Alla inlägg den 5 september 2011

Av Anna Larsson - 5 september 2011 14:51

I helgen var det IK I-tävlingar på Mörkö på Annelis besättning. Det var Mälarmården som stod som arrangörer och domare var Peter Nilsson. Det var allt som allt 40 startande och stor del av startfältet utgjordes av unga hundar. Det skulle första dagen visa sig att draget & de rätt bestämda tackorna ffa i en del djurgrupper, blev lite för mkt för dessa unga, orutinerade hundar. Framdrivningarna första dagen var det många som var helt av linjen och även under resten av banan kunde man se att djuren nog krävde mer rutin än vad flertalet av hundarna hade. Första dagen blev det också bara ett förstapris, det knep Sanna med Kep (halvbror till min Flynn, ur kullen innan honom) efter en mycket fin runda. Tvåa, och precis under 1:a poängsgränsen, blev Anneli och Ids med mkt snygg djurhantering! Dag två lades banan om så det värsta draget försvann och det blev bra för fåren i sig var utmaning nog och premierade bra hundar med bra djurhantering, precis som det ska vara! En finfin besättning att tävla på!


Jag var själv inte rätt fokuserad när jag skulle starta på lördagen och jag velade in i det sista om jag skulle skicka höger eller vänster. Valde till slut höger (där det starka draget var) men Flynn var inte bekväm idag i utgången, kom upp bakom djuren med mer ben än huvud och vi fick aldrig grepp om dem på ett bra sätt så framdrivningen var helt av. En grå pälstacka låg på och ville sticka/utmana ideligen.


Fösningen tog vi oss igenom (såg sen att vi fick 15 p på den, det kändes långt värre än det såg ut uppenbarligen)  men efter drivningen så kände jag att nej, nu har min unga hund tampats hela rundan igenom med denna tacka, risken är för stor att han tappar tålamodet och läxar upp henne (hade det varit jobb, hade han fått OK för att nypa henne i nosen för det var vad han ville) eller att han lär sig något annat dumt eller känner att han inte orkar med henne på ett bra sätt om vi ska genomföra delning & fålla efter en sån dålig start. Så jag valde att samla ihop djuren, lugna ner allt och när Flynn kände att "nu är allt under kontroll" så sa jag till domaren att "nu bryter jag för tackan och hunden har bägge fått nog av varandra för idag". Jag har så svårt för att "ge upp" men ska verkligen försöka tänka långsiktigt, det är inte här & nu det gäller utan vad han får för erfarenheter inför framtiden. Domaren höll med mig och jag fick kommentaren "Bra förare med bra förutseende, föredömligt." och det var ju alltid lite plåster på såren. Även mina vallhundskompisar som såg rundan tyckte att jag agerat klokt men å, så retligt det är att gå av! Där behöver jag bli duktigare på att släppa det som varit och snabbt tänka framåt på nästa start. (TACK till alla er som peppade!)


Dag två hade jag hittat tillbaka till rätt fokus, rätt avslappnade attityd innan och äntligen prick den känslan inför starten som jag vill ha (saknade den verkligen dagen innan), vi laddade som vi ska göra med att mysa ihop och inna jag gick fram till stolpen visste jag att idag skulle de få se ett helt annat Team Flynn!


Jag skickade vänster, Flynn gjorde en kalasfin utgång (20p) och ett mycket bra upptag (10p) och sen en efter sin rutin & förhållandena finfin framdrivning (14p) så 44p i hämtet och en helt annan attityd hos både förare, hund & får.


Fösningen var jag grymt nöjd med, han var på benen, gick stadigt & coolt och var så styrbar, vi fick 17p. Drivningen hade vi en liten miss precis i början men sen spikrakt så 9p där. Så var det dags för delningen... Flera hade haft svårt att dela och det hade inte blivit lättare under dagen precis. Jag försökte se vilka djur som ville gå ihop men de var som en enda massa, så jag gick över till det som Flynn gör så bra -flyttade honom små bitar, han var med och på hugget och jag kunde använda hans och mina rörelser samtidigt för att skapa luckan. Liten lucka men in kom han och yes 10p på delningen! Hopsamlingen och vägen till fållan blev kalas och med rätt flank och sen rätt attityd framåt så var de vips inne. 10p!


Så, allt som allt fick vi åter igen 90p och på det blev vi tvåa!!! Wow!!! Var så lycklig & stolt över vår runda när jag gick av!!! "Bra samarbete mellan förare och hund, trevlig unghund!" blev kommentaren. Vann gjorde Annica med finfina Cream på 92p och trea Sven med Tim på 89p, det var de enda tre förstaprisen den dagen så även med ombyggd bana var det rätt svårt att få till en riktigt bra runda.


Nu ska vi suga på den här karamellen och sen börja ladda inför de kommande tävlingarna senare i höst.

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards