Direktlänk till inlägg 10 november 2011

Fårjobb med Flynn & Fog

Av Anna Larsson - 10 november 2011 07:20

Dags för lite praktiskt jobb igen för hundarna! Den här gången var uppgiften att vara behjälpliga vid fårklippningen hos Anneli. Jobbet började i tisdags när vi planerade och byggde upp hanteringsanläggningen och testade ut hur vi smidigast skulle kunna slussa fåren från paddocken in i stallet, fram till fårklipparen och vidare ut i hagen. När vi fått upp grindar och fixat och trixat så var det dags att hämta ner första gänget tackor från hagen en bit bort längs vägen, Flynn fick förtroendet att samla ihop och ta ner djuren och det skötte han fint.


 

När vi fått in alla i paddocken, blev jobbet att testköra anläggningen för att se om vi tänkt rätt pluss att det skulle löpa smidigare vid klippningen om fåren redan en gång gått igenom rännan. Vi körde igenom hela gruppen tre gånger och efter några småjusteringar verkade allt funka bra.


Efter lite kort träning var det sedan dags att åka och hämta hem baggarna. Vid det här laget hade det börjat skymma på rejält så när vi kom fram till Nöckna var det inte mycket dagsljus kvar. Ids skickades ut för att leta efter får i hagen, han hittade ungefär halva gruppen och medan Anneli började sortera vilka av dem som hon skulle ha och lät Ids ta in dem i transporten, skickade jag ut Fog för att låta honom leta efter resten. Han kom efter en liten stund med de återstående baggarna, vi kunde plocka ihop vilka som skulle med och vilka som skulle stanna kvar och strax innan det var bäcksvart var vi klara.


Nästa dag var det dags för klippning, nu var vi förstärkta med Malin & Fly också och Flynn & Fly jobbade ihop i hanteringen med att hålla fåren och när det behövdes trycka fram dem i rännan. Mycket av jobbet för hundarna en sån dag är att kunna vara pasiva långa stunder och sen jobba bara när det behövs. Vallning är inte alltid att ideligen fara runt och flytta djuren än hit än dit! Det var här jag insåg till fullo hur skönt det är att ha en hund som man kan lita på, jag kunde lämna honom ensam i paddocken och syssla med annat och ändå veta att han varken ställer till ofog eller skapar extraarbete genom att jobba när det inte behövs, eller att han skulle bete sig illa mot djuren. Det är guld värt!


                                                  
               Flynn & Fly i paddocken.


 

Jag filmade en liten sekvens för att visa hur det såg ut med paddocken, rännan in till stallet där Magnus Wuolo stod & klippte fåren, och sen ser man var de färdigklippta fåren kommer ut i hagen:



                                                  
                      Klippningen! Det går tokfort!


Anneli stod i slutet av anläggningen och sorterade upp ullen, det blir en hel del. Jag tror att det var runt 85 djur som klipptes den här gången.


                                   De färdigklippta damerna passar på att beta av det sista höstgräset.


När klippningen var klar, blev det en mycket efterlängtad måltid och sen -dags att samla in fåren (som gått och betat under tiden) på nytt i paddocken för att sortera dem i betäckningsgrupperna. Anneli har tre avelsbaggar som skulla ha varsin grupp damer, så det var bara att ta dem genom anläggningen igen och sortera ut rätt djur till rätt grupp och sen flytta dem till respektive hage. Flynn & Fog fick hjälpa till i paddocken. Sista gruppen var sorterad vid 17:30, då var det mörkt vill jag lova!


En lång men rolig dag som gav Flynn många nya erfarenheter och mig själv än mer att tänka på om vallhundar och får.

 
 
Ingen bild

Anja o flock

10 november 2011 08:39

Vilket härligt jobb:)

 
Siv

Siv

10 november 2011 10:28

Å, det må være så morsomt når man kan bruke hunden i praktisk arbeid! Moro å lese!

http://www.amokk.no

 
C.J.

C.J.

10 november 2011 20:29

Det med vallning verkar vara riktigt roligt, speciellt när man får chansen att låta hunden arbeta "på riktigt".

http://mightytigress.blogspot.com

 
Ninni

Ninni

15 november 2011 10:39

Häftigt! Jag skulle SÅ gärna titta på (och fotografera..) hundar som jobbar med att valla såhär. Helt klart fascinerande.

http://salukitrix.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards