Alla inlägg den 16 januari 2012

Av Anna Larsson - 16 januari 2012 13:50

Har du tillgång till en eller flera "olydiga" hundar kan du lätt arrangera bra störningar för platsliggningsträningen även om du övar ensam i hemmets "lugna" vrå! Har du -till skillnad från oss- bara tysta & väluppfostrade hundar, kan du ju kolla om du kan låna in grannens ;-) Så här gjorde jag idag för att få platsliggningsträningen hemma mera stökig:


Först övertygade jag Arvid & Fog om att det skulle bli promenad (mycket enkelt = jag tog helt enkelt upp ett koppel i handen!), sen släppte jag ut Arvid på tomten väl medveten om att hans tålamod skulle tryta fort om jag inte följde med ut (nu när det såg ut som promenad, annars kan han roa sig på tomten på egen hand). Mkt riktigt började han hoppa mot dörren och skälla efter en stund. Fog satte jag ett koppel på och sedan fäste jag det kopplet i en möbel. Fog har som bekant ingen hyfs alls (husses hund haha!), så han gjorde precis det jag hoppades på -protesterade mot att den "utlovade" promenaden tycktes utebil genom att studsa, skälla och fara. Då tog jag Flynn, placerade oss ca 1 meter från den plats som Fog kunde nå som längst med kopplet, och kommanderade Flynn att ligga plats där och sen gick jag bort till andra änden av rummet. Avståndet inne den här gången blev ju inte så stort, men störningen var desto större! Flynn såg mkt skeptisk ut när vi skulle ställa upp bredvid den stökiga Fog men så fort han fått signal för att lägga sig så skötte han sig sedan exemplariskt och ignorerade Fog totalt.


På det sättet fick jag til störningen av en hund som kunde låta, flytta sig, vara stökig etc men utan att komma fram till Flynn och ffa -utan att jag var inblandad i träningen! Annars ser man ju mkt störningsträning med att föraren leker med en annan hund, eller kallar in den etc, men jag tror att en del hundar snabbt ser även sådant som ett omvänt lockande och genomskådar det -just för att föraren är inblandad! Jag ville kunna stå på avstånd och vara helt tävlingsmässig och få totalt oförutsägbara förändringar under träningspasset både för mig & Flynn (Fog sitter, ligger, studsar, kliar sig, piper, ligger still & tyst ett tag, nosar upp en godis etc etc).


Jag testade efter en stund att kasta godisar på håll till Fog, det var ingen störning för Flynn (åter igen -sånt tror jag de snabbt känner igen som en variant av omvänt lockande) men jag tänkte att det kunde få Fog att börja nosa runt etc -men det komiska var att efter första kastet så gick den stökige Fog in i "träningsmodus" och blev istället liggande still han också! Helt misslyckat som störning betraktat alltså! :-) Jag hade nog kunnat slängt till honom en pipleksak istället tänker jag nu i efterhand och låtit honom röja med den, det hade kanske funkat.


Jag är mkt nöjd med hur träningen funkade och ska klura hur man kan jobba vidare på det. Så, har du en "ouppfostrad" hund så har du nu inte en jobbig hund utan världens tillgång till störningsträning! Lycka till!


PS Fog var lugn och avslappnad i slutet av träningen så nej, jag tror inte han tog skada av passet han heller ;-) DS

Av Anna Larsson - 16 januari 2012 09:21

Vill du träna intensivt ihop med din hund i tre dagar för att få en ordentlig knuff framåt!? Då ska du spana in vårens olika läger hos Canis Hundskola avdelning Sörmland! Jag planerar att hålla både valpläger, agilityläger och tävlingslydnadsläger i vår! Här nedan hittar du mer info om lägren, anmälan görs som vanligt via www.canis.se/sormland eller klicka på rubriken för det läger du är intresserad av så kommer du direkt till respektive lägers anmälningsformulär!


AGILITYLÄGER:

Det här är kursen för dig som är intresserad av agility och som vill träna intensivt under tre dagar och utvecklas ihop med din hund! Kursen är öppen både för nybörjare och de som redan är igång & tävlar och övningarna läggs upp individuellt utifrån den nivå du & din hund är på idag.


Beroende på dina förkunskaper sysslar vi med både grundfärdigheter, hinderinlärning och handling. Teori och praktisk träning varvas.


Kursen går från 10:00-16:00 följande dagar: 8-10/5 (tisdag -torsdag)

 

VALPLÄGER FÖR TÄVLINGSINTRESSERADE:


Den här kursen riktar sig till dig som har ambitioner att tävla med din valp! Vi kommer därför att lägga fokus på att utveckla de grunder du behöver oavsett om din valp är en blivande stjärna i lydnad, bruks eller agility!


Vi arbetar med att utveckla belöningar, göra valparna shapingkloka, träna kroppskontroll, självbehärskning mm. Utöver det får du som deltagare välja individuella grundfärdigheter och övningar som du vill arbeta med under kursen utifrån om du vill satsa på bruks/lydnad/agility framöver. Vi blandar teori & praktik.


Kursen pågår från 10:00-16:00 4-6/6


OBS! Detta är en utvecklingskurs för valpar, din hund bör därför inte vara äldre än max 12 månader vid kursstart! Det går däremot mycket bra att gå kursen med riktigt små valpar!


TÄVLINGSLYDNADSLÄGER:

 

Ett läger för dig som vill jobba med tävlingslydnad med klickerträning oavsett vilken nivå du & din hund är på idag.


Vi tittar på vilka grundfärdigheter som behövs för tävlingslydnaden, hur man går vidare till delmoment & momentträning och hur man kedjar samman kunskaperna. Kursen passar både dig som har en ung hund som du precis börjat träna med, och dig som har en hund som du redan kommit uppåt i klasserna med. Vi lägger upp övningarna och väljer moment utifrån dina önskemål & behov.


Kursen sträcker sig över tre dagar, 10:00-16:00 varje dag, och är öppen för alla hundar, oavsett ålder och ras, som vill träna tävlingsinriktat.


Datum: 19-21/6 klockan 10:00-16:00.






 

 




Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards