Alla inlägg den 23 januari 2012

Av Anna Larsson - 23 januari 2012 10:55

I helgen åkte jag & Krille till Fjugesta för att träna tillsammans med Thomas. Vi hade en otrolig tur med vädret med tanke på att det är januari och att de hade hotat med snö. Nu kom det bara lite snö på söndagen och temperatur- och underlagsmässigt var det hur bra förhållanden som helst, ingen is och halka på det stora fältet vi tränade på. Lyxigt! Januari har hitills varit ovanligt bra vad gäller träningsmöjligheter, det enda trista är att min bil är inlämnad på verkstad och jag har efter en vecka ännu inte fått tillbaka den... vet inte hur länge det kommer att dröja. Så just nu är jag strandsatt om inte Krille är ledig så vi kan ta hans bil.


Flynn fick ett par pass med långa fösningar & fråndrivningar med fokus på att han själv ska hålla linjen oavsett vilket tempo jag ber om. Han har en mycket bra förmåga att greppa och styra djur men jag kan se att det är svårare om jag ber honom jobba i ett lite högre tempo än det han tycker är optimalt. Jag jobbade med att växla mellan "bara jogga efter dem" och "puscha på dem mer" och sen "bromsa ner dem". Mitt mål är att han ska driva med samma bra grepp oavsett vilken hastighet jag ber honom om så småningom, och att han ska kunna växla mellan "bara jogga ikapp dem" (följa får) och "tryck på dem" respektive "bromsa dem" (själv sätta tempot på fåren).


Mesta träningen låg dock på hämten nu när vi hade utrymme och bra fält med flera olika kullar så att man kan utnyttja terrängen till att knixa med utgångarna och för att få fåren osynliga på olika (eller hela) delen av utgången/framdrivningen. Vi hade hälften av fåren i fålla så vi kunde testa att laborera med att skicka på olika djur och att släppa djur och att lära sig gå förbi infållade djur etc. Roligt & kreativt!


Flynn fick öva sig på många hämt där han inte kunde se fåren förrän i slutet av utgången och de tre sista hämten på söndagen var jag så nöjd med. Hämten var då kanske nästan 300m och Flynn såg inte djuren förrän sista biten av utgången. Jag kunde bara se delar av utgången och inte se första tredjedelan av framdrivningen. Spännande, svårt och utmanande! Fick öva på att 1:a gången stoppa & blåsa ut honom en gång, vilket han (fortfarande utan att se några djur) tog jättebra, det hämtet splittrade sig fåren första biten på framdrivningen (den jag inte såg) när de skulle på skrå upp för en rätt kraftig kulle med drag åt sidan (där fållan med de andra var), han tappade två men då fick jag istället öva på att skicka honom på loook back vilket han nu tog på längre håll ifrån mig än han klarat innan, bra! Andra hämtet gick utgången finfint, ett får smet en bit på framdrivningen (ihop igen sen) men bra jobbat i övrigt.


Tredje hämtet bytte jag till vänsterutgång, det gav helt andra terrängutmaningar och framför allt att Flynn försvann ur synhåll för mig tidigt i utgången och sedan skulle jag inte se honom igen förrän han var nästan uppe i upptaget. På vägen där jag inte såg, var han tvungen att springa förbi fållan med de andra fåren i! Jag gjorde som så att jag chansade och blåste ett par vänstervisslor till under den tiden Flynn var ur sikte, Krille som såg hela den sträckan från sin position berättade sen att Flynn varit påväg ner mot fållan men självmant tänkt till och i en enda rörelse slagit ut vidare igen och letat sig bort till rätt djurgrupp. Den framdrivningen tappade vi inga får på heller och jag var såååå nöjd med hur "lille" Flynn tänkt & löst och utvecklats under de olika utmaningarna jag gett honom!


Krille körde Race & Fog och ffa Race utvecklades mkt bra under de två dagarna. Krille övade långa fråndrivningar, mycket hämt, en del look back, delningar mm. Mycket nyttig träning & bra pass för Race!


Jag han också med att träna lydnad ett pass per dag i ridhuset vid lunchtid. Flynn fick på lördagen öva platsliggning, fjärr (första med person stående bakom honom), rutan (som denna dag var superfin). Fonzie fick öva lite freestylerörelser. På söndagen körde jag igenom klass II med Thomas som tävlingsledare (men belönade efter momenten) men det var efter hämtträningen som jag beskrivit ovan och jag kunde se att Flynn var trött. Fria följet, läggandet, inkallningen, apporteringen och hopp-sitt var riktigt bra men idag strulade rutan och fjärren och det är ju avslöjande när hunden är trött att det de egentligen inte kan bra nog fallerar lätt då! Där får vi öva vidare helt enkelt.


Mycket nöjd med träningen i helgen, fick testa nya svåra saker, utmaningarna gav bra lärdomar och mer att tänka på och idéer till fortsatt träning både i vallningen och lydnaden. Nu hoppas jag att snön som hade kommit här hemma är den enda som tänker komma och att det ska gå bra att träna under resten av januari också.

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards