Alla inlägg den 6 januari 2012

Av Anna Larsson - 6 januari 2012 21:42

Bra start på året så här långt vad gäller hundträningen! Det milda eller åtminstone snöfattiga vädret har hållit i sig och det underlättar onekligen träningen. Men man kan ju behöva träna på nya platser och i nya miljöer också, så i onsdags åkte jag och Ann-Sofie till ett ridhus utanför Södertälje (faktiskt nästan granne med mitt gamla hus i Viksberg!) och tränade i 1,5 timme. Jag körde lydnad med Flynn (och lite rallylydnad på slutet) och lite rally med Fonzie, Ann-Sofie körde lydnad och freestyle med sin Eddie. Jag körde i genom de flesta av klass II-momenten med Flynn och det är mycket som börjar kännas riktigt fint. Vi får se när det blir debut i den klassen. Fonzie tyckte som vanligt att det var mycket mer upphetsande och svårare när han hamnar i en ny miljö, då återfaller han till att överarbeta allt och då vill han slänga in sättanden och smeta sig runt mig. Jaja, någon ska ju ha det problemet också :-)


Igår var jag ute och spårade med både Flynn (som gick ett 800m 4 timmar gammalt spår på hårdfrusen stubbåker), Fonzie och Arvid. Härligt att kunna spåra i januari!


Idag var det vallhundsträff för medlemmarna i Sörmlands VK, vi träffades hemma hos Anneli, vallade, grillade korv och pratade hund. Himla trevligt! Flynn och jag fokuserade på hämt och fråndrivningar, hämten kändes riktigt finfina, gillade inte minst de där jag valt att ställa upp fåren tight men han ändå inte störde dem när han snabbt tog sig förbi dem och upptagen kändes väldigt fina. Testade dubbelhämt sista passet, Flynn hade glömt bort LOOK BACK men det är kanske inte så konstigt, han fick prova det vid något tillfälle i somras och inget sedan dess tror jag... Men när han väl fattat att det fanns fler får han skulle titta efter så var han hur fin som helst i bägge utgångarna. Duktig pojk!


 


I morgon startar en fortsättningskurs i tävlingslydnad, ska bli kul att se de ekipagen igen! På tal om tävlingslydnad har jag nu en plats kvar på elitsatsningen i lydnad, det går bra att gå den kursen även med en valp, det enda man behöver ha är ambitioner och vilja! :-)

Jag har också platser kvar på den kommande valpkursen. Den kommer att starta i månadsskiftet januari/februari!

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards