Alla inlägg den 12 november 2011

Av Anna Larsson - 12 november 2011 17:08

Jag har börjat återuppta lydnadsträningen med Flynn och nu har fokus legat på de moment som tillkommer i klass II. Även om han haft många grundfärdigheter klara som passar för de högre klasserna, är det ändå något annat när man väl börjar fokusera på en viss klass. Just nu jobbar vi mest med sändandet till rutan, fjärrdirrigeringen och apporteringen. Väntar spänt på att de nya lydnadsreglerna ska släppas, nu utgår jag bara från att ändringarna kommer att bli så som remissförslaget sett ut och sen får vi se om vi behöver tänka om när de släppts på riktigt.


Sändandet tycker jag själv är ett jättekul moment (jag gillar allt med fart & action!) och att lära hunden att jobba bort ifrån mig är något jag påbörjar tidigt numera. Lille Flynn fick sina första övningar i att jobba bort ifrån mig redan som pyttevalp: så här såg det ut när han var 11 veckor och shejpades att gå ut ifrån mig hemma i köket:



Och så här såg det ut när Flynn var 13 veckor och jag för första gången testade att shejpa honom att springa bort ifrån mig på träningsplanen (fritt sändande, ingen target ute):



Nu har jag lagt ihop fritt sändande ut mot ingenting med ställande på kommando, samt att jag gjort samma sak men lagt till rutan. Så här såg det ut för några dagar sedan:



Jag har fortfarande ingen ny videokamera, utan jag filmar & ber om att den fungerar ett tag till.. den har strulat igen vid ett tillfälle så den är inte så pålitlig längre. Men om allt funkar ska jag försöka filma mer träning framöver och berätta om den här i bloggen!


Är du själv sugen på att utveckla dig & din hund i lydnad under nästa år så är tipset att du anmäler dig till min elitsatsning i lydnad, du kan gå kursen både med en valp eller med en hund som du redan är igång och tävlar med!

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards