Alla inlägg under september 2011

Av Anna Larsson - 12 september 2011 12:33

Idag kom röntgenbeskedet in på SKK Hunddata, både Race & Flynn har HD A! Känns otroligt roligt både med tanke på träning och tävling, men även för att det är två mkt lovande unghundar. Flynn har redan tidigare fått några förfrågningar om avel, om det blir något med det får framtiden utvisa. Nu är han iallafall officiellt klar med allt som krävs för att man ska få registrera avkomma efter honom!


Flynn har idag:

HD A

Ögonspeglad UA (valp)

Gk vallh pr

1:a pris IK I får


Race har idag:

HD A

2:a pris IK I får

(ska starta på vallhundsprov senare i höst)


Bägge grabbarna ska nog Optigentestas också.


       

Av Anna Larsson - 12 september 2011 07:06

I lördags var jag inbjuden att hålla en endags agilitykurs på Norsborgs Lokala Kennelklubb. Det var en samling rätt nya ekipage där en del gått någon grundkurs och några precis börjat prova på att tävla.


Jag inledde med att prata om hur jag tänker kring agilityträning, hur vi kan dela upp mellan vad som ligger på hundträningsbiten och vad som tillhör handlingen, vad som är hundens respektive förarens ansvarsområde på banan och vikten att vara medveten om när ett fel uppstår, ifall det är relaterat till hur bra min hund är tränad (hur självständigt kan den utföra hindren) eller om det är handler-relaterat (hur bra jag är på att förmedla vart vi ska på banan) så jag inte försöker lösa brister i hundens kunskaper genom att ändra min handling.


Jag gick också igenom olika bra förkunskaper/grundfärdigheter för en agilityhund, allt sådant man kan ägna sig åt antingen innan den riktiga träningen kommer igång eller sådant som man kan syssla med när man inte har tillgång till hinder att träna på men ändå vill öva. Vi tittade på hundarnas olika förkunskaper och då flera av hundarna på kursen tävlade eller hade tävlat i andra grenar, pratade vi om vilka för- respektive nackdelar det kunde ge för agilityträningen. Att allsidighet är en stor födel var vi alla överens om, medan en nackdel som nämndes var att både för förare och hundar som tävlat mycket lydnad,  kan det ta tid att bli bekväm med att arbeta med hunden på höger sida. Det syntes fortfarande skillnader på deltagarnas hundar hur lätt eller svårt det var för dem att lösa olika kombinationer, beroende på om de fick arbeta på förarens högra eller vänstra sida.


Den praktiska träningen med hundarna inledde vi med att gå igenom olika grundsvängar, dvs typer av hindersekvenser som (med olika slags hindertyper) ofta återkommer i en bana. Vinklar och avstånd varierar men i grunden är det samma typ av sväng. Deltagarna fick prova på "stjärnan", 270° och 90°

svängar (dvs utsida respektive insida av ett boxhörn) och 180° svängar. Alla övningarna startades med hindren nära varandra och lätta vinklar, och uppgiften blev att successivt kunna flytta ut dem allt mer i sidled, skapa svårare vinklar och ffa kunna få hunden att ta dem allt mer självständigt på längre avstånd från föraren. Här fick förarna också öva på att vara rätt riktade, att ha ett konsekvent kroppspråk och att följa sin handling även när de belönade hundarna.


Efter det satte jag upp en dubbelbox och så fick de flera olika övningar på kombinationer i den. Här fick först alla fundera ut hur de ville handla övningen, sedan fick de köra övningen antingen med hund (av de som kunde och ville testa) eller med en mänsklig hund. Flera förare upptäckte att man kan behöva torröva stegen i de olika bytena och många var kreativa med att sätta upp egna minnesregler för hur man skulle genomföra framförbyten etc. Roligt!


Det är så mycket man vill gå igenom när man får ett vetgirigt och glatt gäng elever men på en dag är det svårt att hinna med allt. Jag gick igenom olika grundövningar för kontaktfälten (stoppfält och springande), olika sätt att göra gungan till ett roligt hinder med diverse gunglekar typ som på denna film:



 Vidare gick vi igenom grunderna för slalominlärning via 2 x 2- metoden och sen övade vi vidare på fler dubbelboxsekvenser samt vidareutvecklade övningarna på grundsvängarna. Mycket trötta men taggade handlers hade vi på slutet! Det tar på krafterna att träna fokuserat och att lära in nytt, inte bara för hundar!




Av Anna Larsson - 8 september 2011 20:31

Igår var det dags för Flynn att få en ny erfarenhet, nämligen att testa dubbelhämt. Övningen var egentligen till för Ids (som vi hoppas ska tävla på FårforCup) och för Fog, men jag kunde inte låta bli att köra den med Flynn också. Vi tog och delade Annelis tackor & lamm i två grupper (blev runt 35 djur i varje grupp) och städde ut med varsin hund. För Ids utnyttjade vi hela fältet så han fick rejäl längd på hämten, men Flynn fick göra övningen på kortare avstånd, kanske 100 m ca och flockarna stod kanske 100 m ifrån varandra parallellt.


Jag skickade först på den vänstra flocken (vänsterutgång),och efter att Flynn drivit fram dem ca 2/3-delar stoppade jag honom, flankerade ut honom långt åt vänster "ovanför & förbi" den flocken han jobbade på, la honom ner, gav honom kommandot "Look!" och gick samtidigt upp mot honom riktad mot den nya flocken. När jag fick honom att vända, sändes han sedan ut på en högerutgång för att hämta hem den andra flocken. När andra flocken kommit nästan fram till den första, flankade jag honom höger runt den flock han jobbade på (så att han kom in emellan flockarna) och så fick han ett nytt look back för att slå tillbaka på den gamla flocken. Det sista var självklart bara för att få in dels att han ska släppa och slå ut i framdrivningen, dels få en ny chans att repetera look back. På tävling så hade ju flockarna istället drivits ihop.


Jag gjorde två sånna övningar, så sammanlagt fyra look back och sex utgångar & upptag. Alla upptagen var kalasfina och trots att vi bara har jobbat mycket lite på större flockar skötte han sig strålande i framdrivningarna! Jag kunde inte vara mera nöjd! Lite mera övning så tror jag snart att jag kan få honom att ta look back på avstånd ifrån mig (nu första gången var ju allt mkt nära).


Det är en fröjd att ha en hund som både är begåvad, cool och samarbetsvillig på samma gång! Nu väntar vi på resultatet på Flynns & Race HD-röntgen och jag hoppas så att bägge grabbarna ska visa sig ha bra höfter. Om det är någon hund som skulle kunna få mig att vilja bli uppfödare, så är det Flynn.   


Av Anna Larsson - 5 september 2011 14:51

I helgen var det IK I-tävlingar på Mörkö på Annelis besättning. Det var Mälarmården som stod som arrangörer och domare var Peter Nilsson. Det var allt som allt 40 startande och stor del av startfältet utgjordes av unga hundar. Det skulle första dagen visa sig att draget & de rätt bestämda tackorna ffa i en del djurgrupper, blev lite för mkt för dessa unga, orutinerade hundar. Framdrivningarna första dagen var det många som var helt av linjen och även under resten av banan kunde man se att djuren nog krävde mer rutin än vad flertalet av hundarna hade. Första dagen blev det också bara ett förstapris, det knep Sanna med Kep (halvbror till min Flynn, ur kullen innan honom) efter en mycket fin runda. Tvåa, och precis under 1:a poängsgränsen, blev Anneli och Ids med mkt snygg djurhantering! Dag två lades banan om så det värsta draget försvann och det blev bra för fåren i sig var utmaning nog och premierade bra hundar med bra djurhantering, precis som det ska vara! En finfin besättning att tävla på!


Jag var själv inte rätt fokuserad när jag skulle starta på lördagen och jag velade in i det sista om jag skulle skicka höger eller vänster. Valde till slut höger (där det starka draget var) men Flynn var inte bekväm idag i utgången, kom upp bakom djuren med mer ben än huvud och vi fick aldrig grepp om dem på ett bra sätt så framdrivningen var helt av. En grå pälstacka låg på och ville sticka/utmana ideligen.


Fösningen tog vi oss igenom (såg sen att vi fick 15 p på den, det kändes långt värre än det såg ut uppenbarligen)  men efter drivningen så kände jag att nej, nu har min unga hund tampats hela rundan igenom med denna tacka, risken är för stor att han tappar tålamodet och läxar upp henne (hade det varit jobb, hade han fått OK för att nypa henne i nosen för det var vad han ville) eller att han lär sig något annat dumt eller känner att han inte orkar med henne på ett bra sätt om vi ska genomföra delning & fålla efter en sån dålig start. Så jag valde att samla ihop djuren, lugna ner allt och när Flynn kände att "nu är allt under kontroll" så sa jag till domaren att "nu bryter jag för tackan och hunden har bägge fått nog av varandra för idag". Jag har så svårt för att "ge upp" men ska verkligen försöka tänka långsiktigt, det är inte här & nu det gäller utan vad han får för erfarenheter inför framtiden. Domaren höll med mig och jag fick kommentaren "Bra förare med bra förutseende, föredömligt." och det var ju alltid lite plåster på såren. Även mina vallhundskompisar som såg rundan tyckte att jag agerat klokt men å, så retligt det är att gå av! Där behöver jag bli duktigare på att släppa det som varit och snabbt tänka framåt på nästa start. (TACK till alla er som peppade!)


Dag två hade jag hittat tillbaka till rätt fokus, rätt avslappnade attityd innan och äntligen prick den känslan inför starten som jag vill ha (saknade den verkligen dagen innan), vi laddade som vi ska göra med att mysa ihop och inna jag gick fram till stolpen visste jag att idag skulle de få se ett helt annat Team Flynn!


Jag skickade vänster, Flynn gjorde en kalasfin utgång (20p) och ett mycket bra upptag (10p) och sen en efter sin rutin & förhållandena finfin framdrivning (14p) så 44p i hämtet och en helt annan attityd hos både förare, hund & får.


Fösningen var jag grymt nöjd med, han var på benen, gick stadigt & coolt och var så styrbar, vi fick 17p. Drivningen hade vi en liten miss precis i början men sen spikrakt så 9p där. Så var det dags för delningen... Flera hade haft svårt att dela och det hade inte blivit lättare under dagen precis. Jag försökte se vilka djur som ville gå ihop men de var som en enda massa, så jag gick över till det som Flynn gör så bra -flyttade honom små bitar, han var med och på hugget och jag kunde använda hans och mina rörelser samtidigt för att skapa luckan. Liten lucka men in kom han och yes 10p på delningen! Hopsamlingen och vägen till fållan blev kalas och med rätt flank och sen rätt attityd framåt så var de vips inne. 10p!


Så, allt som allt fick vi åter igen 90p och på det blev vi tvåa!!! Wow!!! Var så lycklig & stolt över vår runda när jag gick av!!! "Bra samarbete mellan förare och hund, trevlig unghund!" blev kommentaren. Vann gjorde Annica med finfina Cream på 92p och trea Sven med Tim på 89p, det var de enda tre förstaprisen den dagen så även med ombyggd bana var det rätt svårt att få till en riktigt bra runda.


Nu ska vi suga på den här karamellen och sen börja ladda inför de kommande tävlingarna senare i höst.

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards