Direktlänk till inlägg 16 november 2011

Strålande sol & vallning = lycka!

Av Anna Larsson - 16 november 2011 19:46

Idag stuvade jag in Fog, Race & Flynn i bilen och åkte till Anneli för att hjälpa till lite med fåren och för att träna. Vi hade otrolig tur med vädret -strålande sol och vindstilla, frost i marken men skönt i luften! Kan knappast bli bättre så här års. En dag då det kändes lyxigt att få vara ute och jobba istället för att sitta instängd på ett kontor!


Anneli har precis blivit klar med sitt nya fårhus, ett bågväxthus, så här ser det ut:

 

Och när det börjat halmats:


 

Första jobbet blev att halma resten av fårhuset, sätta upp grindar och bygga avdelningar för de tre olika betäckningsgrupperna. När det var klart, fick Flynn samla ihop ena gruppen som gick i en hage en bit bort, driva dem längs vägen (samma jobb som inför klippningen) och ta in dem i paddocken först för vi skulle passa på att träna lite. Det coola den här gången var, att det nu gick ett par bagglamm lösa i hagen utanför fårhuset som man passerade på vägen till paddocken. Gruppen vi drev framför oss fick syn på dessa, en tacka bestämmer sig kvickt för att kasta sig genom stängslet för att förenas med bagglammen -och får snabbt resten av gruppen med sig! Ett ögonblicksverk som min hund inte han stoppa eftersom han befann sig på andra sidan flocken på vägen. Men -jag pyschade på honom och smarta Flynn slänger sig genom staketet, slår ut och hinner komma in precis metrarna innan flocken kommit fram till bagglammen! Han räknade alltså själv snabbt ut att nix pix, det där gick inte rätt till och de ska INTE beblandas! Väl framme fick han fronta galopperande tackor (och en vuxen bagge) och med bara attityd och lugn fick han dem att bromsa och vända om och tryckte beslutsamt ut dem samma väg som de smet in och vips ville fåren snällt gå till paddocken istället. Duktiga Flynn! Om de hade hunnit gå ihop, hade vi fått merjobb med att sortera ut bagglammen ur gruppen och flytta dem -nu slapp vi det! Älskar att ha en hund som gör sånt på ett så klokt sätt.


Både Flynn, Kate, Fog & Race fick sedan varsitt träningspass inne i paddocken, sen åkte vi för att hämta hem den tredje gruppen med får (som gick vid Nöckna). Det visade sig att där stod grinden till hagen öppen (!?) och fåren hade traskat iväg ner till en annan gård, men med Ids hjälp var de samlade och inne i transporten på nolltid. Vad hade man gjort utan hundar!? Väl tillbaka fick Flynn ta in dem i hagen och slussa in dem till rätt del av fårhuset och efter det återstod bara för Flynn att plocka ut den gruppen med får som vi lämnat kvar i paddocken och ta in även dem till sin plats.


Jag gillar verkligen Flynns attityd i arbete och han börjar bli allt mer klok i att räkna ut vad som ska göras, vart fåren ska ta vägen, vilka som ska med eller ej osv. Det gillar jag skarpt!


                                             
Nostalgitripp: så här såg det ut första gången Flynn såg får 10 veckor gammal!



 
 
C.J.

C.J.

17 november 2011 11:40

Men gud vilken gullig film! =)

http://mightytigress.blogspot.com

 
Anna

Anna

17 november 2011 11:48

Visst är det! Han var så söööt! Skitkallt ute men det lilla pyret höll igång fint! Så roligt att se på idag när han snart är två år gammal och betydligt större :-)

http://www.3vallare.se

 
agneta

agneta

17 november 2011 18:55

tänkte du på något särskilt när det gällde din placering och hjälp med att få igång fåren? typ stärka valpens självförtroende, få honom att komma på vad det hela går ut på?

http://stillstanding.blogg.se

 
Pia

Pia

29 november 2011 12:11

Men guuuuud vad söt!

http://pajad.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Larsson - 7 december 2012 07:38

Jag har nu i fem dagar väntat på svar från Bloggplatsens "support" på frågan Går det att exportera en bloggplatsen-blogg till Wordpress och hur gör man i så fall. De har ännu inte svarat, varför jag chansar och slänger ut detta i bloggen så kanske nå...

Av Anna Larsson - 1 december 2012 16:58

Något som kanske känns busenkelt för oss som varit med ett tag i leken, men som inte alls är så självklart om man är nybörjare är -var hittar man vilka tävlingar som finns och hur anmäler man sig till dem? Så idag tänkte jag tipsa lite om det efterso...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 19:50

Min egen firma har hetat Mälardalens Hundcenter, men allt sedan jag sålde butiken och la ner hundsimmet, har jag känt att jag velat byta firmanamn. Nu har jag gjort slag i saken och firman heter istället 3vallare, precis som min hemsida har gjort i m...

Av Anna Larsson - 30 november 2012 07:29

Vad gjorde man innan det fanns smarta telefoner!? (Pratade mer i dem kanske?) Här kommer tips på några appar som jag gillar, med hundanknytning så klart! De jag tipsar om är för iPhone men de flesta finns säkerligen även för android. Först ut en...

Av Anna Larsson - 29 november 2012 16:44

Jag håller på och ska byta utseende totalt på min hemsida www.3vallare.se men har tyvärr i den processen lyckats radera den gamla sidan (och det gamla abonemanget) innan den nya är igång... Så just nu finns ingen hemsida att beskåda, väntar på att få...

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards