Alla inlägg den 15 december 2011

Av Anna Larsson - 15 december 2011 22:48

Nu i dagarna var det planerat att Flynn skulle parat Fly, men när jag & Malin åkte till Strömsholm för att ögonspegla dem, blev vi vips påminda om att man aldrig kan ta något för givet. Både Flynn & Fly är ögonspeglade UA som valpar men detta var första gången som de speglades som vuxna. Bägge hundarna visade sig ha små, väldigt icke-typiska förändringar. I Flynns fall en liten prick i högerögat och i Flys fall ett streck i vänsterögat. Vi hade två ögonexperter som tittade på Flynn men de kunde inte säga exakt vad det var. Det enda kunde säga var att det är INTE CEA, PRA eller retinopati. Det såg inte ut som någon av border colliens ärftliga ögonsjukdomar (satt på fel ställe) och troligtvis skulle det inte varit något bekymmer att para dem, men eftersom bägge visade på (om än olika) förändringar så diskuterade vi en massa och skippade planerna på att para Flynn & Fly.


Jag frågade självklart om pricken på något sätt kunde påverka Flynn själv, om det är något som påverkar hans syn "Han vet inte ens om att han har den" blev svaret och nej, det påverkar inte hans syn. För mig är självklart Flynns egen hälsa det absolut viktigaste så det svaret var i allafall hoppfullt!


I dagsläget kunde veterinärerna inte avgöra om förändringen är ärftlig eller ej. Jag frågade hur jag borde göra framåt med Flynn och fick rådet att spegla honom igen, det kommer jag också att göra om 6-12 månader för att kunna få ett säkrare besked på vad jag ska tro om detta.


Nu kommer bedömningen bara bli (detta är vad man kan fylla i på SKKS blanketter så de har standardformuleringar bara) "Diagnos: Katarakt, ej medfödd, partiell, cortex, punktformig. Grad: Lindrig. Visar symptom på Katarakt, ärftlighet kan för närvarande inte bedömas." På vallreg och i Hunddata kommer han stå som "katarakt ÖP". Om jag speglar om honom om 6-12 månader är det mycket möjligt att de då kommer att bedöma förändringen som "sannolikt ej ärftlig" -i så fall har han grönt ljus från rasklubbens sida för att användas i avel (finns välanvända hanhundar med den anmärkningen). Tills dess att jag fått ett klarare besked från veterinärerna kommer jag inte låna ut Flynn för avel utan den som är intresserad kommer få vänta tills Flynn är närmare tre år i så fall. Jag kommer sedan att spegla honom (oavsett om han används i avel eller ej) varje år för att själv vara på säkra sidan.


Det ironiska i allt sånt här är, att det är bara när man är nogrann och öppen som "fel" påträffas. Det riktigt skittråkiga är däremot att jag vet hur snabbt skitsnack och falska rykten sprids i hundvärlden. Jag tvekade därför länge kring hur jag skulle skriva om detta, men eftersom jag själv verkligen hoppas på en Flynn-avkomma om några år om rätt tik med rätt linjer och samma höga kvalité som Flynn i vallningen dyker upp, så valde jag att lägga ut allt i bloggen. Jag hoppas verkligen jag så småningom får ett bättre och tydligare besked.


Självklart känns diagnosen idag som ett väldigt hårt slag för mig. Jag har svårt att inte oroa mig, jag vet att jag är sådan som lätt målar upp "worst-case scenario" inte minst för att Flynn betyder så otroligt mycket för mig. Förnuftsmässigt inser jag att detta troligtvis är en ren bagatell, men vad hjärnan vet är inte samma sak som hjärtat känner. Så, just nu, trött, deppig, sliten och inför julen (som är en högtid som jag personligen tycker är jävligt jobbig) så ÄR detta nonsens jättestort och jättejobbigt för mig. Jag är övertygad om att det kommer kännas på ett helt annat sätt när det gått lite tid och i vår när Flynn bjuder mig på högtidsstunder i fårhagen kommer jag inte att "se" hans eventuella prick. Jag kommer att se en hund som blivit precis allt jag önskade mig och hoppades på när jag första gången såg honom och det är långt viktigare än en sketen diagnos. En hund full av tallang, vilja och samarbete.


That´s it. Nu ska vi ut på promenad.



Av Anna Larsson - 15 december 2011 15:28

Klickertränarkurs STEG 2:

Har du gått Canis KlickerTRÄNARkurs och vill nu fördjupa dig ytterligare? I så fall ska du satsa ett år på att utvecklas & ha kul ihop med din hund på klickertränarutbildning steg 2!

Kursen består av fyra träffar (sammanlagt 8 heldagar) spridda under 2012. Varje träff kommer att ha ett tema som vi fördjupar oss i:

1) TARGETING -hur använder du targeting effektivt, hur jobbar du med targetöverföring, olika typer av targets & i olika moment & olika grenar. Targeting är mkt mer än att bara trampa på en musmatta! :-)


 

2) SHEJPING -bli duktigare på att shejpa! Ni kommer att få syssla med olika shejpingutmaningar både inom trix, lydnadsmoment mm.


 

3) KEDJOR & ÖVERTRÄNING -bli duktigare på att länka ihop beteenden och få en massa tips på hur man vågar gå vidare & överträna / utmana hunden i träningen!


 

4) TAKE THE SHOW ON THE ROAD! -tävlingsträning oavsett vilken gren du kör! Vi jobbar med att prestera när det gäller, att prestera inför folk, ni får visa upp moment / program som ni arbetat med under kursens gång inför resten av gruppen mm.


    

Kursen kostar 10.000:- det finns möjlighet att betala 5000:- före första träffen o resterande 5000:- före tredje träffen. 

Kurserna startar i mars respektive april (en går på helger & en går på vardagar) 2012.   Anmälan på www.canis.se/sormland .

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards