Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Sista tävlingen för i år med Flynn & sumering av debutsäsongen.

Av Anna Larsson - 6 november 2011 13:21

Nu i helgen gick vi våra sista starter för i år, Flynn & jag. Det var IK I tävlingar på Lekeberga. Som alltid en suverän plats med gott om utrymme, bra djur, och för årstiden till och med ovanligt bra väder!


Lördagen gick bäst, Flynn skötte sig kalasfint i hämtet, jobbade på bra i fösningen & drivningen (jag kunde säkert varit snabbare att styra upp efter grindarna dock), sedan var jag själv stressad i delning & fålla och gav bort poäng i onödan i de momenten. Men vi fick ihop 82p (44p hämtet) och på det kom vi 9:a av 35 startande och fick därmed våra första två små poäng inför nästa års cuper! Roligt!


Idag, söndag, strulade det till sig både för matte & hund och när jag lyckas styra fel runt stolpen valde jag att bryta. Flynn hade då gjort en finfin utgång (hämtet var idag extra långt, 200m), bra djup bakom och bra upptag men sen krånglat mkt med en av tackorna som ideligen ville gå en egen väg under framdrivningen. När jag sen styr åt galet håll ovanpå det, tyckte jag att vi nog hade gjort vårt för denna gång. Lite trist avslutning på tävlingsäsongen, men shit så mycket vi hunnit prova på under vårt första tävlingsår ihop! Tänkte sumera det nu och skriver grenarna i den ordning vi testat på dem:


 

AGILITY -den 15/5 var det debut för Team Flynn! Vi åkte på Svenska Hundklubbens tävling i Bastmora. I agilityn är tävlingsreglerna hos SHK i stort sett samma som när man tävlar inom SBK/SKK men i SHK finns fortfarande en startklass kvar (en lätt hoppklassbana) och den får man bara starta i fram till att man vunnit en klass (bara felfri vinst räknas), efter det får man inte starta igen i startklassen. Flynn startade i två startklasslopp och vann bägge, den första på 5 fel dock men den andra klassen var vi nollade och han blev i och med sin seger där uppflyttad ur startklassen hos SHK. Kul debut!

Flynn fick sedan under sommaren starta ett par hoppklass I-lopp, bäst gick det på Solna-Sundbyberg där han fick en 5:a och placerade sig som 8:a av 35 starter.


SPÅR -den 17/5 provade vi på SHK:s spårprov. SHK har rena spårprov, ingen lydnad är kopplad till dem, och man bedömer bara godkänd eller icke godkänd (ingen inbördes placering alltså). Är du godkänd i en klass får du flytta upp till nästa. I lägsta klassen, startklassen, som Flynn startade i, är spåret 350-400 meter långt, 1-2 timmar gammalt, icke-förarspår, upptag längs en linje (du vet att spåret går mellan markeringerna men inte riktningen på det), bara ett slutföremål (som kan vara vad som helst) och domaren går med under hela spåret & bedömer arbetet. Flynn gick superfint, fick ett strålande omdöme av domaren och blev godkänd = uppflyttad till nästa klass!


VALLNING -den 2/7 var det dags för debut i vallning, IK I i Södertälje! Flynn skötte sig strålande, 81p och ett 2:a pris på debuten! På det kom vi på 12:e plats av 45 startande.

En vecka senare, skrällde Team Flynn rejält i Sandviken -90p, 1:a pris och placering 4:a av 25 startande! Samma poängbragd lyckades vi med i september -90p, 1:a pris och placering 2:a av 40 startande!

Den 18/7 var det dags för VP och Flynn blev med råge godkänd vallhund!

Under tiden juli - november har vi sammanlagt startat 13 ggr i IK I, det har blivit två 1:a pris, tre 2:a pris, två tredjepris och sen tre rundor med 0-pris och tre där jag valt att bryta.


LYDNAD -den 18/9 debuterade Flynn i lydnadsklass I, han fick 188,5p 1:a pris och vann klassen!


HEELWORK TO MUSIC -en mycket spontant påkommen debut i en gren jag visste noll om innan :-) Den 21/10 testade Team Flynn detta och vi fick 24,80 poäng, och uppflyttning till nästa klass! (Placering 6:a)


Ett ganska bra första halvår ihop som ett tävlings-team!  


Nästa år kommer jag lägga fokus på vallningen och lydnaden med Flynn. Men först ska vi ha tävlingsvila nu resten av året, sen får vi se när allt drar igång nästa år!







 





 
 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

6 november 2011 15:05

GRATTIS till ett jättefin start på er tävlingskarriär med många fina bragder för Team Finn!!! Kram från oss

http://www.starsweepers.se

 
C.J.

C.J.

6 november 2011 15:08

Kul att läsa en sån här summering. Ska nog satsa på en årskrönika på min blogg också. =)

http://mightytigress.blogspot.com

 
Ninni

Ninni

9 november 2011 22:51

Alltså, ni är ju helt galna :D

http://salukitrix.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards