Alla inlägg den 6 november 2012

Av Anna Larsson - 6 november 2012 19:49

Efter mycket letande bland tävlingar så tvingas jag inse att det finns inga mer som jag och Fonzie kan åka på detta år. Tar alltså och sumerar 2012 för Fonz och sätter planer för 2013 istället.


Året började ju trist med att jag fick pensionera Fonzie som agilityhund, vad än det är som är fel i ryggen så lär inte agilitytävlande i Fonz-fart vara lämpligt. Så vi testade att byta gren till rallylydnad istället och där har han fungerat jättefint, eller vad sägs om följande svit av tävlingar:


  • 11/2 Nybörjarklass: 99p plac 2/35
  • 21/4 Nybörjarklass: 100p plac 1/51
  • 22/4 Nybörjarklass: 97p plac 1/33 RLD N
  • 6/5 Fortsättningsklass: 99p plac 2/35
  • 17/5 Fortsättningsklass: 100p plac 1/30
  • 19/5 Avancerad klass: 100p plac 1/30

Alla tävlingar med uppflyttning och placering 1:a eller 2:a på vägen till mästarklassen :-)


 


Sen han vi starta två gånger i mästarklassen, första gick OK med 87p plac 8, och sen hade vi den som inte gick bra som jag bloggade om tidigare under rubriken http://3vallare.bloggplatsen.se/2012/07/...nalysera-varfor/


Efter det har vi tyvärr inte hunnit med att tävla något mer så Fonz 2012 var bara 8 starter i rallylydnad och inget mer. Lite trist men så kan det bli ibland.


Efter tävlandet hade jag ett långt träningsuppehåll för jag tappade sugen att köra rally när vi inte kunde satsa på SM. Men nu börjar jag känna att Fonzie behöver ju något att göra och jag vet ju att jag tränar mer och bättre om jag har mål att sikta mot så vi testar att göra en satsning 2013 istället! Ser inte ut att vara så mycket tävlingar vi kan åka på tyvärr men målet är att vi ska försöka ta oss till SM.


Jag har också ett annat mål med Fonzie för 2013 OM det löser sig praktiskt och OM hans rygg ser OK ut, nämligen att försöka lära mig (och Fonz) att valla nöt! Jag kan noll om nötvallning men en del som sett Fonzie tror att han skulle kunna det och hans bror Fog visade sig ju 7 år gammal vara en hejare på att valla nöt så vem vet. Om det funkar är målet att starta en NN1 med honom. Jag tycker det vore jättekul att få lära mig om nötvallning och jag känner att Fonzie kan vara rätt hund att experimentera med. Hoppas det går att lösa praktiskt!


Här är en film på hur Fonzie själv vill lösa uppgifterna om jag är helt tyst, nog ser han ut mer som en hund för nöt än en för finlir i IK 2 :-)




 Så, mål 2013 för Fonzie: rallylydnads-SM och utbildas till nöthund och starta i NN1! Håll tummarna att ryggen funkar!

Presentation


En blogg om hundträning, klickerträning, vallning, lydnad & border collies!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards