Alla inlägg den 8 september 2011

Av Anna Larsson - 8 september 2011 20:31

Igår var det dags för Flynn att få en ny erfarenhet, nämligen att testa dubbelhämt. Övningen var egentligen till för Ids (som vi hoppas ska tävla på FårforCup) och för Fog, men jag kunde inte låta bli att köra den med Flynn också. Vi tog och delade Annelis tackor & lamm i två grupper (blev runt 35 djur i varje grupp) och städde ut med varsin hund. För Ids utnyttjade vi hela fältet så han fick rejäl längd på hämten, men Flynn fick göra övningen på kortare avstånd, kanske 100 m ca och flockarna stod kanske 100 m ifrån varandra parallellt.


Jag skickade först på den vänstra flocken (vänsterutgång),och efter att Flynn drivit fram dem ca 2/3-delar stoppade jag honom, flankerade ut honom långt åt vänster "ovanför & förbi" den flocken han jobbade på, la honom ner, gav honom kommandot "Look!" och gick samtidigt upp mot honom riktad mot den nya flocken. När jag fick honom att vända, sändes han sedan ut på en högerutgång för att hämta hem den andra flocken. När andra flocken kommit nästan fram till den första, flankade jag honom höger runt den flock han jobbade på (så att han kom in emellan flockarna) och så fick han ett nytt look back för att slå tillbaka på den gamla flocken. Det sista var självklart bara för att få in dels att han ska släppa och slå ut i framdrivningen, dels få en ny chans att repetera look back. På tävling så hade ju flockarna istället drivits ihop.


Jag gjorde två sånna övningar, så sammanlagt fyra look back och sex utgångar & upptag. Alla upptagen var kalasfina och trots att vi bara har jobbat mycket lite på större flockar skötte han sig strålande i framdrivningarna! Jag kunde inte vara mera nöjd! Lite mera övning så tror jag snart att jag kan få honom att ta look back på avstånd ifrån mig (nu första gången var ju allt mkt nära).


Det är en fröjd att ha en hund som både är begåvad, cool och samarbetsvillig på samma gång! Nu väntar vi på resultatet på Flynns & Race HD-röntgen och jag hoppas så att bägge grabbarna ska visa sig ha bra höfter. Om det är någon hund som skulle kunna få mig att vilja bli uppfödare, så är det Flynn.   


Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards