Alla inlägg den 17 november 2012

Av Anna Larsson - 17 november 2012 19:39

Den här veckan har jag trotsat novemberkänslan och tränat inte mindre än fem olika grenar med hundarna. Måndagen var vigd åt att hålla kurs (elitsatsning i lydnad) och då fick de egna hundarna vila, men sen har det rullat på bra för att vara den här tiden på året!


Tisdagen drog jag till Södertälje och la spår till Fonzie & Flynn, medan de låg till sig åkte jag till brukshundklubben och tränade ett pass lydnad med Flynn (fritt följ, sändande till rutan, hopp-apport, sättande under gång och lite småfix), tillbaka och gick spåren och sen sammanstrålade jag med Ullis på klubben. Arvo och Flynn fick träna lydnad. Jag lät Ullis agera tävlingsledare och fokuserade på fria följet med Flynn och så fick han dessutom chans att öva både sitt i grupp och platsliggning med nya främmande hundar. Bra! Fonzie fick ett pass han med, körde rallylydnad och fokuserade ffa på hans svåra vändningar (snurrarna bort från mig) samt proofing på sändandet till konen som jag ställde upp en halvmeter ifrån det mycket inbjudande hopphindret. Svårt men inte omöjligt! Även gamle Arvid fick komma ut och köra lite lydnad -fritt följ, läggande under gång, inkallning, apportering, budföring mellan mig & Ullis mm. Han blir så glad för så lite!


Onsdagen vallade jag med Flynn & Race hos Britta. Race körde jag korta hämt och cirkelträning (fast med mig på långt avstånd) och la krutet ffa på att han skulle växla mellan långa och korta flanker och kunna göra dem mjuka, långsamma eller snabba & tighta, dvs verkligen lyssna på nyanserna. Flynn hade jag som plan att han bara skulle få jobba utan kommandon och först fick han bara balansera en massa till mig där jag utnyttjade mycket av det drag som skapades (halva flocken stod i fålla en bit bort) och han jobbade så bra, rörlig och rätt placerad, jag kunde traska runt hur som helst. Han fick även fösa och fråndriva lite utan kommandon.


Torsdagen drog jag till SLKK direkt på morgonen och hade en grymt bra träning med Fonzie (rally) och även bra pass med Flynn (lydnad).


Fredagen drog Krille och Race till Norge för att tävla på Nordic Nursery. Själv åkte jag till Anneli för att valla ihop med henne, Kicki & Carina. Shit så kul träning det blev! Tog ut en grupp får till ett helt nytt ställe, en gigantisk stor hage som korna går i på somrarna och där terrängen är allt ifrån strandbete till stora dungar av ekskog och allt fint kuperat och roligt. Flynn fick jobba med långa fråndrivningar och hämt och sen arrangerade mina snälla träningskompisar så jag kunde öva dubbelhämt där det första hämtet hade svårigheten att terrängen drog in hunden så den nästan skar (och Flynn slog ut helt rätt efter den dungen) och sen var andra hämtet lagt så hunden måste gå ut första biten helt utan att se djuren. Å, så duktig Flynn var! Den hunden måste vara specialdesignad för mig, vi förstår varandra så bra! Kan inte vara mer nöjd än jag var efter den dagens träning!


Flynn spanar efter fåren.  


 

Annelis nya lille bagge, en dorper!


Idag har jag filat lite på fjärr & vittring samt påbörjat dirrigering med Flynn och Fonzie har jobbat på lite smådetaljer i rallyn. Sen drog vi till Åker där snälla Petra hade lagt viltspår till Flynn. Spåret var ungefär som ett spår i anlagsklassen i ålder & längd och svårighet och Flynn löste det superfint! Blev lite sugen på att kanske låta honom starta på viltspår någon gång för skojs skull.


Flynn har hittat sin första klöv :-) 

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards