Direktlänk till inlägg 16 september 2011

Fungerar det på riktigt? Om inte, vad är det då för vallning?

Av Anna Larsson - 16 september 2011 07:14

Titt som tätt när jag läser på olika forum, dyker det upp frågor och diskussioner kring vallning och olika vallhundsraser. Inte helt sällan ser man uttryck som "ska inte valla som en BC" och att man letar instruktörer som förstår sig på hur den udda rasen XX ska valla och tränas. Eller att man vill ha rasspecifika prov utifrån rasens unika arbetssätt eftersom det tydligen är för svårt/fel för XX att gå ett vanligt VP (vallhundsprov). Jag brukar bli allt mer konfunderad en bit in i texterna. Jag trodde nämligen att vi hade hunden som hjälp för att sköta djuren, inte att skötseln av djuren skulle ändras utifrån hundens ras!? Det hade varit mer rimligt att ställa frågan -kräver det här djurslaget, den här rasen av får eller nöt, en viss typ av hund, snarare än att utgå från en hundras och sedan försöka skräddarsy någon slags "vallning" till hunden.


  Vi använder inte border collies för att de är "vackra" utan för att de fungerar.


Jag vet inte vad dessa som vill ha rasspecifika prov anser vara för svårt eller onödigt i de prov och tävlingar som vi har inom Svak, men jag kan istället beskriva vad jag och två vänner gjorde i onsdags:


Det var dags för blodprovstagning & träckprover på Annelis djur. Jag kom först till hagen så jag tog ut Flynn och samlade ihop djuren. Det innebar att få ihop ca 80 djur (tackor & lamm) som var spridda över en stor yta (fältet fåren går på är kanske 6-700 meter långt?). När Flynn samlat fåren, skulle de flyttas till en hanteringsanläggning i bortre änden av hagen, enklaste sättet att lösa det var att låta honom fösa dem långt framför mig, det av mig bra överblick och är betydligt trevligare för en själv än att gå framför en stor djurflock tycker jag. När vi kommit dit hade Kicki & Anneli också anslutit, de hade tidigare hämtat Annelis tre baggar från en annan hage så veterinären skulle slippa åka runt vid provtagningen. Alla fåren fållades in i den stora hanteringsanläggningen (en oval stor fålla som sedan övergår i en "ränna" med tre fållor i som djuren slussas frammåt genom, grupp för grupp.


  Ids i vintras, han & Anneli har inne i fårhuset delat av o sorterat ut ett gäng ungtackor som Ids sedan tar ut utanför stallet för att jag & Flynn ska få träna.

 

Veterinären kom, han & Anneli sysslade med provtagningen i den sista fållan och jag och Kicki sorteradeoch flyttade fram får så det hela tiden fanns nya färdiga grupper i de tre fållorna. Annelis hund Ids släpptes in i den stora uppsamlingsfållan och där skötte han sig sedan helt och hållet på egen hand under den timme som arbetet tog, han puttade utan kommandon på fåren när vi behövde få fram fler djur men höll sig så snart det var paus stilla och kopplade av i bakgrunden. Kickis hund Lexi låg utanför sorteringsanläggningen och var redo att fånga in eventuella djur som försökte smita. När proven var klara, släpptes fåren ut igen och strosade på egen hand ut i hagen igen.


Provtagningen rullade på bra, fram till en av de sista tackorna, där det efter att provet tagits och tackan släppts ut, plötsligt uppstod en tveksamhet om de sett rätt nummer på öronmärkningen. Tackan hade då ensam hunnit kanske 50-60 meter bort och var raskt på väg mot de andra fåren som betade ytterligare ca 100 meter längre ner i hagen. Fort som tusan skickade Kicki sin hund Lexi att stoppa den enskilda tackan och han lyckades hålla den så länge så Kicki kunde hinna fram och se öronmärkningen och så var det frågetecknet utrett! Hade inte hunden kunnat singla & låsa ett enda djur (som verkligen ville till sina kompisar!) hade vi haft ett tidsödande jobb framför oss att få fatt på rätt tacka i den stora flocken!


  Flynns mamma Jill, en klippa på att fånga upp och hålla enskilda djur! Här 10 år gammal och fortfarande i arbete!


När all provtagning var klar och samtliga får utsläppta i hagen igen, skulle de tre baggarna hämtas in för att åter flyttas till sin egen hage. Anneli skickade ut Ids som hämtade hela flocken och så sorterade hon med hjälp av sin hund ut de tre baggarna från de övriga 80 djuren. Ids höll baggarna och Lexi drev iväg resten av fåren. Sedan lastades baggarna upp i fårsläpet av hundarna och vips var allt klart.


Även under det här lilla rutinjobbet, behövde vi hundar som kunde hämta och samla djur, flytta en större flock, fålla in dem, sköta sig lugnt & klokt och självständigt i närarbete, kunna dela, singla och hjälpa till vid sortering och lastning. Hundarna var helt klart en förutsättning för att undersökningen skulle löpa smidigt och med minimal stress i hanteringen av djuren och det de utförde var praktiska moment som, i standardiserad form, alla ingår i de prov och tävlingar som finns inom Svak!


Vilket av alla dessa moment behöver man INTE att en vallhund klarar av? Vilken av dessa kvalitéer kan man plocka bort och ändå påstå att det är vallhundar man har i snöret? Det undrar jag över idag.


 Fog får här illustrera nyttan av att ha en vallhund. Hämtar in får på Gessie strandängar i Skåne förra sommaren.

 

Flynns syster Kate får illustrera träningen av en ung hund i att singla, en kunskap som kommer behövas i det framtida praktiska arbetet med fåren.

 

 
 
Micki

Micki

16 september 2011 09:23

Suveränt skrivet Anna.
Helt klockrent. 10 - 0 till dig o våra BC ;)

http://mickisbc.wordpress.com

 
Elisabeth

Elisabeth

16 september 2011 09:33

Så bra skrivet!!

http://vallhundarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Pernilla & Hedda

16 september 2011 09:51

Bra skrivet!
Fast man vågar ju knappt yppa att man håller med, för då kallas man "ras-fascist" ;)

 
Susanna Ljunggren

Susanna Ljunggren

16 september 2011 10:41

Fantastiskt bra skrivet och tänkvärt! Och jag håller med till hundra procent, det är arbetsuppgiften som avgör om hunden lämpar sig, oavsett ras. Man köper inte en trädgårdsgräsklippare om man behöver slå 50 ha vall.

http://www.krissebygard.se

 
Tina

Tina

16 september 2011 10:51

Kan inte så mycket om vallning men det låter lika märkligt som att man skulle anpassa retrieverproven efter ras vilket säkert funderas över ute i stugorna.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Lojs

16 september 2011 11:00

Det finns ju grader med.
Visst, den här sortens jobb kräver en viss hund, men det finns ju en hel del enklare vardagsarbeten med. När jag jobbade på mjölkgård för ett gäng år sedan så hade jag min terv med mig ibland och hon hjälpte till att ta djuren in och ut ur hagen, och att få ut djur ur mjölkgropen.
Hon var väldigt beroende av mig och mina kommandon, och drev för det mesta bara djuren framför mig. Men grejen är ju att hon underlättade min vardag med djuren, sparade tid och motion för mig. ;)(Dvs jag slapp gå och plocka med mig varenda slöko som låg och päste i ett hörn av hagen, jag slapp klättra upp ur mjölkgropen för att köra ut djuren som stod där och slöade och blockerade för de som kom sedan och jag slapp gå fram och tillbaka efter hela kogänget när de skulle in.)

Sedan har jag ingen stor åsikt om ändrade vallhundsprov osv, men i alla fall anlagsprov för olika raser tror jag är väldigt bra ur flera olika aspekter.

 
Ingen bild

Maja

16 september 2011 11:04

Bra funderaringar som inte bara du (BC ägare) har. Jag har själv en vallhund av ras XX och inom rasen är det stora diskutsioner och delade åsikter om just detta!

Många anser som du skriver att rasen vallar på ett visst sätt och att de prov som SVAK har inte är lämade på dessa hundar.

Däremot anser många precis som jag att det är ett jobba som skall utföras och detta innehåller olika faktorer som hunden måste klara av, däribland samla, hålla och förflytta.

Hundar har olika stilar och det gäller alla raser men det får inte gå ut över boskapen, de får aldrig skadas, stressas eller jagas.

Jag förstår din undran över folks tankar kring vallning. Själv har jag gått för många olika instruktörer, både för XX instruktörer och instruktörer för SVAK som aldrig sett min ras valla. Jag tror nämligen på att hitta en instruktör som är kunnig och kan se individen och inte som du säger anpassa boskapen efter hunden, det vore ju vansinnigt!

 
Ingen bild

Maja

16 september 2011 11:07

Alltså jag menar inte att det är du som säger dessa saker utan du har skrivit om de, som andra har uttryckt det.

 
Jonna

Jonna

16 september 2011 12:00

Jag både håller med och inte håller med :) Självklart måste man se till vilken hund man har i snöret och inse att alla raser inte passar till alla sorters jobb inom vallning. Att anpassa ett test tycker jag också är löjligt, det viktiga är väl att hunden fungerar i arbete!

MEN jag tycker också att det är fel att många BC-ägare (säkert andra andra också) ser så nedlåtande på andra vallande raser. Bara för att det inte är en BC betyder det inte att den rasen inte kan göra ett jäkligt bra jobb!

Vet inte hur många gånger jag har fått höra att de lapska vallhundarna (som jag äger 2 individer av)inte är några "riktiga" vallhundar... bara för att de kanske inte fungerar på får på små ytor! Det är ju inte vad de är avlade för heller så det är kanske inte så konstigt :) Om du däremot tar en stor renhjord på uppemot 5-600 djur ute på kalfjället så blir det en helt annan sak!

Så, det gäller väl att kunna se vad ens ras är avlad för och hur det är meningen att den ska fungera i djurhantering och sedan utgå ifrån det.

http://www.breakingtherules.se

 
Åsa

Åsa

16 september 2011 12:06

Har själv inte vallat, men gjort anlagstesten på våra kelpar. Kan alltså inte mycket om olika raser och vallning, men har ju både sett och hört att många vallraser börjar tappa egenskaperna och kan specifika anlagstest få fler, både hundägare och uppfödare, att börja intressera sig för vallning med dessa raser tror jag det är en vinst för rasen som sådan. Det är ju i mångt och mycket samma typer av egenskaper man eftersträvar hos en lydnads eller agilityhund, kvick, lyhörd, sammarbetsvillig. Däremot behöver man väl inte ändra proven, utan vill man tävla kan man väl lära sin individ det den behöver och går inte det, ja då höll den väl inte måttet för just tävlingsvallning, precis som vissa individer inte håller måttet för att tävla lydnad eller agility på högsta nivå.
Sen är det en annan diskusion att vissa instruktörer inte tar annat än bc på kurs... och det är en väldigt tråkig inställning tycker jag. Fråga mig inte vilka för det vet jag inte, utan har bara hört vänner som fått leta rätt regält för att finna en kurs att gå med ras XX

http://www.soltorp.com

 
Maria D

Maria D

16 september 2011 12:31

Är inte längre varken får eller BC-ägare, men har varit och dessutom varit gift med en vallhundsinstruktör (SVAKS instruktör). Jag har dessutom tävlat VP och ÖK med BC och Australian Kelpie. Påstår inte att jag är expert men hyffsat insatt.

Jag håller inte med dig fullt ut. Det gamla VP (som dessutom var prov med instruktion, domaren kunde bryta, säga till föraren vad den gjorde fel och man fick sedan göra om) tycker jag att alla hundar som ska kallas vallhundar ska klara, men sedan man ändrade hämtningen och la till fösningen ändrade man förutsättningar för vissa raser att klara ett VP. Tag en västgötaspets t ex, för den är det inte naturligt att fösa ett gäng får framåt genom grindar. Att däremot mota upp mjölkkor på benen, eller se till att de tar ut huvudet från foderbordet fixar de galant.

Det finns ingen ras som är lika bra på att valla som BC eller Working Kelpie, att påstå annat är att ljuga, men jag har också sätt så många exempel på att dessa raser börjar bli svåra för bönder att hantera, det krävs helt enkelt att man har lite talang för att träna hund för att klara av dem. För dessa bönder kan rasen XX vara ett bättre alternativ än en BC som går dem ur händerna.

Har ett exempel ur verkligheten, en bonde som absolut inte hade någon hundkänsla,kom till mitt ex på kurs. Här hade man köpt en färdig hund med gk VP. Det var en tik på ca 2 år med oerhörd kapacitet och de hade betalat ganska mycket för henne. Problemet var bara att när den nya ägaren försökte valla med henne var all lydnad borta och hon ägnade sig åt att spränga flockar, jaga djur mm, de hade ingen som helst nytta av henne! Tvärt om, så fort de skulle hantera djuren band de fast henne. Om jag eller exet tog henne gick hon som en klocka. Denna bonde köpte sedan en hund av ras XX, nu fick han en hund som han hade lite hjälp av. Hunden var naturligtvis oerhört mycket sämre än den BC han hade haft, men denna hund klarade han av och fick hjälp av i det dagliga arbetet.

http://www.meringa.se

 
Anna Larsson

Anna Larsson

16 september 2011 12:35

Jag säger ingenstans att inte andra raser kan valla/användas i arbete! Men jag tycker det är mycket märkligt om en ras ska kallas för vallhund (och man inom rasen ska låtsas att vallegenskaperna är viktiga) och samtidigt anser man i den rasen att ett VP är för svårt/är "border collie anpassat". Inget av de vi gjorde i onsdags var anpassat efter hundarna, de fick jobba utifrån de förutsättningar som fåren, marken, den tid vi hade att tillgå och veterinärens önskemål gav! Vi hade ju behövt göra samma saker, lösa samma uppgifter, även om vi stått utan hundar (oh my vilken tid det skulle tagit...).

Jonna, renvallning har jag ingen erfarenhet av, men om hundarna ska kunna fungera i riktigt arbete, tror jag knappast att folk vill ha något lättare än ett VP som garanti för arbetskapacitet, snarare tvärt om. (Dessutom lär det finnas skickliga renvallare både inom BC & working kelipe så uppenbarligen fungerar aveln inom dessa raser hyfsat även för det arbetet)

Ifall rasklubbar tar fram SVÅRARE prov, det vore en helt annan sak! Men det jag sett på hemsidor & i debatter är snarare att man strävar mot precis motsatt riktning... för att det är viktigare med en titel, än om hunden kan användas på riktigt.

Vem vill inte kunna göra MINST det som jag skrev om liksom? Och då skrapade vi ändå bara på ytan av vad en riktigt bra vallhund kan vara behjälplig till.

http://www.3vallare.se

 
Ingen bild

Maja

16 september 2011 14:08

Där sa du något viktigt Anna Larsson "Ifall rasklubbar tar fram SVÅRARE prov, det vore en helt annan sak!". Jag har också fått uppfattningen om att proven ska anpassa efter hur rasen vallar idag snarare än att ta fram individer med starkt vallanlag och på så sätt utveckla rasen.

Jag har själv ingen BC men vänner som har det och även gått för instruktrörer som säger att BC har gjort enorma framsteg bara från 70-talet.

Frågan är hur resten av vallhundsraserna ska kunna få samma utveckling om man vill förenkla proven? Nu är väl även BC den ända ras som har VP som krav för registrering, eller har WK det med?

 
Ingerid

Ingerid

16 september 2011 14:43

Jeg kjenner ikke diskusjonen, men synes det er interessant, det du skriver. Bra, Anna, at du tør å ta tak i betente temaer.

Tanken som slår meg er at enhver anlagsprøve/gjeterhundprøve rett og slett bør speile den jobben som hunden er ment å gjøre best mulig? Og absolutt, skal man gjete sau, bør vel en gjeterhundprøve teste hvor god hunden faktisk er til det - praktisk arbeid med sau.

Men hvis man skal gjete reinsdyr ser jo jobben litt annerledes ut, og da gir det kanskje mening om eventuelle tester ser annerledes ut også? Hva jeg forstår handler reingjeting i stor grad om å drive store flokker i samme retning langsomt. Springe i tungt terreng time etter time etter time, mens man skjeller. De moderne samene bruker blant annet lapsk vallhund sittende bak på scooter, som skal bjeffe hele tiden, men ved hjelp av scooteren kan hunden dekke et større område enn om den springer selv...

http://ingerid.no

 
Sandra & Keep

Sandra & Keep

16 september 2011 22:15

Mycket bra skrivet!

http://www.keepiteasy.se

 
Ingen bild

Emelie (xofme)

19 september 2011 09:12

Hej.

Jag håller med om att proven inte ska göras enklare, eftersom att det inte egentligen finns något behov av att göra det enklare. Lite som att man skulle göra skyddet enklare för att andra raser än de som har det "i sig" ska kunna köra...

Däremot vet jag att många (alla fall innom aussies) söker upp folk som har vallat med just aussies för att de inte vallar som en BC, alltså kroppshållning sätt mot djuren osv är olika. Och de ska inte valla som en BC. Däremot ska de ju FUNGERA att valla med, och hjälpa till på ex det sätt du beskriver i texten.


Tror att ofta missförstås det att bara för att man vill ha en tränare som fattar sig på rasen så skulle man vilja ändra förhållandena och göra det enklare. Det vill jag inte, däremot vill jag ha en tränare som fattar varför hunden gör som den gör, har förståelse för hur rasen är och fungerar i stort.

Mvh Emelie

 
Ingen bild

Anna

19 september 2011 15:07

Alla border collies vallar inte likadant, och working kelipes vallar ofta med mkt lite eye, så jag tror nog de flesta instruktörer har sett hundar som är mer av kroppsvallartyp också. Sedan är det säkert bra (och trevligt) om instruktören sett fler raser, men det som är viktigast är nog kompetensen i att läsa djuren. Kan man läsa djuren, kan man läsa hundens påverkan på dem.

 
Ninni

Ninni

19 september 2011 15:35

Jätteintressant text! Jag har visserligen varit med på en bondgård där de använde BC för att valla kossor till och från hagen, men att läsa om hur hundarna används såhär med får är något helt nytt för mig :D

http://salukitrix.wordpress.com

 
Ingen bild

Linda

24 september 2011 11:41

Håller med Maria D. En sak som inte heller får glömmas bort är att fåren kan bli rädda i bara åsynen av något annat än en bordercollie. Pratar alltså om får på tävlingar som drar innan ens hunden har skickats ut.
Många får är idag inte speciellt vana vid kroppsvallande hundar.

Tittar man på det historiskt så har väl olika raser använts inom vallning på olika sätt, det är kanske därför det som har gjort att det anses finns ett behov av andra test än tex IK1/2 eller VP.

självklart ska ju all vallning gå till på ett icke-stressfullt sätt för fåren, det tror jag alla är överrens om och det är nog inte det som frågan om ev nya prov gäller utan andra moment/upplägg.

Har även hört fårbönder som tycker dagens vallprov (VP) inte längre motsvarar de moment som de har behov för. Då kan man fråga sig till vem proven är för; fårbönderna eller tävlingsekipagen?
(nu när jag lär väl bli lynchad haha)

 
Ingen bild

Stefan Sandberg

7 oktober 2011 14:09

Håller med, men det stämmer idag att de tävlingar och prov som SVaK arrangerar är anpassade efter BC, dessa kallas för collecting style. Det finns regler anpassade för de övriga raserna (loose eye dogs) som kallas traditional style, dessa regler har desvärre inga anornare i Sverige..

Intresseföreningen Kroppsvalarna håller på att jobba fram förslag på nya tävlingar enligt de ameriskanska reglerna, hoppas även de tar till sig de regler kring VP för loose eye dogs som finns godkända hos FCI och därmed SKK..

Kom ihåg att våra vallande raser har olika ursprung och olika arbetssätt, detta gör att de klarar olika tävlingar och tester olika bra men gör det den ena bättre än den andra för det?

Vh Stefan

 
Ingen bild

Camilla

6 maj 2012 11:50

Stefan har ingen aning om vad han pratar om. Det finns inga tävlingar inom SVAK som benämns Collecting style. SVAKs format grundas helt på det praktiska arbete en hund ska kunna hantera i vardagen. FCIs regelverk har inget med SVAKs regelverk att göra, deras benämning Collecting Style är deras egen benämning. FCI och ISDS (Brittiska vallhundsorganisationen)har inget med varandra att göra. FCI motsvarar SKK.

 
Ingen bild

Hanna

15 februari 2015 23:49

Först tyckte jag texten var superbra! Men sedan när jag läste kommentarerna vart det nästan lite "rasism" över det hela :P. "BC är bäst andra är sämst".

Ni får gärna informera mig om varför just BC är bättre vallhundar?

Är inte så insatt i vallning men har precis provat och insett att min Långhåriga Collie har vallning i sig. Och han blir väll en kroppsvallande hund som det nu så fint heter. Jag har inga mål på att tävla eller inte, men vill att han ska kunna göra det som ska göras! Dock blir jag lite stött över ert snack om att vara "bäst". Jag bryr mig inte alls om ifall min hund blir superbra eller "bara" gör det som ska göras för att hjälpa mig med framtida får.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards