad. Med på kursen var sex ekipage med hundar (rottis, boxer, golden, schäfer & två border collies) samt två åhörare.


Upplägget var att varje deltagare fick komma med sina specifika önskemål angående problem eller nyinlärning av moment, så det blev rätt varierande övningar. Anne höll ingen direkt teori utan inledde med att prata lite kort om sin grundsyn på relationen med hunden och hur hon såg på vardagslydnad kontra tävlingslydnad där grunden till tävlingslydnaden är en bra relation och att vardagslydnaden fungerar. I tävlingslydnaden ville hon inte arbeta med bestraffningar, det ska inte behöva vara negativt på lydnadsplanen. Fungerar något inte i tävlingslydnaden bör vi fundera över hur bra hunden lyssnar & samarbetar i vardagen, vilken relation vi har och se om det är något jag behöver åtgärda där först. Även om hon kan tänka sig att korrigera hundarna fysiskt om det skulle behövas i vardagen så ska man tänka på att ha "snälla händer" (akta så att det inte skapas en negativ association till mina händer) och i så fall hellre använda sig av tex en kastad burk eller vattenspruta eller dylikt. Tävlingslydnaden ska däremot vara fritt från sådant. Inlärningen i tävlingslydnaden är alltid mitt ansvar, gör hunden fel har jag inte förklarat bra nog. Vidare är det viktigt att hitta en riktigt bra belöning, så bra att den kan konkurrera ut andra störningar och frestelser som finns runt omkring oss när vi tränar. Efter varje träningspass bör du också utvärdera om dina belöningar kan bli bättre.


Med valpar och unghundar bör man lägga vikt vid att få goda grunder i tex belöningskontroll, där Anne pratade om att sätta olika ord inte bara för om belöningen kommer från mig eller externbelöning utan att man även skulle kunna laborera med olika ord för riktningen till externbelöningen. Vidare lyfte hon fram vikten av att öva stadga i olika positioner, samt belöningsutveckling. Omvänt lockande och ett tydligt avslut på all stadga (slutsignal/fri-signal) gick hon också igenom. Påpekade även att ordkontroll (signalkontroll) är mkt viktigt att öva upp.


Anne pratade om att skilja på attityd = viljan, och aktivitetsnivå. Attityden/viljan ska finnas hela tiden (viljan att vara kvar & arbeta ihop med mig), och aktivitetsnivån kan jag styra bla genom vilka belöningar jag använder och hur jag levererar dem.


Praktiska träningen kördes först inne i klubbstugan (skönt med tanke på både underlag & väder!), var och ett av ekipagen fick 15 minuter vardera med valfria övningar/moment/problemlösning. Bla gicks det igenom fritt följ, fjärrdirrigering, sättande under gång, att lära hunden att om den tappar fokus på oss kommer vi att konkurrera med den om dess belöning (vi sticker själva iväg & har roligt med belöningen, har vi hundenb i koppel/lina kan vi dessutom låta någon annan förare "sno" hunden så den inte kan följa efter oss utan går miste helt & hållet om belöningen), fokus vid inmarcher, etc. Senare blev det träning utomhus också, bland annat sändande till rutan, apporteringar, störningsträning/tävlingsträning, inkallningar, dumrutan, mera fritt följ etc. Sista träningspasset blev en kort genomgång inne igen, då valde många att antingen arbeta vidare på fjärret eller vittringsapporteringen. 


Det var genomgående en mycket trevlig & glad stäming på kursen -och mycket skratt! Även om jag hade sett eller själv använt många av de tekniker som tipsades om var det inspirerande att vara på kurs i lydnad. Fick också en del tankar kring förberedelserna inför varje enskilt moment där Anne har varit mycket mer långtgående i att sätta ord inför varje enskild övning som förberedelse för hunden. Det har jag inte sysslat med tidigare på det sättet. Hon hade också ett mycket tydlig åtskillnad i hur hon utförde halter & marcher i vändningarna för att ge hunden signaler innan om vad som skulle komma. Olika varianter på detta togs upp och det ska jag nog laborera mer med själv. Något som jag inte alls tyckt varit ett problem var att återanvända vittringspinnar, men alla vi som gjorde detta (var väl åtminstone hälften av deltagarna så jag var i gott -eller i Annes ögon dålig eller iallfall snålt- sällskap) fick höra att det gör man absolut inte. Oavsett vilken metod man använde för att göra rent dem igen. "det kommer aldrig lukta diskmedel om pinnarna på tävling!". Nåja, jag tror nu inte just återanvändande eller ej är vad som gör att det kan gå troll i det momentet men vill man vara så tävlingslik som möjligt kan det ju vara en poäng i att alltid ha helt fräscha pinnar och kasta dem sedan (eller elda upp dem!).


Nu är det ca 14 dagar till nästa träff. Ska bli roligt att se hur ekipagen utvecklats och se fortsättningen på en del av övningarna! Mycket trevligt initiativ av Södertälje BK att boka in Anne Dahlin tycker jag!


Idag har det regnat, det enda positiva med det är att jag HOPPAS det betyder att snön kanske minskar något. Det är fortfarande mycket svårt att träna ute här hemma, inte alls något bra underlag, så igår o idag har jag bara spårat och sedan tränat lydnad inomhus. Längtar så efter våren!











 
 
Hilde Finsås

Hilde Finsås

11 mars 2011 00:04

Hei Anna!

Jeg leser hyppig bloggen din og synes det du skriver er veldig bra og interessant.
Jeg har et spørmsål til deg vedrørende bruk av straff i hverdagen. Du skriver i referatet at Anne Dahlin kan bruke straff i hverdagen men ikke på trening. Hvorfor skal man positive metoder på trening, men ikke hjemme? Jeg oppdrar min hund 100% positivt både hjemme og på trening. Hvorfor skal man straffe uønsket adferd i hverdagen når man vet at det finnes andre metoder? Bare lurte på hva du synes om dette.

http://100prosentpositiv.blogspot.com

 
Ingen bild

Anna

11 mars 2011 09:10

De frågorna bör du nog ställa direkt till Anne Dahlin, jag har bara kort refererat som jag uppfattade hennes träningsfilosofi på kursen.

Generellt sett tror jag att många tränare dels upplever att det är svårt att bryta gamla vanor hos sig själva i vardagen, ett "nej" eller liknande poppar då lätt upp i situationer där vi kanske bara menar "sluta upp med det där" men där vi inte tänker TRÄNING egentligen. Jag håller inte med de som säger att vi måste ha ett "nej", för om jag tänker efter kan jag nog i varje situation där jag skulle sagt "nej" istället gett hunden info om vad jag ville att den skulle göra. Typ jag måste inte använda "nej" när hunden springer mot haren utan jag kunde ju lika så gärna sagt "hit" eller "stanna" eller vad jag nu vill att hunden ska göra istället för springa efter. Om jag lärt in de signalerna bra nog dvs! Det kan dock kännas som ett större och svårare projekt för många än att använda sig av ett "nej".

Jag tror också att många skiljer på träning = planerad aktivitet där vi bestämt oss för vad vi ska göra och hur vi ska agera, och vardagen = all den samvaro med hunden som jag har även när jag inte tänker träning/inlärning. Tror också att många vill använda sig av både positiv & negativ förstärkning i vardagen, att det är ett medvetet val som de trivs med och som de upplever att de har fördelar av eller anser att man måste ha för att samvaron med hunden ska fungera. Många ser ju på vardagslydnad = viktigt, något som måste fungera, det som är på allvar, och tävlingslydnad = cirkuskonster. Jag har mycket större förståelse för de som väljer att använda straff i vardagslydnaden, än de som gör det i tävlingslydnadsträning! Därmed inte sagt att jag inte tror att en skicklig tränare om han/hon vill kan klara sig utan det även i vardagslydanden.

Jag brukar ibland få frågan "men säger du aldrig nej till dina hundar?" och jag brukar svara att jo, det händer helt klart att det ibland slipper ut ett "nej men lägg av med det där" -men inte i planerad träning! Har jag migrän, är trött, stressad, grinig, har PMS etc ja tyvärr då får jag erkänna att jag kan snäsa åt både min sambo och mina hundar om jag går över min egen stresströskel. Så även om jag inte använder positiva straff i planerad träning, kan jag inte ärligt påstå att mina hundar aldrig upplever att jag kan vara obehaglig. Det behöver ju inte ens vara riktat mot hundarna för att en del individer ska ta åt sig, jag behöver tänka på att inte spontant på en dålig PMS-dag säga "men fan också!" om jag tex skulle tappa något eller om jag blir arg för att datorn hänger sig eller så -för den känsligaste av våra hundar kommer definitivt att reagera och uppleva mig som obehaglig trots att han bara råkade befinna sig i samma rum! Men det är inte hundträning, det är dålig självbehärskning av matte och något som jag försöker jobba på att hantera bättre.

Sedan finns ju en poäng för många att använda ett visst mått av aversiv träning då användadet av straff inte bara påverkar det enskilda beteendet utan ofta har en allmänt dämpande/hämmande funktion. Vill man ha en mer dämpad hund kan det för många vara en väg att gå. Då blir det också viktigare med åtskillnaden i vardagen och tävlingslydnaden tänker jag mig, eftersom du inte vill ha en för hämmad/dämpad hund på tävlingsplanen!

Använder jag mig av aversiver i någon PLANERAD träning? Ja, det gör jag. I vallningen använder jag mig av ljud eller visuella hot om de behövs (vilket ska vara mycket sällan annars har jag varit en klantig tränare!) och jag använder definitivt mycket hjälper som jag ju annars också vill minimera i träningen. Att använda sig av aversiv träning i vallningen har en del fördelar, bla att det blir lättare att få fram rätt attityd hos hunden just för att det har en allmänt dämpande/hämmande/bromsande effekt vilket vi ofta behöver i träningen inte minst i början. Den andra mycket stora fördelen med att tillåta sig att använda aversiver i vallträningen är att det gör det mycket lättare att hitta skickliga tränare att gå kurs för så att jag och min hund kan lära oss mer och utvecklas. Jag har hitills inte sett/träffat en enda skicklig vallhundstränare som inte använt ett visst mått av hot under åtminstone en del av utbildningen av hunden, detta betyder självklart inte per automatik att det inte skulle gå att träna annorlunda men för mig har det i vallningen varit viktigare att träna klokt (med sikte på minimal stress för hundarna och djuren) än att promt försöka träna "klickerskt".

 
Michaela

Michaela

11 mars 2011 09:49

Mycket intressant att du tar upp just aversier i vallningen, för det är det jag är mest rädd för.. jag vill helst inte använda det i någon utsträckning och det försöker jag att inte göra i min lydnad eller agilityträning men visst händer det i vardagen när man har en dålig dag precis som du skrev, men man försöker bättra sig :P Jag håller på att vänja mig vid tanken att jag, inte måste men på något sätt förmodligen behöver använda det i någon form om vi ska kunna gå vidare i vallningen detta decenniet. Jag måste bara bestämma mig helt enkelt vad som är gränsen och vad som känns Ok för mig. Jag har så mycket funderingar om detta så det kommer ta ett tag att försöka reda ut alla tankar. Jag ser verkligen fram emot vallkursen i April.

http://hundrelaterat.blogg.se

 
Ingen bild

Anna

11 mars 2011 15:12

Jag ska kanske påpeka att jag med hot inbegriper allt som vi vanligtvis kallar för att "lägga tryck på hunden" -om det sen är med rösten, hur vi håller/höjer staven/pinnen/pisken, eller vår egen placering (bodyblock). Många som tänker på positiva straff ser mer framför sig att vi smäller till hundarna, tar tag i dem eller lägger ner dem. Visst förekommer sådant ibland i vallhundsträning men majoriteten tränar framför allt med hjälper samt röst/käpp/pisk/bodyblock. Jag såg mer dålig träning (dåligt upplagda träningspass med för svåra övningar som gick åt skogen och som då ledde till att hundarna straffades mer o även mera fysiskt) förr än jag sett senaste åren. Jag har bara en gång ingripit när jag tittat på vallhundsträning och sagt till en förare som straffat sin hund, och då var det nog mer att det brann i förarens huvud än att hon egentligen tyckte att man borde behandla hunden så som hon gjorde just då. Men säga till folk som det brunnit i skallen för har jag å andra sidan gjort en gång i tävlingslydnad också så tappa humöret kan människor göra oavsett gren :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards