Alla inlägg den 25 maj 2012

Av Anna Larsson - 25 maj 2012 11:22

Nu har vi lite drygt tre veckor på oss att hinna träna in momenten som tillkommer i mästarklassen i rallylydnaden, målet är att vi ska tävla den 16/6. Vi får se hur långt vi hinner tills dess!


De moment jag valt att fokusera på den här veckan är sändandet till konen, sidbyten bakom mig, ställande under gång + gå runt, backa ifrån mig, stå vid min sida/framför mig 1,5 minut och så repeterar vi "helt om ifrån varandra" från avancerade klasen.


Jag har filmat en del av träningen, tyvärr fortsätter kameran att ibland mitt i filmen bara visa flimmer så man vet aldrig förräns allt är klart vad av träningspassen som kommit med... Frustrerande men bättre än att inte få något alls filmat.


Så här såg en del av träningen på sändandet till konen ut i tisdags:



Momentet ska bli att hunden under rörelse skickas framåt till konen (ca 2 m bort), där ska den stanna inom en halvmeter från konen, föraren ska gå upp och hämta den stillastående hunden och dirigera in den på valfritt sätt till sidan och så fortsätter man framåt.


Jag har också börjat med sidbytena bakom. De ska senare ske under rörelse men jag börjar med dem stillastående. Kallar dem för "behinde" och "rumpa" :-) Här är en film på den träningen och en övning med konskick som jag gjorde idag: en fyrkant av koner så han måste leta ny kon + inte tjuva :-) Fonz har svårare att gå ut från höger än från vänster, det behöver vi öva mer på.



Sen övade vi ställande under gång, gå runt. Hunden ska ställas under gång och föraren ska gå ett varv runt den helt enkelt. Körde det både på vänster och höger sida, han är tveksammare på höger så åter igen -mer högerträning!



Sista filmen är från träningen på "helt om, vänd ifrån varandra". Där fick jag bara med övningarna på vänster sida innan kameran la av men vi gör samma sak på höger. Jag har både handtecken och ord på de snurrarna men målet är att han sen ska gå bara på ord för då kan vi ha dem i heelworken när det blir dags att återuppta den grenen igen.



Bara att träna vidare :-) Vi får se om vi kan hålla vår deadline.

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards