Alla inlägg den 3 november 2011

Av Anna Larsson - 3 november 2011 15:24

Idag har jag & Arvid varit på en riktigt skojig utflykt! Vi var nämligen inbjudna till Frivilligcentralen i Nykvarn där vi skulle underhålla pensionärerna genom att Arvid skulle visa olika trix och jag skulle prata lite om inlärning och hundträning. Jättekul initiativ av min kompis Lotta som jobbar på Frivilligcentralen och som alltid kommer på nya, tokiga saker för pensionärerna att göra! Det var mycket spännande att se hur Arvid skulle ställa sig till att på en ny plats showa inför en helt okänd publik. Jag informerade innan att han ogillar nysningar (Arvid gömmer sig om någon nyser) och att han blir lätt galen/exalterad av applåder, så de ombads att bara applådera först när hela showen var färdig :-) . Men jag behövde inte oroa mig, Arvid skötte sig strålande! Jobbade nästan en timme med att visa trix (först hela trix och sedan hur vi tränat in dem del för del) och svansen gick i ett. Gulliga lilla hund! Han blev extra poppis eftersom han själv också är pensionär :-) Jag har inga foton från tillfället i fråga, men illustrerar med en del foton som jag har sen tidigare på de olika trixen.


         
Tre olika sidor av Arvid, min lille clown!  


Först presenterade jag och Arvid oss, sedan pratade jag lite kort om grunderna i klickerträning -vad en markör är och hur vi använder klickern, att jag jobbar med att förstärka = belöna beteenden som jag vill ha och att jag ignorerar det jag inte vill ha, att hunden är aktiv själv och erbjuder beteenden, och hur jag kan lära in det jag vill genom att antingen "fånga" beteenden, shejpa fram dem eller använda mig av targets. Allt illustrerandes med olika exempel.

                                                           

Nostarget & att lämna föremål i handen = förkunskaper för många trix.


Sedan visade jag följande trix, först fick Arvid visa det slutgiltiga färdiga resultatet, och efter det visade vi hur vi gått till väga när vi tränat in tricket:


  • FÅNGA SVANSEN - Arvid kan på frågan "Var är din svans?" fånga sin egen svans & hålla fast den i ett stadigt grepp tills han får klick & belöning. (Du kan se en gammal film på det tricket , samt att rulla in sig i en filt, här: svanstricket)
  • PUPPY YOGA -Arvid kan på frågan "Kan du yoga?" utföra tricket "puppy yoga". Egentligen tror jag att man borde döpa om det till "Är du en apa?" för jag tycker han ser ut som en liten apa när han hänger så! (Ni som undrar hur tricket ser ut kan se den här filmen på Flynn när han var liten och lärde sig det.)
  • HAR HUSSE PRUTTAT!? -japp, det tricket var med och rönte stort jubel! Särskilt som Husse satt med i publiken ;-) När man ställer den frågan, gömmer Arvid nosen under tassen så här.
  • BAKVÄND ÅTTA -Arvid kan backa en åtta mellan mina ben. Det var de imponerade över!

                                                  
     

Gäller att hålla tungan rätt i mun när man ska backa i en åtta!


  • RULLA IN SIG I EN FILT -Arvid kan lägga sig på en fil, ta tag i ena hörnet på den och sedan rulla in sig i den. Jubel!
  • TA AV KEPSEN -jag förklarade att Arvid är en väluppfostrad herre som ogillar att ungdomar sitter med kepsar på sig inomhus, gör man något sånt kommer Arvid och sliter loss den från ens huvud! (Men han är snäll nog att lämna tillbaka kepsen till ägaren efteråt) Här visade jag alla steg från att hunden kan nosa på ett nytt föremål till att den vågar slita loss det från min kropp.
  • SPISTRICKET 1 & 2 -som jag bloggade om med filmer i tisdags så kan Arvid numera jobba vid spisen :-) Detta var mycket uppskattat och vi visade både det färdiga tricket o hur vi lärt in delarna + hur baklängeskedjning fungerar!
  • KLOSSARBETE -Arvid visade både hur han kan snurra runt på en kloss (en barnpall) först som "vanligt" = framtassarna uppe och kliver runt med bakbenen, och sedan tvärs om, att han står med bakbenen uppe och kliver runt med framtassarna istället. Samt att man kan använda klossen för att träna in höga benlyft som kan bli ett trick där hunden "låtsaskissar" mot något/någon!

                                                     

Omvänd klossträning & benlyft!


Efter det fick Arvid köra en repris på några favorittrick och sen blev det fika och frågestund i ca en halvtimme. Jättetrevligt & roligt var det! Efter showen sov Arvid gott i bilen hem -det tar på krafterna att visa upp sig!


Husse & Arvid -mina bästa supportrar!   




Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards