Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Nytt år och ny träningsdagbok!

Av Anna Larsson - 5 januari 2012 14:24

Jag har i perioder varit riktigt flitig med att föra träningsdagbok -och i långa perioder har jag inte noterat något alls. Men under slutet av 2011 har jag tänkt allt mer på att återgå till att vara med strukturerad både i planeringen (skriva ner planen för träningspasset innan och inte bara ha planen i huvudet) och uppföljningen av träningen. Men då var frågan -HUR skulle jag strukturera det hela?


Tidigare har jag haft först en gemensam träningsbok för hundarna och bara noterat kronologiskt. Sedan övergick jag till att ge hundarna separata träningsböcker, det blev bättre men fortfarande inte riktigt smidigt tyckte jag. Bäst vore om man kunde följa varje enskild gren/fokusområde för varje hund på ett smidigt sätt tänkte jag.


Sagt och gjort, jakten på den perfekta träningsdagboken startade i bokhandeln (jag älskar snygga anteckningsböcker, kan helt klart köpa dem bara för att de ser så snygga/udda ut!)! Tänkte att jag skulle hitta någon smart med olika fliksystem men då jag vet att vissa saker kommer att kräva mer utrymme än de andra så kändes det inte optimalt ändå efter en lång stunds suktande över några snuskigt dyra men grymt snygga böcker. Pluss velandet mellan att ha vita papper = kunna göra skisser, eller ha linjerat = mkt trevligare att skriva på. Bara att sucka djupt och tänka funktion före estetik! ;-)


Så, lösningen fick bli en helt vanlig pärm (i A5-format), väääldigt ospännande svart är den (men man kan ju pryda den med egna bilder av hundarna om man vill det förståss) och i denna har jag fixat separata flikar för de olika grenarna och helt enkelt satt in lösblad att notera på. Simsalabim -lätt att bygga om & dryga ut om nya behov uppkommer! Dessa flikar startade jag upp träningspärmen med:

  • Översikt -med kalenderblad för att kunna hålla koll på tävlingar/kurser etc
  • Träningsplaner -vecka för vecka.
  • Tävlingar -resultat & analyser.
  • Vallning
  • Lydnad
  • HTM/FS
  • Rally
  • Spår
  • Övrigt (ja en usel rubrik men vad tusan)

Övergripande planen nu är att jag ska lägga upp veckoplaner med tre prioriterade moment/övningar att fokusera på per gren + hur jag ska prioritera mellan grenarna under veckan. Det systemet tänker jag köra på i två månader och utvärdera när februari är slut! Återkommer efter testperioden med funderingar kring hur jag tycker pärmen och upplägget funkat.


 
 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

5 januari 2012 15:13

Tack för inspirationen! Lät som en smidig & överskådlig lösning på träningsdagbok :-) Kram från oss

http://www.starsweepers.se

 
eva marie

eva marie

5 januari 2012 15:24

Kul idé! Kan du inte fota när du utvärderar också, skulle vilja se hur du tex antecknar för vallning... som du skrev, det är lite svårt att hitta en bra struktur för det :)

tack för att du delar med dig!

http://propirya.se

 
Mari

Mari

5 januari 2012 15:24

Takk for at du satt ord på mine utflytende tanker :-) Jeg har ikke ført treningslogg de siste månedene, og har tenkt mye på hvordan jeg vil gjøre det for at det skal bli gøy og for å få til mer effektiv trening. Gode tips her!

http://trippelm.wordpress.com

 
Anna & Veto

Anna & Veto

6 januari 2012 20:47

Låter som en himla smart lösning, jag med bara en hund jag tränar kör med vanlig "Timdagbok", en sida för varje dag =)

http://www.annaho.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards