Alla inlägg den 31 december 2011

Av Anna Larsson - 31 december 2011 17:00

Tänkte försöka mig på någon slags sumering av året som gått, hundarnas nyårskrönika typ :-)


JANUARI

 

Jag & Fonzie tävlade agility i Karlstad, plockade äntligen en andra pinne i hoppklass II och placerade oss som 2:a av 38:a startande. Bra start på året!


Det var ju "lite" snö denna vinter, så vi bokade vid ett par tillfällen in oss och vallade i ett ridhus en bit ifrån Meril. Nyttig träning!


FEBRUARI

 

All vallträning fick ske i ridhus eller inne i Annelis fårhus. Nyttigt med mkt närarbete i och för sig! Men man började bli trött på vinterns snömängd nu...


 


MARS

 

Fonzie var anmäld till ett par agilitytävlingar, men bröt en klo och så fick vi skippa de planerna. Trist.


Jag var åhörare på en lydnadskurs för Anne Dahlin som hölls på Södertälje BK och blev väldigt sugen på att tävla lydnad igen! En bra inspiration & knuff att få så här års! Än mer taggad när jag fick besked om att jag & Flynn kommit med på Obedience Rules 2011 senare på sommaren.


APRIL

 

Vi gick kurs med både Flynn, Fog & Race för supervallhundsföraren Jo Agnar Hansen igen. Suverän träning och många nya tankar & idéer! Började kännas som det skulle kunna bli debut under sommaren efter de tre dagarna.


 

Det gick äntligen att sätta fart på agilityträningen igen, körde både Flynn & Fonzie. Fonzie tävlade på en inofficiell tävling i Katrineholm och kom tvåa i ena klassen.


Jag fick fatt på en finfin fårhage här på ön som vi fick OK att låna, efter mycket slit med att slå nya stolpar och spänna fårstängsel kunde vi ta emot ett gäng tackor som vi lånat av bästa Anneli. Yieeppiee äntligen chans till mera träning! Race & Flynn började också på vallhundskurs för Stefan Engström på Agdala.


 


MAJ

 

Jag anmälde Flynn till hans första tävling -en agilitytävling i SHK (Svenska Hundklubbens) regi. Flynn startade i två startklasser = enkla hoppklasser, och Fonzie i hoppklass & agilityklass. Flynn vann bägge sina starter och blev uppflyttad! Fonzie å sin tur vann hoppklassen! Bra dag :-)


 


Bara några dagar senare startade jag & Flynn på SHK:s spårprov för första gången. Det var ett startklass-spår och Flynn gick kanonfint & blev godkänd = uppflyttad till nästa klass!


 


I mitten av maj åkte jag på Canis-träff. Roligt att träffa gamla & nya instruktörskollegor och att få mer idéer och tankar om hundträningen. Vi tränade naturligtvis en massa med de egna hundarna, jag hade bara Flynn med mig och han skötte sig strålande. Uttalade efter middagen och vissa alkoholhaltiga drycker löftet att vi skulle debutera i fyra grenar detta år, det löftet skulle vi faktiskt slå visade det sig ;-)


 


Jag och Krille hade en underbart bra träningshelg på Breviksnäs med alla hundarna. Vallning från morgon till kväll på jättebra djur! Suveränt!


 


JUNI

 

Jag och två av mina agility-elever åkte och tävlade Kringlan Cup i Södertälje, en agilitytävling med kval i öppenhopp och öppenagility och sen final för de tio bästa med åter igen dubbla klasser. Christina & Bronson vann agilityklassen i medium, jag och Fonzie vann hoppklassen i large och Kamilla vann agilityklassen i large, tog sig till final och kom 6:a där medan jag & Christina kom på respektive plats 9. Bra jobbat av klickerhundarna!


 


Bästa men samtidigt mycket frustrerande agilityminnet från juni var tävlingen i Frövi. I agilityklassen gick han superfint (med helt grym gunga bla!) men tyvärr med en sketen rivning. Vinnaren hade 38,10 i tid -och Fonz hade 27,46... Vi hade bästa tiden i klassen och kom 4:a. (liknande fenomen drabbades vi av på en av deltävlingarna i Sörmlandscupen -Fonzie var åter igen 10 sekunder snabbare än segraren men hade en sketen rivning...)


Jag gick agilitykurs för Eva-Marie Wergård med Flynn och min lille nybörjare tog sig igenom en 30-hinders bana!


JULI

 

Månaden inleddes med fyra dagars vallhundstävlingar utanför Södertälje! Fog & Krille startade i IK II, bröt första dagen men andra dagen hade de ett grymt race och hade inte husses nerver strulat till rännan så hade de kunnat ha en topplacering. Nu fick de 85p och kom 10:a. Jag debuterade med Flynn i IK I, vi fick 81p på vår första tävling! På det kom vi 12:a. Supernöjd.


Än roligare blev det helgen efter när jag tävlade IK I i Dalarna, då skrällde vi rejält och plockade 90p 1:a pris och kom 4:a av 25 startande. "Föredömlig djurhantering! Duktig förare o mkt. duktig hund." jäklar vad nöjd jag var!


Flynn startade på VP i juli också och kunde efter det titulera sig godkänd vallhund. Vi tävlade en del IK I:or till och Race & Krille tog 2:a pris i IK I.


 


Efter tävlingarna åkte vi fem dagar till Skåne för att träna ihop med Flynns uppfödare Susanne & ett gäng av hans syskon och deras förare. Vi vallade både i Gessie, Sjöbo och sagolikt vackra Andrarum (hos kennel Seemework) och det var en himla trevlig resa!


AUGUSTI

 

Månaden startade intensivt med att jag & Flynn åkte på Obedience Rules, lydnadsveckan. Varannan dag var det praktisk träning hela dagen (för ny instruktör varje dag) och varannan dag var det föreläsningar och seminarier. Roligt och en behövlig knuff för att jag skulle bli riktigt sugen på att ta tag i lydnadsträningen igen! Efter veckan började jag klura på om det kanske skulle bli debut i klass I senare i höst.


 


Tävlade agility i Roslagen, frusterande eviga fem fel i hoppklass II med tredje bästa tiden... suck.


Inga valltävlingar i augusti för min del, mest jobb och där emellan träning.


SEPTEMBER

 

Vallhundstävlingar på Mörkö och jag & Flynn gjorde vår bästa runda under hela året, allt kändes sååå bra när jag körde, rätt attityd & samspel i allt! 90p igen (!) och en 2:a placering av 40 startande! Yes! Härligt!


Den här månaden röntgades Race & Flynn och bägge grabbarna hade A-höfter, så skönt!


Jag åkte och tävlade agility med både Fonzie & Flynn på Solna-Sundbyberg. Det blev Flynns sista agilitytävling (han fick en 5:a i hoppklass I med ett i övrigt fint lopp) för han skadade sig (tack o lov lindrigt!) på ett träningspass strax efter tävlingen och jag beslutade mig pang bom att inte köra mer agility med honom. Vallningen är så mycket viktigare för mig och min finfina vallhund får interiskera att gå sönder i en gren som inte är prio 1, så kände jag (läste i samma veva ideligen om skadade agilityhundar på Facebook och kände då att tack men nej tack). Trodde att beslutet skulle vara svårt att ta, för Flynn har varit så rolig att träna i agilityn och han både fattar snabbare än Fonzie och inte minst -han HOPPAR grymt mycket bättre!- men nej, det kändes helt rätt och jag har inte ångrat beslutet. Kanske det dyker upp en annan hund framöver som jag kör agility med istället, tiden får utvisa det.


Flynn debuterade i lydnadsklass I och han var helt underbar på tävlingen, det var bara att åka med :-) Vi knep 188,5 poäng, 1:a pris och stod som segrare i klassen! SuperFlynn! "Du har ett riktigt lydnadsämne i den hunden!" sa domaren när vi var klara.


 


Fonzie tävlade agility i Kumla och vi lyckades äntligen få in ett nollat lopp och då tog han så klart en pinne ;-) Andra pinnen i agilityklass I med en 4:e placering blev resultatet. Det blev också vår sista tävling för året.


OKTOBER 

 

Jag och Krille åkte på mini-semester till Gotland för att hälsa på min bror och för att tävla vallning. Tyvärr blev vi bägge riktigt förkylda och kunde inte "göra Gotland" som vi tänkt oss utan när vi inte tävlade låg vi mest utslagna på sängen.. jaja! Jag var inte helt synkad med Flynn så vi hade inget toppresultat. Race startade på VP och han blev godkänd vallhund, han plockade också åter igen 2:a pris i IK I. Fog startade i IK II och var finfin, han kom 9:a bägge dagarna.


Jag och Ann-Sofie kom på den galna idén att med mycket kort varsel starta i heelwork to music. Och eftersom jag är som jag är, skulle jag självklart promt starta BÅDE Flynn & Fonzie och alltså hitta på två program och träna in dem på kort tid, typiskt mig haha! Jag hade aldrig sett en HtM-tävling innan och jag & Ann-Sofie var som två yra höns när vi kom till tävlingsplatsen (eller som två typiska tanter ;-)) men det blev en jättekul kväll, himla trevlig stämning och som grädde på moset så skötte både Flynn & Fonzie sig så fint att bägge blev uppflyttade! Wow! Kul debut!

NOVEMBER

Arvid & jag höll en bejublad uppvisning för pensionärerna på frivilligcentralen i Nykvarn. Arvid visade en massa roliga trix under en timmes tid och jag pratade om inlärning och hundträning i stort. Jättekul! Arvid njöt verkligen av att vara i centrum!

Årets sista tävling blev vallhundstävling (IK I) på Lekeberga. Flynn plockade 82p och kom 9:a och fick sina första poäng till 2012-års cuper ;-) Race gjorde sin bästa runda med 77p. I övrigt blev det bara träning & praktiskt jobb med hundarna under resten av året sedan.

 

 

Flynn fyllde två år, jag tycker både tiden gått fort och att han alltid funnits hos mig.

DECEMBER

Inga tävlingar, bara jobb & träning för hundarna. Tack o lov har det varit en månad med värme och nästan utan snö så vi har kunnat valla ovanligt mkt för den här årstiden!

Nu ser vi fram emot 2012 och alla nya roliga kurser, tävlingar & träningar!


ÅRETS MERITER:

  • RACE -godkänd vallhund
  • RACE -2:a pris i IK I
  • FOG -tre gånger placerad topp 10 i IK II
  • FONZIE -tagit andra pinnen i hoppklass II
  • FONZIE -tagit andra pinnen i agilityklass I
  • FONZIE -uppflyttad ur HtM 1
  • FLYNN -godkänd vallhund
  • FLYNN -1:a pris i IK I (två gånger med 90p)
  • FLYNN -1:a pris lydnadsklass I (segrare)
  • FLYNN -uppflyttad ur HtM 1
  • FLYNN -godkänd = uppflyttad ur startklass spår (SHK)
  • FLYNN -uppflyttad (vunnit två gånger) ur startklass agility SHK

ÅRETS FORTBILDNING (INSTRUKTÖRER JAG GÅTT FÖR UNDER 2011):

  • Anne Dahlin (åhörare tävlingslydnad)
  • Christina Ingerslev, Jessica Svanljung, Kjellaug Selsaas (praktik Obedience Rules)
  • Synnove Matre, Mads Moller, Christa Enqvist, Mona Kjernholm, Lillemor Edström (föreläsningar/seminarier Obedience Rules)
  • Curt Blixt, Marie Söderström Lundberg, Yvonne Öster, Inger Svedin (föreläsningar Obedience Rules)
  • Eva-Marie Wergård (praktik agility)
  • Jo Agnar Hansen (praktik vallning)
  • Stefan Engström (praktik vallning)




 


























Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards