Alla inlägg den 2 november 2012

Av Anna Larsson - 2 november 2012 16:27

Idag har jag hunnit med lite smått och gott i tre olika grenar när vi tränat. Efter morgonpromenaden blev det lite lydnadsträning för Flynn, fortsatte med vittringsövningarna och fjärren (skiftet stå-sitt) i köket. Vittringen tänker jag ha ett par pass till med lappar innan jag börjar fasa in pinnarna, jag har bestämt mig för att jag verkligen vill ha ett tydligt system i hur han söker och idag var han kalasfin, startade alla sök från vänster och sökte av lugnt och systematiskt. Körde fem repetitioner med byte av plats mellan varje. Ska låta honom köra några till pass så, sen några pass med system fast på cirkeln och när det ser lika bra ut smyger vi in pinnarna. Kanske något separat pass med frysmarkering på pinne i min hand också innan de fasas in i vittringsövningen.


Skiftet i fjärren gick bättre, ett ben är helt låst hela tiden nu och ett ben kan han lyfta och sätta i samma spår när han flyttar sig bakåt. Jobbar vidare på det.


Efter lydnaden fick Fonzie träna rallylydnad, Krille fixade enkla skylthållare åt mig igår genom att kapa och böja till en gammal hängränna. Testade dem idag och det funkade helt OK att sätta skyltarna så, ställer man ihop dem kan man ha dem dubbelsidigt också. Satte upp två banor i mästarklass och körde den första i först normalt tempo, sedan hela i språngmarch och sist hela i långsam marsch. Det mesta satt bra, något sidobyte och snurr i språng som var svår tyckte Fonz, märks att han inte övat ordentligt på ett tag. Byggde om och körde en bana till men bara i normalt tempo + efteråt lite finlir på backande vid sidan.


Senare efter lunch åkte jag till Britta där hon, jag & Krille tränade vallning ihop. Jag hade tagit med alla mina lydnadskoner och satte upp smal korridor att öva styrning på och det blev kalasbra träning. Vips kunde jag nyansera signalerna rätt och vips fick jag fram både korta, mjuka flanker och långa mjuka flanker och långa snabba och Flynn svarade så bra på allt. Körde korridoren på två ställen i hagen och med draget till de vi delat av blev det en bra uppgift att både styra och anpassa tryck i både fram och fråndrivning för hundarna. Ska absolut köra mer sånt ett tag nu. Har tränat alldeles för enkelt och utan plan ett tag, dvs inte tränat utan bara gått ut och vallat lite, det kommer man ingen vart med! Idag var jag superkoncentrerad och Flynn helt ljuvlig. Kändes som min långbenta hund plötsligt rörde sig mjukt som en katt!


Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards